menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

پنجمین محفل شعر و ادب سرو چمان

گزارش پنجمین محفل شعر و ادب سرو چمان با حضور طنزپردازان

پنجمین محفل شعر و ادب سرو چمان، با رویکرد طنز و طنزپردازان، دوشنبه پنجم بهمن ماه در فرهنگسرای سرو برگزار شد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ این برنامه با هدف معرفی آثار طنز و طنزپردازان جوان معاصر امروز ایران از چند ماه پیش کار اجرا را در فرهنگسرای سرو آغاز کرده و به لحاظ جذب مخاطب و معرفی شاعران و آثار این حوزه، برنامه موفقی محسوب شد.

پنجمین محفل شعر و ادب سرو چمان

در پنجمین نشست که با اجرای سعید بیابانکی و علیرضا لبش آغاز شد، برنامه اصلی نشست رونمایی از کتاب شعر ملاقات پشت سعدیه، مجموعه سروده‌های محمدرضا شالبافان بود که با حضورخود شاعر همراه بود.

به سمت و سوی صدایی که هی دراز نمی‌شد
که کودک سینه تو یک دقیقه…
باز نمی‌شد

این ابیات بخش‌هایی از شعر قرار ملاقات پشت سعدیه است که با شعری به همین نام در کتاب شالبافان منتشر شده است. در ابتدا برنامه سعید بیابانکی ضمن عرض سلام و خیر مقدم به حاضران، درگذشت استاد ابوالحسن نجفی را تسلیت گفته و یاد او را گرامی‌داشت. و ازکتاب غلط ننویسیم استاد نجفی به عنوان مرجعی برای ویراستاری یاد کرد.

سپس علیرضا لبش با قرائت شعری برنامه را ادامه داد و گزیده‌ای از زندگینامه ابوالحسن نجفی را از بدو تولد در نجف بازگو کرد و اظهار داشت: نجفی از اعضای حلقه ادبی اصفهان بود که بزرگان دیگری نیز از هنرجویان و شاعران معاصر در این حلقه حضور داشتند و ابوالحسن نجفی به دلیل اشراف به زبان فرانسه غنی‌ترین ترجمه را از کتاب شازده کوچولو انجام داده است.

سعید بیابانکی در معرفی محمدرضا شالبافان گفت: ایشان سال‌هاست که شاعر است، اما اولین بار است که کتاب شعر منتشر می‌کند. بیابانکی گفت در برنامه سرو چمان تلاش می‌کنیم هم شعر هم موسیقی تکنوازی و هم معرفی کتاب داشته باشیم.

نخستین شاعری که پشت تریبون رفت، لیلا کردبچه بود که دارای دکترای ادبیات فارسی است و از شاعران شعر سپید محسوب می‌شود. وی شعری از کتاب خود به نام غم زیستی خواند و سپس به معرفی کتاب‌های شعر خود در سال‌های گذشته پرداخت. ولی سپس خود را با بیت زیر آغاز کرد:
از شهرهای بزرگ که در قصه‌های تو نبودند می‌ترسم
از خیابان‌های که پایم را به راههای نرفته بسته‌اند، و… می‌ترسم.
هر صبح اضافه بال‌هایم را در آینه می‌چینم و به زندگی در میان آدم‌ها بر می‌گردم. که زندگی در اداره، در مترو در خیابان هیچ کس به چیزی شک نمی‌کند.

علیرضا لبش در ادامه شعری از بیژن جلالی قرائت کرد:
نوعی زیستن است، زیستن در کلمات، مثل ماهی‌ها که در آب زندگی می‌کنند.

در ادامه دکتر عباس احمدی که استاد رشته منابع طبیعی در اراک است برای شعرخوانی دعوت شد. عباس احمدی کتاب شعر طنزی با نام مثنوی دانشجویی دارد و کتاب دیگری به نام مخزن الاشرار بیشتر شعرهای این کتاب نقیضه است.

احمدی در ابتدا شعری از کتاب مخزن الاشرار شعر خواند که این گونه شروع شد و نقیضه‌ای از شعر معروف عباس یمینی شریف بود.

من یار مهربانم اما کسی گرانم
چون جنس یاد کرده در دست شاعرانم

سپس نقیضه دیگری از مصطفی جوادی خواند با عنوان سنگ قبر:

روی قبرم ننویسید خل و چل بودست
بنویسیدیک عارف کامل بودست

امید روزبه به عنوان شاعر بعدی برنامه برای شعر خوانی دعوت شد. روزبه در مورد ترانه اظهار داشت این حوزه بیشتر وابسته به موسیقی است. اما شعر محاوره خیلی به موسیقی بستگی ندارد.

در این برنامه فرهاد عواطفی برای اجرای موسیقی با تار و سه تار دعوت شد و قطعه‌ای را در دستگاه نوا اجرا کرد.

در ادامه برنامه محمدرضا شالبافبان سراینده کتاب شعر قرار ملاقات پشت سعدیه به سخنرانی پرداخت.

وی گفت: سخت‌ترین سوال این است که این شعرهای تو چیست. در واقع من خیلی سال است که در میان شاعران نفس می‌کشم و در جلسات و کنگره‌ها شرکت کرده‌ام.

وی درباره کتابش گفت: این مجموعه شعر در دهه هشتاد سروده شده و شامل غزل‌ها پست مدرن است. طرح جلد کتاب از حبیب محمدزاده است که اقتباسی از طرحی دیگر بود، اما خواست که نام وی در کتاب درج نشود.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر