menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

گزارش نشست تبادل نظرات کاریکاتوریست‌های ترکیه و ایران

مِتین پِکِر رئیس انجمن کاریکاتوریست‌های ترکیه از ویژگی‌های کاریکاتور غنی و ریشه‌دار و برقراری تعامل در زمینه‌های مشترک فرهنگی میان کاریکاتوریست‌های ایران و ترکیه گفت.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، نشست تبادل نظرات کاریکاتوریست‌های ترکیه و ایران با حضور مِتین پِکِر رئیس انجمن کاریکاتوریست‌های ترکیه و جمعی از کاریکاتوریست‌های ترکیه و ایران شامگاه چهارشنبه ۲۲ آذرماه در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد. دوشنبه هفته جاری نیز نمایشگاه گروهی آثار کاریکاتوریست‌های ترکیه با عنوان «تفکر معکوس» در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری افتتاح شد.

در این نشست مِتین پِکِر رئیس انجمن کاریکاتوریست‌های ترکیه گفت: عشق و علاقه وافری که به کاریکاتورهای ایران در دل ما جوانه زد باعث شد که امروز در اینجا باشیم؛ بیش از ۳۷ سال است که در زمینه کاریکاتور فعالیت می‌کنم و بسیاری از کاریکاتوریست‌های ایرانی را می‌شناسم.

پِکِر افزود: کاریکاتور ایران به خاطر حضور در جشنواره‌های مختلف به خصوص جشنواره «آیدین دوغان» (در ترکیه) توانسته است که چهره خود را در جهان نشان دهد. امیدوارم که خداوند در این نبرد فرهنگی، دولت و ملت ما و شما را یاری کند و حضرت علی(ع) به یاری این عزیزان آید.

وی خاطرنشان کرد: کاریکاتوریست‌های ترکیه همواره مسئولیت اجتماعی خود را انجام داده‌اند؛ کاریکاتور، گرایش به حقارت ندارد و هیچ‌گاه سرش پایین نیست؛ کاریکاتور نوعی مبارزه است اما جنس آن با سایر مبارزات تفاوت دارد؛ کاریکاتور حمله می‌کند اما نابود نمی‌کند.

رئیس انجمن کاریکاتوریست‌های ترکیه تأکید کرد: کاریکاتور خوب آن است که ریشه در یک فرهنگ عمیق انسانی داشته باشد؛ در غیر این‌صورت اتفاق خوبی در آثار یک کاریکاتوریست نمی‌افتد و آثارش بی‌ریشه خواهد بود؛ کاریکاتور زمانی می‌تواند خودش را نشان دهد که از دریچه فرهنگ، هنر و ادبیات عبور کند.

در ادامه کامبیز دِرَم‌بخش پیشکسوت کاریکاتور گفت: دعوت این عزیزان به ایران برای من آرزوی بزرگی بود که چند سال است در پی آن بودم و امروز کاریکاتوریست‌های ترکیه در ایران هستند و ما آثارشان را در اینجا می‌بینیم.

دِرَم‌بخش ادامه داد: من به عنوان یکی از کاریکاتوریست‌های قدیمی این را می‌گویم که جامعه کاریکاتور ایران مدیون کاریکاتوریست‌های ترکیه است؛ من در جوانی (برای یادگیری) کاریکاتورهای نشریه «آق‌بابا»ی ترکیه را کُپی می‌کردم؛ کشور ترکیه کاریکاتوریست‌های بزرگی دارد.

وی با بیان این‌که ما ایرانی‌ها همیشه از مهمان‌نوازی بی‌دریغ ترک‌ها برخوردار بوده‌ایم؛ در چند باری که من به عنوان داور یا شرکت‌کننده جشنواره‌ها به ترکیه سفر کردم مانند یک وزیر یا دیپلمات از ما استقبال کردند و انشاالله که ما هم بتوانیم همین‌طور از آنها پذیرایی کنیم.

این کاریکاتوریست پیشکسوت تصریح کرد: «تفکر معکوس» یک نمایشگاه کوچک و محدود است؛ امیدورام یک نمایشگاه بزرگ هم در ایران و هم در ترکیه برگزار شود که در آن، هنرمندان هر دو کشور آثار اورجینال خود که به شکل پرینت نباشد را به نمایش بگذارند.

همچنین در این نشست محسن نوری نجفی کاریکاتوریست گفت: من بسیار کم در رویدادهای هنری شرکت می‌کنم حتی در افتتاحیه نمایشگاه‌های خودم هم شرکت نمی‌کنم اما امشب به افتخار آقای متین پکر به اینجا آمدم.

وی خاطرنشان کرد: وجه اشتراکات فرهنگی ما و ترکیه بسیار پرارزش‌تر از آن است که در بیان بگنجد؛ ما و ترکیه خط مشترک داشتیم و اکنون نیز در شعر با این کشور اشتراک داریم.

در این نشست اسماعیل عباسی روزنامه‌نگار و کاریکاتوریست نیز گفت: علاوه بر دریافت‌هایی که جامعه کاریکاتور ایران از نشریه «ملانصرالدینِ» قفقاز داشته است؛ ما شیوه‌های نوین کار را از ترکیه آموخته‌ایم که بسیار به ما کمک کرده است.

وی بیان کرد: امروز مشکلات محیط زیست جزء معضلات بین‌المللی هستند و خوشحالیم که هنرمندان ترکیه نیز مثل هنرمندان ما در این زمینه فعال هستند.

در ادامه حسن رحیم‌خانی کاریکاتوریست گفت: کاریکاتوریست‌ها دلشان می‌خواهد با همدیگر باشند؛ در ایران مجموعه‌ها و انجمن‌های خارجی وجود دارند که کاریکاتوریست‌های مهمان را به کشور خودشان دعوت می‌کنند.

وی اذعان کرد: من در حدود ۵۵ سال است که در زمینه کاریکاتورهایی که مشابه یکدیگر هستند فعالیت می‌کنم و تا به حال تعداد ۱۰ هزار اثر از این‌گونه کاریکاتورها را یافته‌ام و امیدوارم که در آینده در قالب کتاب چاپ شود البته چاپ این کتاب ممکن است موجب ایجاد خصومت‌هایی برای من شود.

همچنین علیرضا ذاکری دبیر سرویس کاریکاتور خبرگزاری فارس گفت: از ۱۳ سالگی به صورت حرفه‌ای فعالیت هنری را شروع کردم اما کاریکاتورِ مطبوعاتی باعث فاصله من از نقاشی شد. به گمان من کاریکاتور، همزادِ مطبوعات است؛ کاریکاتور در مطبوعات، بسیار خوب دیده می‌شود البته در نمایشگاه هم بازخورد خوبی دارد اما مطبوعات برای کاریکاتور جلوه دیگری دارد.

وی ضمن ابراز علاقه نسبت به برقراری تعامل بیشتر در حوزه فعالیت حرفه‌ایِ کاریکاتور میان ایران و ترکیه، افزود: در میان کاریکاتوریست‌های جهان سوژه‌های مشترکی همچون محیط زیست و مقابله با خشونت، جنگ و تروریسم وجود دارد که در این زمینه‌ها باید میان هنرمندان همکاری‌هایی شکل بگیرد.

متین پکر در پاسخ به این صحبت گفت: در این زمینه زیربناهای لازم موجود است و ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا این امر محقق شود و امروز برای همین اینجا هستیم؛ امکانات ما بیشتر در زمینه برگزاری نمایشگاه‌های خصوصی و گروهی و چاپ کتاب است که البته بیشتر با برگزاری نمایشگاه، هنرمندان خود را مطرح می‌کنیم تا به وسیله چاپ کتاب.

پکر در پاسخ به سوالِ علی مریخی کاریکاتوریست مبنی بر سطح رفاه مادی کاریکاتوریست‌های ترکیه نیز اذعان کرد: هنرمندانی که از این راه در ترکیه امرار معاش می‌کنند بسیار کم هستند و کاریکاتوریست‌ها معمولاً شغل دوم نیز دارند؛ مثلاً من معمار هستم و چند تن از همکارانم نیز معمار هستند و یا شغل دولتی دارند.

در ادامه اردوغان باشول پیشکسوت کاریکاتورِ ترکیه نیز ضمن امتناع از ایراد سخنرانی گفت: من کاریکاتوریست هستم و حرف‌هایم را در کاریکاتور می‌زنم.

مراد اوزمِنِک کاریکاتوریست ترکیه‌ای نیز گفت: من مخارج زندگی‌ام را از طریق شغل مهندسی تأمین می‌کنم اما ۴۰ سال است که در زمینه کاریکاتور فعالیت می‌کنم و این هنر، عشق من است. من آثار ۱۰ سال اخیر خود را در قالب یک مجموعه آماده کرده‌ام که به شما عزیزان تقدیم خواهم کرد. امروز به خاطر کاریکاتور در ایران هستم؛ کاریکاتور، انسان‌بودن را به جهانیان عرضه کرده است.

در ادامه احمد اوستوروک لونت یادآور شد: من هم معمار هستم و در دانشگاه آنکارا در رشته معماری تدریس می‌کنم؛ ما فردا به اصفهان می‌رویم و من بسیار مشتاق هستم که معماری تهران و اصفهان را از نزدیک ببینم؛ احساس غرور می‌کنم که با ادبیات و فرهنگ غنی شما ایرانیان آشنا هستم؛ ادبیات فارسی از قدیمی‌ترین انواع ادبیات در جهان است.

انتهای پیام/

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر