menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

گزارش بررسی مجله طنز «سه نقطه» در نشست دگرخند

گیتی صفرزاده، سردبیر «گل آقا» گفت: نشریه طنز مکتوب «سه نقطه» از لحاظ شکل و محتوا تفاوت‌های زیادی با سایر مجلات در این حوزه دارد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، هشتاد و هفتمین نشست از سلسله برنامه های «دگرخند» که به تحلیل طنز می پردازد، دوشنبه بیست و سوم آذر در سالن زنده یاد امیرحسین فردی برگزار شد.

در این نشست که به بررسی مجله طنز «سه نقطه» اختصاص داشت، میهمانانی از جمله گیتی صفرزاده، نویسنده، طنزپرداز و سردبیر مجله «گل آقا»، علی زراندوز، کارشناس و طنزپرداز، امید مهدی‌نژاد، سردبیر مجله طنز «سه نقطه»، سعید بیابانکی، سعید طلایی، علیرضا لبش، عبدالله مقدمی و بسیاری دیگر از طنزپردازان و علاقه‌مندان حوزه طنز حضور داشتند و مهدی فرج اللهی، این نشست را اداره می کرد.

گیتی صفر زاده

گیتی صفرزاده، با بیان اینکه حسن این نشریه جدید، به نوعی مشکل آن هم محسوب می شود، گفت: اینکه چنین مجله ای به صورت کتاب منتشر می شود، مزایا و سختی های خودش را دارد. از مزایای آن می‌توان به این اشاره کرد که چندان، مخاطب دکه ای نخواهد داشت، طیف کتاب‌خوان بیشتر به سمت آن رجوع می‌کنند و با توجه به مطالبی که در بر دارد از سایر مجلات طنز و فکاهه مقداری جدی‌تر است، انتخاب خوبی برای مخاطب جدی طنز است.

این کارشناس حوزه طنز در ادامه افزود: با نگاهی به چند شماره منتشر شده مجموعه طنز «سه نقطه» می توان دریافت که این مجله هنوز در حال حرکت است و باید کمی صبر کنیم تا سبک و سیاق و شکل و شمایل اصلی خودش را پیدا کند. به این ترتیب، از آنجا که این مجله هنوز در حال حرکت است، نقد و بررسی آن شاید کار چندان راحت و حتی درستی نباشد، اما نکاتی که مطرح می شود می تواند به پیدا کردن هر چه سریع تر مسیر این مجله کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه «سه نقطه» در قالب مجلات قدیمی طنز نیست، گفت: این کار، برای دست اندرکاران این نشریه دشوار است اما همین تفاوت ویژگی چنین مجله ای محسوب می شود که در شرایطی که تجربه نشریات طنز مشابه را داشتیم، حالا نشریه ای متفاوت در حوزه طنز به مخاطب عرضه می شود؛ نشریه ای که هم از لحاظ شکل و هم محتوا تفاوت های زیادی با سایر مجلات در این حوزه دارد.

سردبیر مجله «گل آقا» تصریح کرد: این نشریه می خواهد تجربه متفاوتی از طنز ارائه دهد که خوب است، اما جا دارد بگویم در شرایط فعلی، فرم «سه نقطه» از محتوای آن متفاوت تر و آوانگاردتر است ولی هنوز در زمینه محتوا به آن درجه از تمایز و تفاوت نرسیده است.

صفرزاده با اشاره به اینکه مجلات پیشین همه در یک سبک و سیاق بودند، گفت: ما سنت طنزنویسی داشتیم که خواننده به آن جنس مطالب و ستون ها و تصاویر مشخص عادت کرده بود، طنزنویس ها هم به آن سبک نگارش عادت کرده بودند. بنابراین، حالا که می خواهیم مجله ای متفاوت را عرضه کنیم، نیاز به زمان داریم تا هم ذائقه مخاطب و هم شیوه طنزنویس ها تغییر کند و این نشریه می تواند جریان ساز بوده و مخاطب خودش را تربیت کند.

وی همچنین با انتقاد از اینکه آموزش رسمی برای طنزنویسی نداریم، گفت: طنزنویس ها هنوز در تاریکی حرکت می کنند. مجله «سه نقطه» هم اگر می خواهد هرچه سریع تر جایگاه خاص خودش را پیدا کند و مخاطبش را زودتر با خودش انس دهد، لازم است به این دقت کند که مسیرش را زودتر بشناسد، بر آن پایبند باشد و در تنوعی که در بعضی بخش ها به چشم می خورد و برای چند بار جذابیت دارد، دچار تکرار نشود.

امید مهدی نژاد 1

سردبیر مجله طنز «سه نقطه» گفت: برای مخاطب لذت‌بخش است که طنز را کشف کند نه اینکه آن را به صورت مستقیم و عیان به او عرضه کنیم.

در این نشست، امید مهدی نژاد در پاسخ به این سوال که چه طیف مخاطبی را برای این نشریه در نظر گرفته اند، گفت: در ذهن داشتیم طنزی را ارائه کنیم که مقداری جدی تر باشد و نگاهمان این طور بوده است که مخاطب کتاب‌خوان را نیز به سمت این نشریه جلب کنیم نه تنها کسانی که طرفدار مجلات طنز بوده اند. فکر می کنیم طیف دانشجو و بیشتر نخبگان دانشجویی که به طنز هم علاقه دارند، مخاطب «سه نقطه» باشند.

وی با بیان اینکه اهالی طنز به متفاوت و جدی بودن این مجله اشاره می کنند، گفت: تمام تلاشمان را می کنیم که کیفیت خوبی به خواننده ارائه کنیم و درواقع تاکید ما بیشتر بر کیفیت است تا کمیت.

سردبیر مجله «سه نقطه» همچنین درباره اینکه مطالب این نشریه، فرصت کشف را به مخاطب می‌دهند، افزود: پنهان کردن طنز همیشه در ذهنم بوده است و معتقدم باید فضایی فراهم کنیم که مخاطب بتواند طنز را کشف کند نه اینکه به صورت مستقیم و عیان به او عرضه کنیم که از لذت کمتری برایش برخوردار باشد. بنابراین در مطالب «سه نقطه» نیز برای کشف مخاطب از مطلب طنز، حقی قائلیم.

علی زراندوز

زراندوز: «سه نقطه» در فرم و محتوا متمایز است

در بخش دیگری از این نشست، علی زراندوز با اشاره به تفاوت هایی که این نشریه با سایر مجلات طنز دارد، گفت: تغییر در فرم بسیار راحت تر از تغییر در محتوا شکل می گیرد و این نشریه تلاش دارد در هر دو مورد، متمایز باشد.

وی با بیان اینکه تاکنون بیشتر نشریه فکاهه داشته ایم تا طنز، گفت: این نشریه اتفاق تازه ای در طنز مکتوب ماست و از ویژگی های طنزنویسان توانمند این است که از ورود به حوزه های جدید نترسند.

این کارشناس طنز بیان کرد: یکی از ویژگی های این مجله این است که بیشتر شامل طنز بلند است در حالی که مخاطب طنز بیشتر عادت دارد در قالب های کوتاه، مطالب به او عرضه شود. پیش از این، در ماهنامه «گل آقا» این اتفاق افتاده بود و حالا هم در این نشریه این موضوع دیده می شود. بلند بودن متن‌ها، از مخاطب وقت و حوصله بیشتری طلب می کند و نیاز است همان طور که طنزنویس، موضوع را جدی گرفته، مخاطب هم به صورت جدی تری با موضوع برخورد کند.

از آنجا که آقای احترامی، تمام قالب های طنز را می شناخت، با فکاهه و طنز و انواع آن به خوبی آشنا بود، در نشریه «گل آقا» این ساختارشکنی را کرد و فکر می کنم ایشان اگر اکنون در بین ما بود، مجله طنز «سه نقطه» محل خوبی بود برای این که آثارش را ارائه کند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر