menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

دکتر اسماعیل امینی

گفتگو با دکتر اسماعیل امینی در برنامه تلویزیونی شابک + فیلم

اسماعیل امینی گفت: بدون تردید ۸۰درصد کتاب هایی که در زمینه شعر منتشر می شود کتاب هایی است که از خواندن آن ها پشیمان می شویم و کاغذ باطله هستند.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری مهر، اسماعیل امینی شاعر، طنزپرداز، منتقد و استاد دانشگاه با حضور در برنامه تلویزیونی شابک با محوریت کتاب، علاقه خود به شعر و طنزپردازی گفت: دلبستگی اصلی من به شعر است اما دوست دارم بیشتر به عنوان طنزپرداز شناخته شوم. در هنگام مطالعه اگر کتابی خوب باشد تفاوتی ندارد تعداد صفحاتش چقدر باشد اما کتاب بد هرچقدر هم که تعداد صفحات کمی داشته باشد باز زیاد است و وقت آدم را تلف می کند.

امینی ضمن معرفی آثار خود گفت: مجموعه شعری به نام «دلقک و شاعر دربار» دارم که اشعاری با قالب های مختلف در آن موجود است و کتابی دیگر با عنوان «جلسه شعر» دارم که یادداشت های کوتاه آموزشی درباره شعر و نقد شعر است و کتابی دیگر با عنوان «لبخند غیر مجاز» که مجموعه نثرهای طنز است. کتابی هم دارم با عنوان «دکتر بازی» که مجموعه اشعار طنز است و کتاب «بوستان بی درخت» که آن هم مجموعه اشعار طنز است که به شیوه بوستان سعدی نوشته شده و جدیدترین کتابی که کار کرده ام با نام «عمو زورگیر» است.

وی ادامه داد: دو کتاب در زمینه پژوهش کار کرده ام که یکی با موضوع طنز در غزلیات سعدی است به نام «لبخند سعدی» و پیش از این هیچکس به موضوع طنز در غل های سعدی توجه نکرده است و کتاب دیگر هم طنز در مثنوی معنوی است که «خندمین تر افسانه» نام دارد و تحلیل داستان های طنز مثنوی است.

این نویسنده با اشاره به زنگ مطالعه در مدارس گفت: در زنگ مطالعه باید روش مطالعه را به کودکان یاد داد نه اینکه صرفا آنها پای کتاب و مطالعه نشاند. اشتباه ما این است که فیزیک و ریاضی یاد می دهیم در حالی که باید عشق به کتاب و مطالعه را به کودکان آموخت. از کتاب درست و حسابی پول درنمی آید اما از کتاب های تقلبی می توان کسب درآمد کرد. مانند برخی امور اقتصادی اگر جنس خوب تولید شود درآمدی از آن نخواهی داشت اما از تولید جنس تقلبی می توان پول خوبی درآورد.

این شاعر طنزپرداز با تاکید بر مطالعه «نهج البلاغه»، گفت: اگر بخواهم به برنامه «شابک» کتابی هدیه بدهم «نهج البلاغه» را خواهم داد چرا که نهج البلاغه کتابی است که ما بسیار درباره آن حرف می زنیم اما آن را بسیار کم خوانده ایم و بخصوص ما که شیعه هستیم باید آن را خیلی بیشتر و دقیق تر مطالعه کنیم.

وی ادامه داد: کار من به گونه ای است که باید کتاب های زیادی بخوانم و بسیار کتاب هایی بوده است که از خواندن آن پشیمان شوم و بدون تردید ۸۰ درصد کتاب هایی که در زمینه شعر منتشر می شود کتاب هایی است که از خواندن آن ها پشیمان می شویم و کاغذ باطله هستند و از ۲۰ درصد باقیمانده شاید ۵ یا ۶ کتاب خوب باشد و مابقی معمولی هستند.

امینی در پایان با اشاره به مظلومیت کتاب در عرصه های عملی گفت: در زمینه کتاب کار کردن و به خصوص برنامه تلویزیونی ساختن کار بسیار سختی است زیرا کتاب چیزی است که همه درباره آن حرف می زنند و آن را دوست دارند اما کسی برای آن کاری انجام نمی دهد.
صادق وفایی

فیلم این گفتگو را در ادامه ببینید :


پایان پیام/

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر