menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

شب شعر طنز در حلقه رندان

گزارش یکصد و هجدهمین محفل “در حلقه رندان” در جشنواره عصر سوره

یکصد و هجدهمین شب شعر طنز «در حلقه رندان» که به مناسبت جشنواره عصر سوره برگزار شد، به موضوع خانواده و سبک زندگی ایرانی و اسلامی اختصاص داشت.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، اجرای این برنامه را ناصر فیض و رضا ساکی برعهده داشتند و شاعران پیش کسوت و جوان به شعرخوانی طنز با محوریت سبک زندگی و خانواده پرداختند. از جمله شاعرانی که در این مراسم آثارشان را برای حاضران خواندند می‌توان به امید مهدی‌نژاد، رضا احسان‌پور، اسماعیل امینی، فرامرز ریحان صفت، سعید طلایی و… اشاره کرد.

ناصر فیض با بیان این که خانواده موضوعی است که در طنز می‌توان با آن اثر خلق کرد، گفت: ازدواج، خانواده، همسر و سبک زندگی ایرانی که از ویژگی‌هایی است که متفاوت با خیلی نقاط دیگر است می‌توانند سوژه‌هایی باشند که با استفاده از زبان طنز به آن‌ها بپردازیم.

این شاعر و طنز‌پرداز با اشاره به این که خانواده در ایران رکن مهمی است و در رشد و پرورش کودکان ما بسیار تاثیرگذار است، گفت: انتخاب موضوع خانواده و سبک زندگی ایرانی اسلامی بهانه خوبی بود برای این که طنزپرداز‌ها و علاقه مندان به طنز دور هم جمع شوند و با نگاه طنز به این موضوع مهم پرداخته شود.

رضا ساکی هم در این مراسم به تعهدی که طنزپردازان به خانواده دارند اشاره کرد و گفت: طنزپردازان افراد خانواده داری هستند که تشویق‌ها یا حتی تنبیه‌های والدینشان باعث موفقیت آن‌ها شده است.

وی با بیان این که توصیه‌هایی که برای زندگی سالم و انتخاب یک سبک زندگی درست انجام می‌شود، از لحاظ علمی ثابت شده است، گفت: این که به ما گفته می‌شود چطور غذا بخوریم، چطور رفتار کنیم، چطور سفر برویم، چطور زندگی کنیم و… صرفا توصیه‌هایی اخلاقی نیستند بلکه علم هم ثابت کرده است که این توصیه‌ها به ما کمک می‌کنند سالم‌تر باشیم و زندگی بهتری داشته باشیم.

تخریب کردن ارزش‌ها به نفع هیچ کس نیست
در بخش دیگری از این مراسم، اسماعیل امینی پیش از خواندن شعرش به نکاتی اشاره کرد و گفت: غالبا دیده می‌شود در طنز این تصور وجود دارد که کار جالبی است که در کمین کسی باشیم و او را خراب کنیم در حالی که کسی که کار طنز می‌نویسد اتکایش به این نیست که کاری کند که بقیه بخندند بلکه متکی به اندیشه است و می‌داند که چه چیزهایی قابل شوخی و نزدیک شدن نیست. مثلا احترام پدر و مادر، احترام معلم و… اصلا قابل شوخی کردن نیست.

این شاعر متعهد کشورمان ادامه داد: ممکن است بتوان از این موارد نکته خنده داری ایجاد کرد ولی تخریب کردن این ارزش‌ها به نفع هیچ کس نیست. اگر مرد یا زنی وفادار بودند نباید حتی در شوخی گفته شود که احمق و نادان هستند و این ارزش‌ها به بازی گرفته شوند. این کار در ‌‌نهایت به این نتیجه می‌رسد که فضولی کردن در زندگی شخصی تبدیل به هنجار می‌شود، افراد فکر می‌کنند باید حتما همدیگر را کنترل کنند، موبایل و صفحه ایمیل یکدیگر کنترل کنند و مراقب تمام رفتارهای همدیگر باشند در حالی که این که بنای انسان‌ها این باشد که در کمین همدیگر باشیم، در فرهنگ ما نبوده است.

امینی با اشاره به این که فرهنگ و اندیشه و بنیان ما بر سهل گیری، چشم پوشی، نگاه کردن و گذشتن بوده، گفت: با شوخی‌هایی که با این ارزش‌ها شد این اتفاق افتاد که همه فکر کردند باید مراقب همدیگر باشند و نکته سنجی کنند و همه خودشان را موظف می‌دانند که مراقب خطاهای دیگران باشند.

وی در پایان تاکید کرد: لازم است کسانی که در حوزه طنز کار می‌کنند به این دقت کنند که بنیان‌ها حفظ شوند و اگر با کسی یا چیزی شوخی می‌کنیم مواردی مانند دروغ گویی، بداخلاقی، بی‌انصافی، خست، ناپاکی، پلیدی و… باشد و مواردی مانند این که کسی وفادار است یا در کارهای خانه یا بزرگ کردن فرزند به همسرش کمک کند قابل شوخی کردن نیست؛ چون فضای فکری ایجاد می‌کند که گویی کسی که بهنجار و سلامت و بر اساس اخلاق زندگی می‌کند نادان است و کسی زرنگ است که بتواند هنجار‌ها را زیر پا بگذارد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر