menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

گزارش جلسه ی اول کارگاه طنز مسعود مرعشی در اصفهان

کارگاه آموزش طنزنویسی (مقدماتی) در اصفهان برگزار شد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از دفتر طنز اصفهان، کارگاه آموزش طنزنویسی (مقدماتی) با حضور مسعود مرعشی (سردبیر ضمیمه ی طنز بی قانون) مورخ ۲۷ بهمن  ۱۳۹۵ در مجتمع فرهنگی هنری سوره اصفهان برگزار شد.

این کارگاه‌ها با همکاری مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان و دفتر طنز حوزه هنری اصفهان برگزار می‌گردد. گزارش جلسه ی اول این کارگاه طنز را در ادامه می خوانید :

در ابتدا مسعود مرعشی با مشارکت شرکت کنندگان در کارگاه مروری بر تعاریف طنز، هزل، هجو، فکاهه ، مطایبه ، کمدی و طنز سیاه داشت. سپس به ارائه نکاتی در حوزه روزنامه نگاری و طنز مطبوعاتی (همچون تیتر، روتیتر، سوتیتر، میان تیتر و لید) با ذکر مثالهایی در مطبوعات پرداخت. در ادامه از “خط قرمز ” در طنز نویسی گفت. و مروری بر تاریخ طنز قبل و بعد از انقلاب داشت و با کمک حضار تاریخچه ای از نشریاتی همچون : توفیق، فکاهیون ، خورجین ، گل آقا و طنزو کاریکاتور و… ارائه داد.
پس از آن انواع قالب های طنز را شرح داد.

در ادامه ۲۱ تکنیک طنز نویسی همچون:
✔️ پارادوکس
✔️ ارجاع فرامتنی
✔️ خرق عادت
✔️ استفهام انگاری
✔️ کژتابی زبانی
✔️ جابه جایی زمان و مکان و زبان
✔️ تجاهل العارف
✔️ وارونه سازی
✔️ تضاد
✔️ نعل وارونه زدن
و….. را توضیح داد.

وی گفت: با فرهنگ لغت نویسی و طنز نویسی درمورد کلمات، می توانیم بعد از مدتی ایده‌های طنزآمیز خود را در قالب های مناسب طنز پیاده کنیم و این تمرین باعث روان شدن قلم ما می‌شود. و ادامه داد که: کسانی که در انتخاب سوژه مشکل دارند با نگاه دقیق به پیرامون خود و رفتارهای اجتماعی به دنبال سوژه باشند و از همه چیز انتقاد برای بیان نقادانه استفاده کنند.

سپس با نمایش فیلم‌های کمدی همچون‌: سن پترزبورگ ، دایره زنگی و ورود آقایان ممنوع، شرکت کنندگان در جلسه را بیشتر با تکنیک‌های طنز آشنا کرد و مثال‌هایی کاربردی بیان نمود (تلاش نافرجام، بازی واژگانی، رذابل اخلاقی ، حماقت و استدلال اشتباه ، تغییر لحن و زبان ، مشابه سازی قومیتی و…)

عکس و گزارش: محمود رضا صنعتی

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر