menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

خانه کاریکاتور اصفهان دفتر طنز

گزارش نشست بررسی کارتون‌های مطبوعاتی سال 1393 اصفهان

مدیر خانه طنز و کاریکاتور حوزه هنری استان اصفهان گفت: دلیل اصلی عدم تمایل روزنامه‌ها و نشریات استان اصفهان به چاپ کاریکاتورهای مطبوعاتی ریسکی است که وجود کاریکاتور برای روزنامه یا نشریه دارد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، پیام پورفلاح روز سه شنبه 25 فروردین، در نشست بررسی کارتون‌های مطبوعاتی سال 1393 اصفهان با اشاره به مسیر و هدف کارتون‌های مطبوعاتی اظهار کرد: کارتون‌های مطبوعاتی در دنیا بسیار شناخته شده و جریان سازند. کاریکاتور، بانی بسیاری از جریان‌ها و حرکت‌ها بوده و در کشور ما نیز کاریکاتور در برخی موارد چنین نقشی داشته است.

وی با بیان اینکه کاریکاتور مطبوعاتی حدود 100 سال است که در کشور به وجود آمده، افزود: کاریکاتور مطبوعاتی به شکل امروزی از دهه 70 و در نشریه “صدا” در اصفهان به وجود آمد.

این کاریکاتوریست ادامه داد: در روزنامه اصفهان امروز از سال 1387 به صورت روزانه کاریکاتورهای مطبوعاتی به چاپ می‌رسید اما بنا به دلایلی در سال 1390 این کار متوقف شد، اما از سال گذشته بار دیگر کاریکاتور در همین روزنامه به صورت روزانه به چاپ رسید و هم اکنون نیز ادامه دارد.

پورفلاح به دلایل عدم تمایل روزنامه‌ها و نشریات استان اصفهان به چاپ کاریکاتورهای مطبوعاتی اشاره و تصریح کرد: دلیل اصلی این موضوع ریسکی است که وجود کاریکاتور برای روزنامه یا نشریه دارد، چون کاریکاتورها قابل تفسیر به گونه‌های مختلف است، در حالیکه ممکن است نظر کاریکاتوریست موضوع دیگری باشد.

کاریکاتوریست نمی‌داند خط قرمزها کدام هستند

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که کاریکاتورهای مطبوعاتی را دچار فراز و نشیب کرده، نزدیک شدن به خط قرمزهاست؛ در واقع کاریکاتوریست نمی‌داند خط قرمزها کدام هستند.همچنین هزینه چاپ کاریکاتور و پرداخت هزینه به کاریکاتوریست از دیگر موارد سختی این کار برای روزنامه‌ها و نشریات است.

مدیر خانه طنز و کاریکاتور حوزه هنری استان اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته حدود 200 اثر در حوزه کاریکاتور اصفهان تولید شده است، اضافه کرد: در این دوره تلاش شد تا اخبار روز ایران و اصفهان پوشش داده شود.

پورفلاح با اشاره به سومین نمایشگاه کارتون نمایشگاهی در استان اصفهان اظهار کرد: نخستین نمایشگاه در سال 89، دومین نمایشگاه مرداد ماه سال گذشته و سومین آن نیز از 22 تا 27 فرودین امسال برگزار شد. با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌توان نقاط ضعف کاریکاتورها را پیدا و آنها را به نقاط قوت تبدیل کرد.

رسالت کاریکاتوریست مطبوعاتی مانند روزنامه نگار است

وی با بیان اینکه رسالت کاریکاتوریست مطبوعاتی مانند یک روزنامه‌نگار است، تأکید کرد: یک کاریکاتوریست مطبوعاتی بیش از اینکه کاریکاتوریست باشد، روزنامه‌نگار است. وظیفه روزنامه‌نگار این است که اتفاقات و دغدغه‌های روز مردم را منتشر کند، کاریکاتوریست مطبوعاتی نیز همین کار را انجام می‌دهد منتها به جای استفاده از کلمات از تصویر استفاده می‌کند.

این طنز نویس، داشتن زاویه فکری را سختی کار یک کاریکاتوریست دانست و گفت: کاریکاتوریست در نشریه یا روزنامه‌ای که کار می‌کند متناسب با نظر و جبهه فکری روزنامه یا نشریه پیش می‌رود.

کارتون مطبوعاتی تاریخ انقضا دارد

پورفلاح اضافه کرد: کاریکاتوریست مطبوعاتی باید نگاه روزنامه‌نگاری داشته باشد، اخبار را بفهمد و آنها را تحلیل کند. همین موضوع، تفاوت میان کاریکاتوریست مطبوعاتی و کاریکاتوریست هنری (غیرمطبوعاتی) است چراکه دغدغه مسایل روز در کارها و آثار کاریکاتوریست هنری (غیرمطبوعاتی) چندان وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: کارتون مطبوعاتی تاریخ انقضا دارد و بسیاری از آنها تنها به درد امروز می‌خورند اما کاریکاتورهای هنری (غیرمطبوعاتی) این چنین نیستند.

مدیر خانه طنز و کاریکاتور حوزه هنری استان اصفهان به روند کار کاریکاتور مطبوعاتی اشاره و اضافه کرد: ابتدا خبر یا سوژه به دست کاریکاتوریست هنری می‌رسد و او باید در یک فاصله زمانی کوتاه (حداکثر دو روز) آن سوژه یا خبر را به طنز تصویری و کارتون مطبوعاتی تبدیل کند.

پورفلاح با اعتقاد بر اینکه یک کاریکاتوریست مطبوعاتی باید کارتون مطبوعاتی را دوست داشته باشد تا بتواند وارد این حوزه شود، گفت: اگر کاریکاتوریستی به چنین فضایی علاقه ندارد، اصراری نیست وارد آن شود چراکه ورود او به این فضا ممکن است به فعالیت‌های هنری (غیرمطبوعاتی) و نمایشگاهی او ضربه بزند.

مطبوعات؛ جایگاه مناسب کاریکاتور

وی با تأکید بر اینکه کارتون مطبوعاتی با مخاطب عمومی سر و کار دارد، ادامه داد: می‌توان گفت تولد کاریکاتور در مطبوعات بوده و جایگاه مناسب آن نیز درون مطبوعات است.

مدیر خانه طنز و کاریکاتور حوزه هنری استان اصفهان به معیارهای انتخاب اصلی کارتون مطبوعاتی اشاره و تأکید کرد: در کارتون مطبوعاتی باید بیان کامل و به موقع وجود داشته باشد و یک کارتون مطبوعاتی از پیچیدگی و خلاقانه بودن فاصله بگیرد.

پورفلاح با بیان اینکه سرعت در به تصویر درآوردن کارتون مطبوعاتی نکته بسیار مهمی است، اظهار کرد: در برخی موارد، کاریکاتورهای مطبوعاتی در سطح پایین‌تری نسبت به کاریکاتورهای غیرمطبوعاتی قرار دارند.

وی افزود: ممکن است کاریکاتور مطبوعاتی به لحاظ هنری در سطح پایینی باشد اما به لحاظ مطبوعاتی در سطح قابل قبولی قرار دارد.

مدیر خانه طنز و کاریکاتور حوزه هنری استان اصفهان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه آیا در کاریکاتور باید توضیح وجود داشته باشد یا خیر، اظهار کرد: عموما در کاریکاتورهای هنری (غیرمطبوعاتی)، متن نباید وجود داشته باشد اما در کارتون‌های مطبوعاتی به دلیل مواجه بودن با مخاطب عام می‌توان از متن استفاده کرد .

کارتونیست مطبوعاتی باید تمام مردم را مدنظر قرار دهد

وی اضافه کرد: خبر یا توضیح همراه کاریکاتور می‌تواند تصویر را تکمیل کند البته گاهی موارد این موضوع بالعکس انجام می‌شود و تصویر خبر را کامل می‌کند. در واقع خبر، سندی است برای اتفاقی که افتاده و در کاریکاتور نشان داده شده است.

پورفلاح اضافه کرد: مخاطب مطبوعات تمام مردم هستند و کارتونیست مطبوعاتی باید تمام مردم را مدنظر قرار دهد. مخاطب چه خاص باشد و چه عام باید در چند ثانیه ورق زدن روزنامه، موضوع مدنظر را متوجه شود.

مدیر خانه طنز و کاریکاتور حوزه هنری استان اصفهان با بیان اینکه روزنامه در سبد خرید کالای مردم اصفهان جای ندارد، تصریح کرد: زمانی که روزنامه از طرف مردم خوانده نشود، به تبع پویایی مطبوعات کاهش می‌یابد و در نهایت کاریکاتوریستی هم که در مطبوعات کار می‌کند، غیر فعال خواهد ماند و برای انجام فعالیت‌های خود اشتیاق زیادی ندارد.

وی افزود: باید ادبیات طنز اصفهانی و علاقه‌مندی مردم اصفهان شناخته شود و در کاریکاتورها به کار گرفته شود، شاید این موضوع بتواند در جذب مخاطب اصفهانی به کاریکاتورهای مطبوعاتی مؤثر واقع شود.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر