menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

گزارش مراسم اختتامیه دومین دوسالانه کارتون کتاب

مختارپور گفت: هنرمندان نگاه ما به عالم را تغییر می دهند، یعنی هنرمند در برجسته سازی یا بزرگ نمایی یک پدیده بسیار معمولی به راحتی می تواند موثر باشد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار ادبیات شبستان، مراسم اختتامیه دومین دوسالانه کارتون کتاب، عصر دوشنبه 26 آبان ماه با حضور «سیدعباس صالحی» معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد، «حجت الاسلام شاهمرادی» دبیر شورای فرهنگ عمومی، «سردار طلایی» عضو شورای شهر، «علیرضا مختارپور» دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی، محمد اللهیاری، سیدمسعود شجاعی طباطبایی و جمعی از داوران و هنرمندان کارتونیست در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

اجرای این مراسم بر عهده رضا رفیع بود و رفیع در بخش های مختلف برنامه جملاتی طنز را از آثار خود و دیگران برای حضار قرائت می کرد. در این مراسم، کلیپی از تاکسی که به کتابفروشی می پرداخت، پخش شد. «علیرضا مختارپور» دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در مراسم اختتامیه دوسالانه کارتون کتاب، به ارتباط بین هنر تصویرگری و کتاب اشاره کرد و اشعاری از شاعران نامدار درباره نگاه مجنون از لیلی آورد و گفت: در نگاه مجنون، لیلی متفاوت از نگاه بقیه افراد بود. همچنان که مولانا در یک غزل می گوید: “آدمی در عالم خاکی نمی آید به دست/ عالمی دیگر باید ساخت ز نو”.

دومین دو سالانه بین المللی کارتون کتاب

وی همچنین به سوره یوسف در قرآن کریم اشاره کرد و توضیح داد: زنان مصر به زلیخا خرده می گرفتند که چرا از یک خدمتکار خوشش آمده است، اما وقتی زلیخا آنها را به قصرش دعوت می کند و آنها وقتی یوسف را می بینند، دستشان را می برند، متوجه زیبایی زیاد یوسف می شوند. به نظر شما آیا حضرت یوسف در شهر تردد نداشت که زنان مصر او را ندیده باشند؟ در واقع چیزی که مهم است تغییر دادن نگاه زنان به یوسف است، یعنی زلیخا توانست نظرگاه زنان مصر را نسبت به یوسف تغییر دهد و آنها توانستند از زاویه نگاه خود زلیخا، یوسف را ببینند.

دبیرکل نهاد کتابخانه ها خاطرنشان کرد: اتفاقی که هنرمند، تصویرگر و به ویژه کارتونیست ها می کنند نیز از این منظر مهم است؛ آنها نگاه ما به عالم را تغییر می دهند، یعنی هنرمند در برجسته سازی یا بزرگ نمایی یک پدیده بسیار معمولی به راحتی می تواند موثر باشد. وی در پایان بیان کرد: به هر حال از آنجایی که هنرمندان کارتونیست در جهت تحول در نگاه ما نسبت به کتاب تاثیرگذار بودند، تلاش آنها را ارج می نهیم.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر