menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

عکس یادگاری سروچمان ۱۴

گزارش رونمایی از کتابهای طنز انتشارات قدیانی در محفل سرو چمان

در چهاردهمین محفل شعر طنز «سرو چمان» با حضور شاعران و طنز پردازان و رونمایی از ۵ مجموعه طنز که اخیرا منتشر شده است، در فرهنگسرای سرو برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای سرو ؛ محفل شعر «سرو چمان» عصر ۵ دی ماه با حضور شاعران و طنزپردازان کشور سعید بیابانکی، علیرضا لبش، اسماعیل امینی، صابر قدیمی، مجید سعدآبادی، مصطفی مشایخی، فرامرز ریحان صفت و تعدادی دیگر از شاعران طنزپرداز و علاقه‌مندان به این حوزه در فرهنگسرای سرو برگزار شد.

عکس یادگاری سروچمان ۱۴

پس از صحبت‌های مقدماتی و عرض خیر مقدم سعید بیابانکی و علیرضا لبش که اجرای این محفل را نیز برعهده داشتند، صابر قدیمی پشت تریبون آمد و یک شعر طنز و یک غزل برای حضار خواند.

سپس بیابانکی یادداشتی از محمدرضا ستوده که در اخیرا روزنامه هنرمند درباره سریال «معمای شاه» به چاپ رسیده، اشاره کرد و با بیان استقبال از این یادداشت از سوی مخاطبان، آن را برای حاضران خواند.

اسماعیل امینی به عنوان دومین مهمان این محفل ادبی نیز، به چاپ پنچ مجموعه شعری اشاره کرد که اخیرا توسط نشر قدیانی منتشر شده و افزود: انتشارات قدیانی مشهور به کتاب کودک و نوجوان است. اما مدتی است که در حوزه داستان هم کار کردند و تصمیم گرفتند در زمینه طنز هم کتبی را به چاپ برسانند. این مجموعه اشعار چند ویژگی مهم را در نظر دارد. به همین سبب آن را «طنز جدی» نام گذاشتیم. در این چند مجموعه به موضوعات دم دستی را توجه نشده و به لحاظ ادبی و به لحاظ اندیشه هم خیلی جدی است.

وی با اعلام نارضایتی از همکاری با انتشارات قدیانی به دلیل عدم توجه به غلط‌های املایی و همچنین پرداخت نکردن حق الزحمه شاعران، در بیان ویژگی‌های طنز ادامه داد: طنز در مسخره بازی با کلمات حاصل نمی‌شود، طنز آنجا حاصل می‌شود که نگاه نافذ طنز پرداز برای آن جدیتی که مدنظر است به کار برده شود. نگاه نافذ به اتفاقاتی است که می‌افتد.

امینی با اشاره به سبک شعری مجموعه تازه خود «بوستان بی درخت» گفت: این کتاب به شیوه بوستان سعدی، روایتی و در بحر متقارب سروده شده است و به قولی نقیضه‌ای بر بوستان سعدی است.

پس از شعر خوانی امینی، بیابانکی مجموعه شعر «گورستان گل ها» (گزیده اشعار لطیف هلمت) را معرفی کرد و چند شعری از آن خواند. لبش نیز طبق رسم همیشگی این محفل ادبی تولدها و وفات شاعران و بزرگان ادبی که در دی ماه رخ داده است در لابه لای این نشست ادبی اعلام کرد.

مصطفی مشایخی به عنوان شاعر بعدی این محفل و شاعر مجموعه شعر «جنتلمن چینی» یکی از شعرهای خود از این مجموعه با همین عنوان را خواند:

دیروز من و نیره با یک ون چینی
رفتیم به بازارچه ی برلن چینی

آنجا همه چیز از لگن و تشت و سبد بود
تا کاپشن و مقنعه و دامن چینی

یک گوشه پر از عینک و تی شرت و عرق گیر
یک گوشه پر از سیخ و گل و هاون چینی

من از سر بازارچه فی الفور خریدم
شلوار و کلاه و کت و پیراهن چینی

خانم به صد و بیست دکان سر زد و پرسید
از قیمت جا قاشقی و کلمن چینی

تا این که پس از شصت و سه ساعت خوشش آمد
از پیرهنی بر تن یک مانکن چینی

با دیدن ما لپ فروشنده گل انداخت
خوشحال شد و زد دو سه تا بشکن چینی

از بس که بلا برده زبان ریخت، خریدیم
یک مانتو و یک پیرهن ساتن چینی

گفتیم نپوشیده اگر جر بخورد چی
آورد دو تا قر قره با سوزن چینی

چون عینک ما بی نمک و گنده و بد بود
ناچار خریدیم دو تا ریبن چینی

منبعد ببینید مراتوی خیابان
در کسوت یک آدم جنتلمن چینی

من قکر کنم نیره هم می شود اینبار
بسیار شبیه و کپی یک زن چینی

کتاب های طنز قدیانی

نسیم عرب امیری شاعر مجموعه شعر «نامه به دزد» نیز علاوه برخواندن شعری از این مجموعه، از دیگر مجموعه شعر اخیر خود «کجایی که یادت بخیر» نیز شعر خواند. فرامرز ریحان صفت نیز در ادامه از مجموعه شعر «پنج به اضافه یک مساوی با سه» شعر خوانی کرد.

سید اکبر میر جعفری با مجموعه شعر «بازار سیاه گیسو» و سعیده موسوی زاده شاعر طنز پرداز مشهدی با مجموعه شعر «شعرهای پاشنه بلند» شعر خوانی کردند همچنین او شعری با لهجه مشهدی برای حاضران خواند.

بخش دیگری از این محفل شعر به اجرای موسیقی طنز از سوی مهدی فرج اللهی اختصاص داشت. او کاری از سعید طلایی با عنوان «از کوچه های طلایی» و شعری از عمران صلاحی را اجرا کرد که با استقبال از سوی مخاطبان مواجه شد.

عبدالله مقدمی با مجموعه شعر «گاز مجاز» و خواندن شعری از این مجموعه و امین آذری نیز با خواندن یک غزل به این محفل ادبی رونق بخشیدند.

در پایان نیز با اهدای یک جلد کتاب از پنج مجموعه شعر «بوستان بی درخت از اسماعیل امینی»، «نامه به دزد از نسیم عرب امیری»، «جنتلمن چینی از مصطفی مشایخی»، «شعرهای پاشنه بلند از سعیده موسوی زاده» و « گاز مجاز از عبدالله مقدمی» تاریخ پانزدهمین محفل «سرو چمان» روز دوشنبه ۴ بهمن ماه اعلام شد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر