menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

نود و پنجمین دگرخند

گزارش نگاه کردن به کتاب تاریخ مستطاب آمریکا در دگرخند

مهدی فرج‌اللهی، نویسنده و طنزپرداز، بیان کرد: کاریکاتور و طنز اگر حرف مهمی برای گفتن داشته باشد، قابلیت تاثیرگذاری بر مخاطب خارج از مرزها را نیز پیدا می‌کند.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، عصر دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، در سالن زنده‌یاد امیرحسین فردی حوزه هنری، برنامه دیگری از سلسله برنامه های «دگرخند» برگزار شد. دگرخند که به بررسی موضوعات روز در عرصه طنز می پردازد، این بار به طنز و کارتون و کاریکاتور بین المللی و معرفی کتاب «تاریخ مستطاب آمریکا» نوشته دکتر محمدصادق کوشکی با کاریکاتورهایی از مازیار بیژنی اختصاص داشت. شاهین کلانتری، مازیار بیژنی، حجت الاسلام والمسلمین همتی نیز از میهمانان نود و پنجمین «دگرخند» بودند.

نود و پنجمین دگرخند

در ابتدا، مهدی فرج اللهی، طنزپرداز، که اجرای این جلسات را بر عهده دارد، با اشاره به لزوم پرداختن به موضوعات بین المللی در کارتون و کاریکاتور بیان کرد: یک کاریکاتوریست و طنزپرداز لازم است نسبت به اتفاقاتی که در پیرامونش رخ می دهد آگاه باشد و تنها از مسائل داخلی در آثارش سخن نگوید؛ چرا که دایره تاثیرگذاری اش به همان اندازه محدود می شود.

وی با اشاره به اهمیت طنز برون مرزی گفت: طنزی که نوشته می شود اگر حرف مهمی برای گفتن داشته باشد، قابلیت ترجمه را نیز پیدا می کند و در فرهنگ جوامع دیگر نیز می تواند قابل درک بوده و پیام اصلی نویسنده و طنزپرداز را به آن ها منتقل کند.

فرج اللهی همچنین درباره کتاب «تاریخ مستطاب آمریکا» توضیح داد: این کتاب درباره جنایت های آمریکاست و پس از چند ماه انتشار به چاپ چهارم رسیده که نشان می دهد کتاب موفقی در این زمینه بوده است. ما نقد و بررسی این کتاب را بهانه ای قرار دادیم برای پرداختن به موضوع مهم طنز برون مرزی و مسئولیت طنزپرداز و کارتونیست نسبت به اتفاقات بین المللی.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین همتی که این کتاب با همت او منتشر شده، درباره کتاب «تاریخ مستطاب آمریکا» توضیح داد: از سویی لزوم پرداختن به چنین موضوعی را احساس می کردیم و لازم بود جنایت هایی را که امریکا انجام داده، با زبان طنز که قابل درک از سوی بخش زیادی از مخاطبان باشد در کتابی گردآوری کنیم. از سوی دیگر، در نگارش این کتاب با محدودیت هایی مواجه بودیم.

وی ادامه داد: یکی از این محدودیت ها این بود که دست نویسنده در پرداخت متن طنز بسته بود. همان‌طور که می دانیم، با وجود ژست عدالت‌خواهی امریکا، جنایت های بسیاری از سوی این کشور رخ داده است که بسیار تلخ هستند و پرداختن به این موضوعات با زبان نرم و شیرین طنز کار دشواری بود. با این حال نویسنده و کارتونیست این کتاب، این محدودیت و سختی را پذیرفتند و تلاش کردند متن طنز مستندی ارائه دهند.

نود و پنجمین دگرخند مستطاب

حجت الاسلام والمسلمین همتی تاکید کرد: عده ای به تلخی و خشونتی که در این واقعیت ها وجود دارد اشاره می کنند اما درواقع یکی از اهداف طنز این است که خواب را از چشم مخاطب بگیرد و او را به فکر فرو ببرد. در عین حال، تلاش کردیم با قرار دادن کارتون و کاریکاتور در کنار این متن ها، از تلخی این وقایع بکاهیم و زهر این اتفاقات کاسته شود.

خرید کتاب تاریخ مستطاب آمریکا از دیجی کالا

وی همچنین افزود: این تجربه را پیش از تاریخ امریکا، درباره هولوکاست داشتیم و امیدواریم بتوانیم در آینده نیز این کتاب ها را که با زبان طنز به وقایع مهم و مستند اشاره می کنند، درباره مقاطع مختلفی از کشورمان تهیه کرده و به مخاطبان ارائه دهیم.

در ادامه، شاهین کلانتری و مازیار بیژنی، کارتونیست های شناخته شده کشورمان نیز بر لزوم حساسیت طنزپرداز و کاریکاتوریست به آنچه در اطرافشان می گذرد تاکید و اشاره کردند زبان طنز، فرصت خوبی برای انتقاد نسبت به فجایعی است که در جهان رخ می دهد. این جلسه سپس با پرسش و پاسخ مخاطبان با مهمانان حاضر در جلسه و اهدای کتاب «تاریخ مستطاب آمریکا» به شرکت کنندگان «دگرخند» به پایان رسید.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر