menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

در حلقه رندان فروردین ۹۶

گزارش تازه‌ترین شب شعر طنز «در حلقه رندان» با موضوع انتخابات

تازه‌ترین برنامه «در حلقه رندان» با موضوع روز انتخابات ریاست جمهوری و شعرخوانی طنزپردازان کشور با این مضمون برگزار شد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، داریوش کاردان، مجری سلسله برنامه‌های «در حلقه رندان» در ابتدای این برنامه با بیان اینکه در سال ۹۵ بسیاری از شخصیت‌های برجسته هنر و سیاست به دیار باقی شتافتند، اظهار کرد: سال جدید هم با وقوع سیل و کشته شدن هموطنان‌مان در آذربایجان و همچنین با درگذشت تعدادی از هنرمندان سینما و اهالی ادبیات آغاز شد و امیدواریم این اخبار را در ادامه سال، کمتر بشنویم.

در ادامه مراسم، شاعران طنزپرداز کشور، تازه ترین اشعار خود را برای حضار خواندند. این اشعار غالبا با موضوع انتخابات سروده شده بود. کاندیدا شدن جمع کثیری از مردم برای انتخابات ریاست جمهوری، حضور برخی چهره های سیاسی سرشناس در انتخابات ریاست جمهوری و همچنین وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی، دست‌مایه شوخی و طنازی طنزپردازان شده بود.

مهدی فرج اللهی نیز به اجرای قطعه موسیقایی طنز پرداخت. شعر این اثر را ناصر فیض با مضمون انتخابات سروده بود.

از دیگر شاعران حاضر در این مراسم می‌توان به فرهاد ناجی، محمد رسول‌پور، سیامک روشن، مصطفی مشایخی، فرید فردوسی، محمد حسن صادقی، علیرضا لبش، فرامرز ریحان‌صفت، ناهید نوری، استاد بانی، امید روزبه، امید مهدی‌نژاد و … اشاره کرد.

اکبر کتابدار، محقق و پژوهشگر عرصه طنز، نیز به بیان نکاتی درباره طنزنویسی پرداخت. وی با بیان اینکه استفاده از آرایه‌های ادبی یکی از شیوه‌های طنزنویسی است، عنوان کرد: وقتی طنزپردازی اثر طنزی می‌نویسد، باید راه فراری هم برایش پیدا کند و اگر به اثر اعتراض شد، بتواند بگوید که منظورش چیز دیگری بوده است. نمونه این کار را می‌توان در برخی آثار شاعرانی همچون جامی و حکیم فردوسی و … پیدا کرد.

وی افزود: شاعران کهن از آرایه تصحیف استفاده کرده اند و تصحیف به معنای این است که بتوان نقطه‌های کلمه ای را جا به جا کرد. صنعت تصحیف گاهی طنز را به فکاهه تبدیل می کند. همچنین صنعت دیگری هم در شعر داریم به نام «قلب» که در این صنعت می‌توان حروف کلمه ای را جا به جا کرد و این صنعت هم در طنزپردازی به کار گرفته می‌شود.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر