menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

گفتگو با دبیر و داوران بخش کارتون نخستین جایزه هنری قلب تهران

چهره سال هنر انقلاب در سال ۹۵ گفت: کاریکاتور در ایران به ویژه در یک دهه اخیر همه‌گیر شده است و غالب کاریکاتوریست‌ها شهرستانی هستند.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری فارس، مسعود شجاعی طباطبایی دبیر رشته کارتون نخستین جایزه هنری قلب تهران گفت: اگر جایزه هنری قلب تهران که حرفه ای دنبال شده است استمرار داشته باشد می تواند زمینه هویت بخشی به منطقه ۱۲ تهران را فراهم کند و در قالب کارتون نیز هویت بخشی منطقه دنبال خواهد شد.

شجاعی طباطبایی در ادامه گفت: در بیشتر کشورهای دنیا جشنواره های بزرگ مانند پراسیکابا در برزیل و ازمیر در ترکیه توسط شهرداری‌ها برگزار می‌شوند تا با برپایی جشنواره کاریکاتور که زبان بین المللی است شهر خود را در معرض یک اتفاق بین المللی قرار دهند.

وی افزود: اگر خروجی نخستین جایزه قلب تهران به صورت کتاب منتشر شود و در رسانه‌های مجاری قرار گیرد معرف مناسبی برای منطقه ای است که از نظر تاریخی، بصری، فرم و رخدادها تاثیرگذار است و از این رهگذر می تواند ایران و تهران را در معرض یک اتفاق بین المللی قرار دهد و در در دنیا نمود پیدا کند. موارد دیگری مانند طرح نگارخانه ای به وسعت یک شهر در دنیا دیده شد و تهران را جزء شهرهایی دانستند که به مقوله هنر توجه دارد. مقوله هنر اتفاق جدی و تاثیرگذار است و می توان از طریق آن با دنیا ارتباط برقرار کرد. بنابراین برگزاری این جایزه از سوی شهرداری اتفاق موثری است و می تواند تهران را در معرض یک اتفاق بین المللی قرار دهد.

دبیر رشته کارتون نخستین جایزه هنری قلب تهران گفت: برای بخش کارتون در این جایزه موضوع «توریسم» به معنای عام کلمه انتخاب شد اما بخش عمده آثار با توجه به موضوع توریسم به منطقه ۱۲ تهران ارتباط دارد. توجه کاریکاتوریست ها به این منطقه نشان داد که می توان در دوره های بعد این جایزه جزیی‌تر به این منطقه پرداخت.

این کاریکاتوریست افزود: کاریکاتور در ایران به ویژه در یک دهه اخیر همه‌گیر شده است و هنرمندان جوان شهرستانی بسیاری در این رشته توانمند عمل می‌کنند. با توجه به اینکه غالب کاریکاتوریست‌ها شهرستانی هستند تصور کردیم ممکن است با موضوع تهران و منطقه ۱۲ چندان آشنا نباشند اما در عمل دیدیم که بسیاری از کاریکاتوریست‌ها نسبت به این موضوع واقف هستند، مطالعه بصری کرده‌اند و آثار خوبی که با موضوع کلی توریسم که در فراخوان اعلام شده بود و به منطقه ۱۲ تهران هم ارتباط داشت به دبیرخانه رسید.

شجاعی طباطبایی افزود: این جایزه جریانی ایجاد کرده است و در همین قدم اول کاریکاتوریست‌ها با این مفهوم ارتباط و همراهی داشتند. کاریکاتور مدیوم مناسبی برای نشان دادن این موضوع است و اگر خروجی این جایزه ارائه، و اطلاعاتی درباره منطقه داده شود، موثر است و می تواند جریانی ایجاد کند.

کامبیز درم بخش؛ داور رشته کارتون این جایزه گفت: یکی از مشکلات مردم ما بخصوص جوانان این است که چندان به مسایل خود ایران توجه نمی کنند. مثلا اگر به استانبول سفر کنند همه نقاط آن را می بینند و جستجو می کنند اما ممکن است موزه ملک یا شمس العماره را ندیده باشند. برای دیدن آثاری با ارزش کمتر در خارج از کشور در صف می ایستند اما آثار و فضاهای شهر خود را نمی بینند. بنابراین لازم است شهرداری برنامه ریزی کند تا همه مردم منطقه ۱۲ تهران را ببینند.

درم بخش افزود: منطقه ۱۲ تهران، به درستی قلب تهران است، من در این منطقه زندگی کردم، بزرگ شدم و تمام حوادث تاریخی را دیدم و به این منطقه آشنایی کامل دارم و خوشحالم که در داوری این جایزه حضور داشتم.

درم بخش درباره آثار این جایزه گفت: موضوع توریسم که برای بخش کارتون در این جایزه در نظر گرفته شده، مشکل و دربرگیرنده مسایل مختلفی است، چون توریسم در کشور ما هنوز جای خود را باز نکرده است و این جایزه و گفتگو درباره توریسم کمک می کند تا برای توریسم که وجه اقتصادی و فرهنگی دارد، زمینه سازی شود. در بین آثار رسیده، آثار خوبی بود اما دوست داشتم آثار بهتر باشد.

جمال رحمتی

جمال رحمتی؛ داور دیگر رشته کارتون جایزه قلب تهران گفت: کارتون و کاریکاتور به این دلیل که در کمترین زمان با مخاطب ارتباط برقرار می کند، مناسب ترین ابزار رسانه ای برای ارتباط با عامه مردم است و از آنجا که چاشنی طنز هم به این آثار هنری اضافه می شود، این ارتباط پررنگ تر می شود، بنابراین ابزار مناسبی است. در بین آثار رسیده در بخش کارتون، آثار فوق العاده ای دیدم که کیفیت آنها در حد جشنواره های بین المللی و رقابت با آثار جهانی است. وقتی موضوع به جغرفیا و زمان مشخصی محدود می شود مانند جایزه هنری قلب تهران، خلق اثر دشوارتر است با این حال آثار خوبی از نظر کمی و کیفی در بخش کارتون ارائه شده است که در تکنیک و محتوا رتبه خوبی دارند. طبیعتا در هر جشنواره ای تعدادی از آثار حذف می شود و در این جایزه هم تعدادی از آثار حذف شد اما آثاری که برای نمایشگاه انتخاب شد واجد شرایط آثار حرفه ای هستند.

رحمتی درباره بخش ویژه این جایزه با موضوع آتش نشانان گفت: کار کردن با موضوع غم انگیز که همه از آن متاثرند دشوار و حساسیت برانگیز است و اینکه کاریکاتوریست با چه تحلیلی به موضوع بپردازد و اثر نهایی چه باشد مهم است. این نکته اهمیت دارد که کاریکاتوریست در این موضوعات سمت شعار، تحلیل هایی که فاجعه را سخیف بیان کند و امر قهرمانانه را شکل دیگری بدهد، نرود. با همه این دشواری آثار خوب و با کیفیتی در این بخش ارائه شده است.

رحمتی در ادامه گفت: اگر قرار باشد دوره های بعد این جایزه نیز با همین موضوعات پیش برود، آثار تا حدی دچار تکرار خواهد شد، بنابراین باید موضوعات گسترده تری پیشنهاد و زیرشاخه هایی برای آنها در نظر گرفته شود.

بهرام عظیمی؛ داور رشته کارتون این جایزه نیز گفت: منطقه ۱۲ تهران از نظر سوژه، قدمت، آثار، تهرانشناسی، اتفاقات و … فوق العاده است و این منطقه از نظر سوژه قابلیت کار دارد. در این جایزه به کاریکاتوریست ها بستگی داشت که چگونه به سوژه توریسم که برای بخش کارتون اعلام شده بود و منطقه ۱۲ تهران بپردازند. کاریکاتوریست ها توانسته اند به این موضوع بپردازند و بیشتر آثار تاثیرگذار و جذاب است و این جایزه از معدود جشنواره هایی است که بیشتر آثار برای این جشنواره خلق شده و در بخش اصلی جایزه با موضوع توریسم اتفاق خوبی افتاده است.

عظیمی درباره بخش ویژه این جایزه با موضوع آتش نشانان گفت: در این بخش که سوژه تاثیرگرذار و حساسیت برانگیز است کاریکاتوریست ها نمی توانند به سراغ کار خنده دار بروند بنابراین به نوعی، از طنز سیاه استفاده می کنند که بعضی آثار اشک در می آورد. آثار این بخش هم قوی بود و خوشحالم که در داوری این جایزه حضور داشتم.

عظیمی در ادامه گفت: این جایزه با گروهی از افراد حرفه ای و باتجربه، حرفه ای برگزار شده است و امیدوارم دوره بعد این جشنواره نیز ادامه یابد، این جایزه حتی این قابلیت را دارد که بین المللی برگزار شود. برای دوره آینده جایزه تشکیل یک اتاق فکر که به تحلیل و بررسی جزییات این جایزه بپردازد می تواند جشنواره باشکوه تری را رقم بزند. پیشنهاد می کنم برای دوره بعدی این جایزه برای کاریکاتوریست ها یک تور در منطقه ۱۲ تهران برگزار شود تا آشنایی بیشتری پیدا کنند. منطقه ۱۲ تهران در سال های اخیر تغییر کرده، احیا شده و به منطقه توریستی تبدیل شده است و اگر کاریکاتوریست ها شناخت بیشتری نسبت به منطقه پیدا کنند، آثار بهتری را در دوره بعد خواهیم داشت.

شهرداری منطقه ۱۲ تهران نخستین جایزه هنری قلب تهران را از هفتم تا ۲۲ شهریورماه در نگارخانه موزه ملی ملک برگزار می کند.

انتهای پیام/

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر