menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

گفتگو با محمد غفاری، دبیر اجرایی سومین جشنواره طنز سوهان روح قم

اختتامیه سومین دوره جشنواره طنز سوهان روح عصر روز پنجشنبه ۲۳ شهریور ماه ۱۳۹۶ در سالن همایش‌های شهرداری قم برگزار می‌شود. برگزار کنندگان این مراسم بجز اعلام نتایج جشنواره، برنامه‌های دیگری نیز برای مخاطبان علاقمند به طنز تدارک دیده‌اند. درباره برگزاری این جشنواره و آنچه در مراسم اختتامیه رخ خواهد داد گفتگویی با محمد غفاری مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری قم و دبیر اجرایی این جشنواره داشته‌ایم که در ادامه خواهید خواند.

چند اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده و فراوانی آثار بیشتر با چه موضوعاتی بوده‌است؟

نزدیک به ۳۰۰ اثر از ۸۵ شرکت‌کننده در بخش‌های مختلف به دبیرخانه جشنواره سوهان روح رسید که بخش شعر با ۱۸۰ اثر بیشترین فراوانی را داشت. از نظر موضوعی بخش شهروندی و آزاد بیشترین تعداد آثار را شامل می‌شد و بعد از آن هجو حامیان تروریسم و به ویژه آل سعود.

در مقایسه با دوره پیشین جشنواره آثار از نظر محتوا و فراوانی چه تغییراتی داشته؟

به نسبت دو دوره گذشته آثار از نظر کیفی و کمی بسیار رشد داشته‌است. با توجه به اینکه سابقه دو دوره برگزاری این جشنواره کمک زیادی به رشد طنز مکتوب در استان قم داشت. برپایی قریب به سی محفل طنز قمپز به صورت ماهیانه از دومین جشنواره سوهان روح تا به امروز، تاثیر بسیار زیادی بر ارتقای کیفی نویسندگان و شاعران طنزنویس قمی داشته‌است و این امر در آثار جشنواره سوم سوهان روح به خوبی قابل مشاهده‌است.

سیاست‌گذار و هدف‌گذاری این جشنواره چیست؟

همان‌طور که عرض شد رشد طنزنویسی در قم شیب بسیار تندی داشته‌ و امروزه با تعداد زیادی از طنزپردازان جوان در استان قم مواجه هستیم؛ از این رو برپایی این جشنواره هم از لحاظ انگیزشی و حمایتی برای طنزپردازان شهر قم قابل توجه بوده‌است و هم از لحاظ استانداردسازی و شاخص‌سازی در ارائه طنز مناسب و متناسب با فرهنگ و جامعه شهری قم.

داوران جشنواره چه کسانی بودند؟

داوری جشنواره توسط برجسته‌ترین طنزپردازان کشور در دو بخش شعر و نثر به صورت تفکیک شده انجام پذیرفت. داوران بخش شعر آقایان ناصر فیض و سعید سلیمان‌پور بودند و زحمت داوری آثار نثر با آقایان علیرضا لبش و امید مهدی‌نژاد بوده‌است.

در اختتامیه جشنواره مخاطبان با چه چیز روبرو می‌شوند؟

اول از همه عرض کنم که حضور در این مراسم برای عمومی علاقمندان به طنز آزاد است. با تدارکی که دیده شده، حتما مراسم اختتامیه سومین جشنواره سوهان روح جذاب و متفاوت خواهد بود. سعید بیابانکی از چهره‌های شاخص طنز کشور اجرای برنامه را برعهده دارد. برنامه‌های متنوعی برای آن در نظر گرفته‌ایم اما از موارد خاصی که می‌توان به اشاره کرد، توجه ویژه به شاعر پرآوازه قم «شاطر عباس صبوحی قمی» است. شاعری که در دوران قاجار از سرآمدان شعر فارسی بوده‌ و بسیاری از آثارش سینه به سینه نقل شده و به یادگار مانده‌است.

برای اشاعه و گسترش لهجه قمی در طنز چه برنامه‌ای داشته‌اید؟

گویش قمی به عنوان یکی از بخش‌های ویژه جشنواره از ابتداء مورد توجه بوده‌است و در این حوزه نیز آثار بسیار خوبی به دبیرخانه رسید. تجلیل از برگزیدگان این بخش، به همراه قرائت آثار با گویش قمی از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده در این زمینه است. برای آشنایی مخاطبان با شاعر بزرگ شهر قم شاطر عباس صبوحی، برنامه‌های جنبی مختلفی در نظر گرفته شده‌است. همچنین قرار است از دو چهره شاخص طنز کشور که در قم رشد کرده‌اند، تجلیل شود. یکی از این دو چهره سید جواد رضویان چهره نام‌آشنای عرصه‌ی طنز است که درخشش بسیاری در عرصه بازیگری در سطح کشور داشته است و دیگری ناصر فیض که از شاعران برجسته طنز است.

محصول ماندگار این جشنواره چه خواهد بود؟

کتاب «مستطاب قمپز» که توسط دکتر عباس احمدی دبیر جشنواره گردآوری شده‌است و دربرگیرنده اشعار شاخص شاعران قم می‌باشد در این مراسم رونمایی خواهد شد و در پایان به همراه نشریه «زنبیل آباد» به حاضران اهدا خواهد شد.

منبع : حوزه هنری ق

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر