menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

گزارش مراسم رونمایی از کتاب‌های طنز «قاف لبخند»

امید مهدی‌نژاد در رونمایی از کتاب‌های طنز «قاف لبخند» گفت: موضوعات سیاسی، جذاب تر هستند ولی مساله سیاسی، مثل تب تندی است که زود می افتد. وقتی موضوع می افتد، آثاری که پیرامونش تولید شده، هم می افتند.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار مهر، نشست رونمایی از مجموعه ۱۰ جلدی طنز «قاف لبخند» عصر دیروز دوشنبه ۱۸ خرداد با حضور امید مهدی نژاد و مهران عباسی مدیر انتشارات قاف در فروشگاه ترنجستان سروش برگزار شد.

عباسی در ابتدای این برنامه گفت: رگه‌ای از یادداشت های اجتماعی طنز در همه کتاب‌ها وجود دارد ولی همگی از نظر فرم و محتوا، قالب های مستقلی دارند. یعنی در این کتاب ها، هم رباعی، هم نظم و هم نثر وجود دارد.

مجموعه 10 جلدی کتاب طنز قاف لبخند

مهدی‌نژاد نیز در ادامه این سخنان، گفت: در کشور ما تعداد ناشر از نویسنده و شاعر بیشتر است و این واقعیتی است که باید برایش توجیهی پیدا کنیم. اما آن چه در این مجموعه مهم بود، راحت بودن خود کتاب هاست؛ چه به لحاظ متن، چه شکل و چه قطع، سعی شد تا آثاری تولید شود که خواندنش برای مخاطب راحت باشد. ما در این کار، خیلی به دنبال چاپ فاخر و وزین نبودیم. به همین خاطر، متن ها قوی هستند و حرف برای گفتن دارند.

وی افزود: نویسنده و شاعرهای این ۱۰ جلد، آدم هایی هستند که طنز برایشان جدی است. سعی کردیم با آن نگاه جدی به طنز، وارد صحبت شویم.

عبدالله مقدمی صاحب کتاب «از آن لحاظ» در این مجموعه که یک لغت نامه طنز است، در بخشی از این برنامه گفت: پیشینه لغت نامه های طنز، ریشه دارد و در ادبیات ما، از عبید زاکانی شروع می شود. این مساله در ادبیات دیگر کشورها هم ریشه دارد. اما در ادبیات معاصر ما، رویه بیشتر طنزنویس‌ها در این باره، رویکرد سیاسی بوده و بیشتر با لغات سیاسی، شوخی کرده‌اند. کاری که من در این مجموعه کرده ام، در واقع یک تهیه یک لغت نامه فرهنگی و اجتماعی است و با سیاست میانه چندان خوبی ندارم.

این طنزپرداز ادامه داد: شروع کار نوشتن این لغت نامه، مربوط به ۱۰ سال پیش می شود که در مجله آینده سازان، ستونی به همین نام داشتم. بعد از مجله هم کار را به صورت مستقل ادامه دادم و نوشتم. درباره این مجموعه، باید بگویم که شاید نیاز باشد در فضای هجوم طنزهایی که نمی توان اسم طنز روی آن ها گذاشت، و به قول آقای مهدی نژاد، بیشتر کتاب جوک هستند تا طنز، «قاف لبخند» یک فرصت باشد. باید به دوستانی که به اسم طنز کار می کنند بگوییم، اگر کتاب جوک یا پ ن پ چاپ می کنید، حداقل اسم طنز رویش نگذارید.

مهدی نژاد بعد از سخنان مقدمی گفت: البته کتاب شما، مسائل سیاسی داشت ولی تابلوی سیاسی روی طنزهای آن نبود. اتفاقا این کار، کار درستی بود.

در ادامه حسام الدین مقامی کیا دیگر طنزپرداز صاحب اثر در مجموعه «قاف لبخند» گفت: چند سال پیش در مجله ای کار می کردم که دوستی پیشنهاد داد پرونده ای درباره تاهل کار شود. من هم در بخش طنز بودم و قرار شد شعری طنز درباره موضوع پرونده بنویسم. کتابم در مجموعه «قاف لبخند» با همان شعر شروع می شود. آن سال ها، دیدم جا دارد به این کار ادامه بدهم و می توان اصطلاحا پُِر پروپیمانش کرد. بعد هم آقای مهدی نژاد به عنوان بانی خیر پیدا شد و مطالب این کتاب، از کمد بیرون آمد.

عباسی هم در بخش دیگری از این برنامه گفت: ما کار چاپ این کتاب ها را با ترس و لرز شروع کردیم. اصولا کار کتاب و حوزه نشر، سودآور نیست. ما هم از سر علاقه وارد کار شدیم و منتی سر کسی نداریم. تنها چیزی که برایمان اهمیت دارد، بازخورد مخاطب است. در نمایشگاه کتاب هم که به تازگی تمام شد، یک تیم ۳ نفره بودیم و تکنیک فروشمان هم همین کاری بود که ابتدای این جلسه انجام دادم؛ یعنی خواندن پک پاراگراف یا یک صفحه از کتاب، با صدای بلند. شاید بازخوردی که من آن را دیدم، این بود که مخاطب، مقابل غرفه انتشارات قاف، خستگی اش در می رفت.

مدیر نشر قاف گفت: ادعایی نداریم و این کار قدم اولمان است. هنوز توزیع مجموعه آغاز نشده و این جلسه مقدماتی است. به این نکته هم اشاره کنم که از ظرفیت جایی استفاده نکردیم و بیشتر تبلیغاتمان در فضای مجازی انجام شده است. اولین حضورمان هم که در یک غرفه ۳ متری در نمایشگاه بود و دوستان به شوخی درباره این غرفه می گفتند که بین ۲ ستون غرفه ای در فضای شبستان مصلی قرار داشت. یعنی می گفتند شما بین ستونی بودید!

در بخش دیگری از این برنامه، مهدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره چگونگی طنز نوشتن با در نظر گرفتن این که به کسی برنخورد گفت: خب بعد از این همه سال که در این حوزه فعالیت می کنیم، دیگر فضا دستمان آمده و جوری می نویسیم که آن کسی که باید به او بر بخورد، نفهمد.

عباسی هم در پاسخ به سوال دیگری گفت: کتاب های «قاف لبخند» با ممیزی روبرو نشدند. قرار نبود کار خاصی بکنیم. قرار بود کتاب طنز چاپ کنیم و دوستان دست اندرکار در مجموعه هم کار خود را بلد بودند. کتاب های این مجموعه از نظر محتوایی، هدف خاصی ندارند و بیشتر هدفشان، مخاطب بود.

مهدی نژاد در پاسخ به سوال یکی از حاضران درباره طنزهای سیاسی و اجتماعی گفت: خب موضوعات سیاسی، جذاب تر هستند ولی مساله سیاسی، مثل تب تندی است که زود می افتد. وقتی موضوع می افتد، آثاری که پیرامونش تولید شده، هم می افتند. مگر این که نویسنده، با نگاه عمیق تری به مساله نگاه کرده باشد. با این حال، در کتاب های این مجموعه، طنز سیاسی هم وجود دارد ولی در حدی که لازم بوده است.

این شاعر طنزپرداز درباره مجله های طنز کشور نیز گفت: امروز مجله های طنز خوبی در کشور داریم البته مانند زمان گل آقا یا مجله توفیق نیست. نویسنده و شاعر طنز با محتوای خوب زیاد داریم اما بیشتر مطالب در فضای مجازی منتشر می شوند.

عباسی هم در پاسخ به سوال دیگری درباره مصرف طنزهای «قاف لبخند» گفت: طنزهای این کتاب ها، یک بار مصرف نه؛ بلکه چندبار مصرف هستند. این خود موضوع و اندازه محتوا است که قد و اندازه کتاب را به ما نشان می دهد. این کتاب ها قرار نبود نفیس یا خیلی حجیم باشند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر