menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

شب شعر طنز در حلقه رندان

گزارش صد و بیست و ششمین محفل طنز در حلقه رندان + تصاویر

تازه‌ترین مراسم «در حلقه رندان»، شاهد حضور طنزپردازان شناخته‌شده‌ کشورمان بود و درباره رعایت اخلاق و همچنین جهانی شدن طنز سخن گفته شد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، عصر یک‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴، صد و بیست و ششمین محفل طنز «در حلقه رندان» در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم که با استقبال طنزدوستان و اهالی ادب همراه بود، چهره‌های طنزنویس سرشناسی از جمله ناصر فیض، رضا احسان‌پور، صابر قدیمی، جلال سمیعی، فرامرز ریحان‌صفت، رضا ساکی، علیرضا لبش، امید مهدی‌نژاد و سیدضیاء قاسمی شاعر افغان حضور داشتند.

سعید بیابانکی که اجرای این برنامه را بر عهده داشت، با تبریک میلاد خجسته حضرت فاطمه معصومه(س) به آغاز هفته کرامت اشاره کرد و گفت: وظیفه ما این است که در این ده روز که به نام زیبای کرامت نام‌گذاری شده است، بخشش کنیم و داد و دهش داشته باشیم، کرم کنیم و به تأسی از بزرگان دینمان، این سیره ائمه معصومین(ع) را ادامه دهیم.

این شاعر در ادامه گفت: خیرمقدم ویژه‌ای هم به دو یادگار دفاع مقدس می‌گوییم. دو شهید گمنام غواص ۱۹ و ۲۰ ساله که در حوزه هنری آرمیدند. ما نیازمندیم که از شهدا یاری بطلبیم و از این شهیدان کمک بگیریم که راهمان را گم نکنیم.

بیابانکی همچنین در بخش دیگری از این برنامه، به کار سخت طنزپردازان اشاره کرد و گفت: طنزپردازان کار دشواری دارند چون هم باید مسائلی را در گفته‌هایشان رعایت کنند و هم لبخند را به چهره شنونده آثارشان بیاورند. در سال‌های اخیر وضعیت طنز کشورمان به مراتب بهتر شده و جای امیدواری است. با این حال باز هم انتظار می‌رود که طنزپردازان به موضوعات دم‌دستی و تاریخ انقضادار نپردازند تا اثرشان ماندگاری بیشتری داشته باشد.

رعایت اخلاق، سانسور نیست

ناصر فیض، مدیر دفتر طنز حوزه هنری نیز در این مراسم، در سخنانی بیان داشت: در بسیاری از آثار طنز که می‌خوانیم، به تنها مشکلاتی که پرداخته می‌شود گرانی و ارزانی و از این قبیل مسائل است. یعنی طنزپرداز ما نگاه جهانی و بین‌المللی ندارد و نمی‌تواند درباره مسائل کلان و مهم شعر بگوید و متن بنویسد؟

این طنزپرداز اشاره کرد: اینکه فقط به رفتار خودمان و آنچه در اطرافمان می‌گذرد نگاه کنیم، باعث می‌شود درجا بزنیم و حرفمان تنها در شرایط و زمان خاصی خریدار داشته باشد. ممکن است این ایراد را به خود من هم وارد بدانند که مگر خودت چقدر نگاه جهانی در شعرهایت داشته‌ای؟ می‌خواهم بگویم همه ما باید این موارد را در نظر بگیریم تا طنز کشورمان بتواند جایگاه بهتری در جهان کسب کند.

وی با اشاره به حضور موفق کاریکاتور در عرصه‌های جهانی گفت: طنز تصویری توانسته مفاهیم کلان را به کار بگیرد و در عرصه جهانی بدرخشد. چرا طنز مکتوب ما چنین جایگاهی را پیدا نکند؟ چرا نسبت به آنچه در کشورهای همسایه می‌گذرد بی‌توجه باشیم و تنها به بیان مسائل و مشکلات شهری که بسیاری از آنها تکراری هم هست بپردازیم؟

وی به رعایت اخلاق در آثار طنز هم تاکید کرد و گفت: گاهی شعرها و مطالب طنزی شنیده می‌شود که اصلا مسائل اخلاقی در آن ها رعایت نشده و مایه شرمساری شنونده می‌شود. اینکه کسی اخلاق را در آثارش رعایت کند نشانه سانسور نیست، بی‌ادبی و توهین نکردن، سانسور نیست. هنرمند کسی است که رسانه‌، مخاطب و مسائلی که می‌تواند بیان کند را بشناسد و آنچه را گفتنش کار ساده‌ای نیست به شکلی هنرمندانه ولی با رعایت آداب و اخلاق منتقل کند.

گزارش تصویری+اسامی

سعید بیابانکی

فرامرز ریحان صفت

ناهید نوری

رضا احسان پور

ناصر فیض

روح الله احمدی

صابر قدیمی

رضا ساکی

علیرضا لبش

امید مهدی نزاد

جلال سمیعی

مهدی استاد احمد

مهدی فرج الهی

عبدالله مقدمی

کاوه جوادیه

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر