menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

عباس احمدی

گفتگو با دکتر عباس احمدی درباره ی کارگاه طنز حوزه هنری قم

کارگاه طنز حوزه هنری قم که به همت و با حضور طنزپرداز شناخته شده‌ی کشور دکتر عباس احمدی برگزار می‌شود پیشتر و بیشتر از هر برنامه‌ی دیگری در پرورش طنزپردازان قمی موثر بوده‌است. درباره این کارگاه گفتگویی با دکتر عباس احمدی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از حوزه هنری قم، تا پیش از آغاز به کار دفتر طنز حوزه هنری قم، طنز در استان قم هیچ متولی نداشت اما با شکل‌گیری این دفتر فعالیت طنزپردازان در استان شکل سازمان یافته‌ تری پیدا کرد که نتیجه‌ی آن را می‌توان در جشنواره‌های سراسری طنز و همچنین جشنواره سوهان روح که توسط حوزه هنری قم برگزار می‌شود پیگیری کرد.

اما به نظر می‌رسد کارگاه طنز حوزه هنری قم که به همت و با حضور طنزپرداز شناخته شده‌ی کشور دکتر عباس احمدی برگزار می‌شود پیشتر و بیشتر از هر برنامه‌ی دیگری در پرورش طنزپردازان قمی موثر بوده‌است. درباره این کارگاه گفتگویی با دکتر عباس احمدی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید :

چه اتفاقی در این کارگاه می‌افتد؟
این کارگاه تا به حال در چهار مرحله برگزار شده‌است. در ابتدای کارگاه مباحث تئوری و بنیادین طنزنویسی و گونه‌های شوخ‌طبعی مورد بحث و نظر قرار می‌گیرد. خوانش متون کلاسیک و معاصر و برجسته طنز پارسی از دیگر برنامه‌های کارگاه است. به عنوان مثال رساله دلگشای عبید زاکانی، التفاصیل، آثار استاد زرویی و ابوتراب جلی و …. در ادامه یک کار کارگاهی در قالب سوژه‌ای به دوستان ارائه می‌شود تا حاضران در مدت زمان کوتاه به تمرین نوشتن و پرداخت سوژه بپردازند و سپس کارهایشان قرائت شده و نقد و بررسی می‌شود.

اعضای این کارگاه چطور انتخاب می شوند؟
اعضای کارگاه با فراخوان و از میان طنزنویسان و مخاطبان محفل طنزپردازاناستان قم، قمپز دعوت و انتخاب می‌شوند. در این کارگاه هم شاعران و هم نثرنویسان در جلسه شرکت می‌کنند.

از نظر محتوایی محدودیتی برای کار شرکت کنندگان وجود دارد؟
بیشتر روی فرم و ساختار طنز و نیز سوژه‌یابی بحث می‌شود. ولی مسائل محتوایی و خطوط قرمز طنز نیز بعضا گوشزد می‌شود.

انتظارتان از این کارگاه چیست؟
انتظارم این است که بچه‌ها کدهای ارائه شده را دریافت کنند و خودشان به دنبال سررشته‌های استعدادشان بروند تا بتوانند در ادامه جزو طنزنویسان خوب مطبوعاتی کشور شوند، کما اینکه الان نیز آثار بچه‌های قم در نشریات سراسری چاپ می‌شود.

این شکل برگزاری کارگاه تا چه حد در تولید یک محصول خوب موثر است؟
به هر حال هر اثری تا در بوته نقد قرار نگیرد و اصول اولیه را رعایت نکند توفیقی نخواهد یافت و شرکت در هر کارگاهی خالی از فایده نخواهد بود.

کارگاه در حال حاضر در چه مرحله‌ایست؟ از پیشرفت کار راضی هستید؟
امسال متاسفانه به دلیل فشردگی برنامه‌های حوزه هنری در روزهای چهارشنبه و مسائل مالی، کارگاه به صورت ماهیانه برگزار می‌شود که تا حدودی باعث انقطاع ذهنی شرکت‌کنندگان است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر