menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

گزارش نقد و بررسی کتاب طنز «املت دسته‌ دار» در قزوین

نشست طنز حوزه هنری قزوین با حضور: مجید بالدران و جمعی از علاقه مندان در تالار حافظ برگزار شد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری قزوین: در این نشست مجید بالدران- محقق- گفت: قزوین بعنوان یکی از مراکز مهم طنز کشور دارای چهره های شاخصی بوده و هست. چنانکه هم عصر و دوره حافظ ، عبید زاکانی را داریم و پس از مشروطه: نسیم شمال و دهخدا و در دهه های اخیر؛ بهاءالدین خرمشاهی و جواد مجابی داریم.
وی افزود: طنز مانند بسیاری واژگان ایرانی کارکتری است که در طول زمان شخصیتش تغییر کرده است، طنز در قدیم به معنای طعنه و یا به رمز صحبت است اما امروزه معنای نقد اجتماعی آمیخته به شوخی را دارد.

این پژوهشگر ادبی افزود:با دو دسته از طنزپردازان مواجهیم؛ طنزپردازان گریز و طنزپردازان ستیز. طنز پردازان گریز تلاش می کنند افق مشخصی از مقصد و مقصودشان ارائه نمی دهند در حالی که طنز ردازان ستیز دقیقا می دانند چه چیزی می خواهند. به عنوان مثال: عبید آشکارا سخن می گوید اما زبان حافظ درونی و پنهان است.
وی یادآور شد: شوخی مکتوب به چهار دسته تقسیم می شود: شکرخند، زهرخند، نیش خند و عالی ترین نوع طنز اندوه خند است که اتفاقا تعریف امروز از طنز به اندوه خند بسیار نزدیک است. فیلم های چاپلین نمونه کامل این نوع طنز است.
بالدران در بررسی کتاب املت دسته دار گفت: در اشعار این اثر نقد اجتماعی، مذهبی و… دیده می شود و شاعر بیشترین تاثیر را از حافظ و سعدی الهام گرفته است.
در این نشست بخش هایی از کتاب: «املت دسته دار» قرائت و نقد و بررسی شد.

خرید کتاب املت دسته دار از دیجی کالا

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر