menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

گزارش رونمایی و بررسی کتاب طنزسرایان ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی

یک پژوهشگر ادبی گفت: طنز سیاسی یک طنز تاریخ مصرف‌دار است زیرا با کنار رفتن افراد و اتفاقات سیاسی از ذهن مردم آن طنز هم از رونق می‌افتد و باید به موزه برود و این یک آسیب در حوزه طنز است.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس،‌ نشست عصری با کتاب ویژه کتاب «طنزسرایان ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی» اثر محمدباقر نجف‌زاده بارفروش برگزار شد.

*کسی که اهل پژوهش نباشد متوجه ارزش این کتاب نمی‌شود

حسین احمدی در این نشست با اشاره به این کتاب، گفت: وقتی به این کتاب نگاه می‌کنم متوجه رنج و سختی نجف‌زاده می‌شوم زیرا سختی کار پژوهشی را می‌دانم، پژوهش کردن کار دشواری است و کسی که اهل پژوهش نباشد متوجه ارزش آن نمی‌شود.

وی افزود: سرایش طنز از سایر ژانرها دشوارتر است و باید برایش تلاش کرد. اگر در طنز دقت نشود به هجو و لغو کشیده می‌شود و اینطور نیست که فکر کنیم سرودن طنز راحت است و کاری که نجف‌زاده کرده یک اثر گرانسنگ است زیرا در حوزه طنز دست به کار پژوهشی زده است.

*طنز سیاسی طنز تاریخ مصرف‌دار است

محمود اکرامی در بخش دیگری از این مراسم، گفت: این کتاب اثر شایسته‌‌ای است و باید طنز را باید یک سوزن به خود و یک نیشتر به دیگران زدن دانست و اگر چنین نباشد طنز نیست و به فحش و ناسزا نزدیک می‌شود و پرداختن به طنزپردازانی که لطیف هستند کار دشواری است.

وی افزود: ۲۰ سال پیش تمام طنزها حول پنیر و سیب‌زمینی بود و به مسائل اقتصادی می‌پرداخت ولی بعد از آن طنز به سیاست کوچ کرد اما طنز سیاسی یک طنز تاریخ مصرف‌دار است زیرا با کنار رفتن افراد و اتفاقات سیاسی از ذهن مردم آن طنز هم از رونق می‌افتد و باید به موزه برود و این یک آسیب در حوزه طنز است.

این منتقد و پژوهشگر ادبی، گفت: آفت طنزهای امروز ما تاریخ مصرف‌دار بودن آنها است چون به هنجارها می‌پردازیم نه به ارزش‌ها پرداختن به طنز یک هوشمندی می‌خواهند، حدود ۱۵۰ صفحه از این کتاب ربطی به اسم کتاب ندارد و اضافه است و می‌خواهم به مولف پیشنهاد دهم که می‌تواند در کتاب مجزایی آنها را منتشر کند زیرا تعاریف طنز و تاریخچه آن و طنز مطبوعاتی و… آمده که ربطی به طنزسرایان ندارد که به نظرم یا باید عنوان را عوض کرد یا این بخش را در مجلدی مجزا آورد.

*نجف‌زاده در بحر هولناکی شنا کرده است

اکرامی گفت: نجف‌زاده بارفروش در دریایی که بحرش هر کدام نهنگ‌هایی را به ساحل می‌آورد خوب شنا کرده و این ساحل محل مرگ نهنگ‌ها و ماهی‌ها است لذا این بحر،‌ بحر هولناکی است و آدم‌های که در آن کار می‌کنند خیلی ظریف‌ هستند.

او در پایان گفت: من آسیبی که برای طنز امروز می‌بینم این است که موضوع محور است و زمانی که موضوعی از ذهن برود اشعار هم از ذهن خواننده خواهد رفت.

*دگراندیش‌ها تاریخ را فریز می‌کنند و به انقلاب که می‌رسند توقف می‌کنند

کامران شرفشاهی در بخش دیگری با اشاره به این کتاب گفت: چاپ این کتاب‌ به سال‌های اول دهه ۷۰ بازمی‌گردد که در آن روزگار کسی در حوزه طنز حرفی برای زدن نداشته است.

وی افزود: دگراندیش‌ها عادت دارند که تاریخ فریز می‌کنند و به انقلاب که می‌رسند توقف می‌کنند کاری از یکی از نویسندگان دگراندیش دیدم که تا زمان انقلاب آمده و ادامه پیدا نکرده بود در حالی که پس از انقلاب نیز جریان طنز با قوت ادامه پیدا کرد و امیدوارم این کتاب نیز به بعد از دوره انقلاب اسلامی بپردازد. زیرا در طول این سال‌ها کارهای خوبی در حوزه طنز نوشته شده است.

شرفشاهی در پایان گفت: خوب است طنزپردازان ما به آثاری بپردازند که نگاه جهان شمولی داشته باشد و با مخاطبان دیگر ارتباط برقرار کند. این کتاب نشان از دقت نظر نجف‌زاده دارد و توانایی او را در حوزه‌های گوناگون نشان می‌دهد.

*کتابی که همه با لذت برایش کار کردند

محمدباقر نجف‌زاده بارفروش در پایان این مراسم ضمن قدردانی از برگزارکننده و شرکت‌ کنندگان در این مراسم، گفت: روزی که این کتاب را می‌نوشتم و پس از آن منتشر شد سر و صورتم سیاه بود و چشمانم می‌دید. این کتاب را به سختی و دشواری و در شرایط سخت مالی نوشتم و برای چاپ آن هم با سختی روبرو شدم.

وی افزود: ناشر این کتاب به من می‌گفت که این کتاب را از حروف‌چین تا صفحه‌بند با لذت رویش کار کردند و همه آن را دوست داشته‌اند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر