menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

گفتگو با امید مهدی نژاد، شاعر و طنزپرداز در برنامه چشم شب روشن + فیلم

مرتضی امیری اسفندقه کارشناس مجری بخش ادبیات برنامه تلویزیونی «چشم شب روشن» مورخ ۱۷ تیر ۹۶ میزبان امید مهدی‌نژاد شاعر و روزنامه‌نگار طنزپرداز بود.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار مهر، مهدی‌نژاد در این برنامه درباره شعر طنز اظهار کرد: تعاریف طنز متعدد و متنوع است و دیگر گونه دیدن و دگرگونه گفتن است. استاد زرویی نصرآباد در تعریف شخصی خود طنز را بیان دردها و مشکلات با زبان شیرین و کنایی و نگاه منصفانه می‌داند.

وی افزود: طنز در ادبیات ما با رندی گره می‌خورد. کسی که طنز می‌نویسد از بالا نگاه می‌کند و تناقض‌ها را می‌بیند و بیان می‌کند. مثل بیدل که گاهی از نگاه طنزآمیز آن حیرت می‌کنیم.

صاحب امتیاز و مدیر مسئول ماهنامه طنز سه نقطه یادآور شد: درباره اندیشه‌های بیدل کارهایی شده اما درباره طنز او ندیده ام کار درخوری انجام شود. باید بیدل شناسی سراغ این وجه از آثار او هم برود. او شیوه ها و تکنیک هایی برای طنزپردازی دارد و استاد هجو است. نگارش چنین کتابی برای طنزپردازان بسیار مفید است.

مهدی‌نژاد افزود: برخی موضوعات همچون مسائل قدسی از دایره خارج می‌شوند، چون کامل هستند. از طرف دیگر ما نامقدساتی داریم که برای فرار از نقد لباس تقدس بودن به تن می‌کنند. رسالت طنز نشان دادن نامقدس بودن این نامقدسات است. مثلا نظام اداری، روال بوروکراتیک و…

وی تأکید کرد: می‌گویند اگر کسی نتواند خودش را نقد کند، طنزپرداز نمی‌شود. در حالی که طنزنویس باید بتواند از خودش فاصله بگیرد و ایراداتش را ببیند. اینگونه اعتماد دیگران را هم جلب می‌کند.

مولف مجموعه رباعی «پیاده ها» در پایان برخی از اشعار و متنهای طنز خود را در برنامه خواند.

«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.
محمد صابری

***
فیلم این گفتگو را در لینک زیر می بینید :

http://www.telewebion.com/episode/1648391

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر