menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

گزارش کارگاه «بررسی طنز مکتوب بعد از انقلاب اسلامی» در ارومیه

کارگاه «طنز مکتوب بعد از انقلاب اسلامی» در حوزه هنری آذربایجان غربی برگزار شد.

کارگاه «طنز مکتوب بعد از انقلاب اسلامی» نهم بهمن ماه سال جاری با حضور جمعی از شعرا و اساتید و پیشکسوت ادبیات طنز ارومیه در سالن صفی الدین اورموی حوزه هنری آذربایجان غربی برگزار شد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از حوزه هنری آذربایجان غربی، در این کارگاه تخصصی ادبیات طنز، منتقد ادبی، میر جعفر بزرگ امین پیش‌ درآمدی درباره طنز از مشروطه تا انقلاب اسلامی را بیان کرد و در مقایسه با طنز قبل از انقلاب اسلامی گفت: شیوه طنزپردازان بعد انقلاب همان شیوه قبل از انقلاب بود و همان اشخاص بعد از انقلاب هم می نوشتند.

وی درادامه با اشاره به تاثیر میرزا علی اکبر صابر بر طنز زبان فارسی، دو نمونه از طنزهای نشریه «توفیق و گل‌آقا» را قرائت و مقایسه کرد.

مسئول کانون ادبیات طنز حوزه هنری آذربایجان غربی هم در این جلسه با مقایسه موضوع طنز در قبل و بعد از انقلاب اسلامی گفت : بعد از انقلاب اسلامی شعر و ادبیات جدّی بلافاصله زبان خاص خودش را پیدا کرد ولی در طنز مکتوب با صرف ‌نظر از تغییر محتوا و بروزآمدی مضمون‌ها لااقل در سالهای اولیه انقلاب در زبان و ساختار تحولی صورت نگرفت.

سعید سلیمان پور افزود : تاثیرگذاری نشریه توفیق در عرصۀ طنز کشور در مدت تقریبی نیم قرنی که منتشر می‌شد، بعد از انقلاب هم بود و بخش عمده‌ای از طنزپردازان نشزیه توفیق بعد از انقلاب اسلامی نیز در نشریات طنز نوشتند.

مسئول آفرینشهای ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی نیزدر این محفل طنز با نگاهی به تاثیر «یوسفعلی میرشکاک» در بالندگی نظم و نثر طنز بعد از انقلاب گفت: یوسفعلی میرشکاک شاعری اندیشمند است و بر ادببات فارسی احاطه ای گسترده دارد که همین اندیشه بلند و ذوق خلاقش در ادبیات طنز بعد از انقلاب عامل بالندگی شد.
مصطفی قلیزاده علیار تصریح کرد: کتاب “دیپلمات نامه” میرشکاک از شاهکارهای ادبیات طنز بعد از انقلاب در نظم و نثر است و ابتکارهای فکری و سبک نگارشی خاص خود را دارد.

محمد رنجبری (شاعر جوان و پژوهشگر ارومیه ای) در این جلسه به بیان نقش شاعر فقید مرحوم حسن حسینی و کتاب “نوش داروی طرح ژنریک” او در عرصه طنز فارسی معاصر پرداخت و به نوآوریهای او اشاراتی کرد.

در این برنامه تعدادی از شاعران از جمله پیام آقایی، نیما عزیزی، صادق داسگر و بابا علی جوانمرد اشعار خود را خواندند و در پایان از پنج نفر از شاعران دفتر طنز، با اهدای جوایزی تقدیر شد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر