menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

دگر خند dِgَr khَnd

گزارش بررسی «استندآپ کمدی» در هفتاد و نهمین نشست «دگرخند»

نشست بررسی «استندآپ کمدی» با حضور رحمت امینی و امیر کربلایی زاده عصر دوشنبه ۲۷ بهمن ۹۳ در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، رحمت امینی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در هفتاد و نهمین نشست «دگرخند» که دوشنبه ۲۷ بهمن ماه ۹۳ با موضوع «استندآپ کمدی» در سالن اوستای حوزه هنری برگزار شد، با ارائه توضیحاتی درباره این گونه هنری گفت: کمدی ایستاده یا استند آپ کمدی معمولاً توسط یک نفر اجرا می‌شود و در این نمایش کمدین با اجرای سریعی از داستان گویی، لطیفه و شوخی‌های کوتاه و گذرا و بداهه سازی‌هایی که جمع تماشاگران پذیرای آن ها باشند به انتقال مضامین می‌پردازد.

رحمت امینی

رحمت امینی

وی ادامه داد: جیم کری، رابین ویلیامز و … هنرمندانی بوده اند که در زمینه استندآپ کمدی فعالیت کرده اند و در داخل ایران نیز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی توسط هنرمندان ایرانی در قالب لطیفه و تقلید صدا توسط اشخاصی چون سید کریم، برادران تقدسی و برادران طلایی تجربه شد و به شکل فنی و حرفه‌ای و مطابق با تعریف آن منوچهر نوذری و علی تابش از اولین کسانی بودند که اجرای استندآپ کمدی داشتند و پس از پیروزی انقلاب نیز حمید ماهی صفت در قالب لطیفه و تقلید صدا و در سال ۱۳۹۰ به بعد به شکل فنی و مطابق با تعریف آن توسط امیر کربلایی زاده اجرا گردید.
استندآپ کمدین مقلد نیست
امینی با تاکید بر این که یک استندآپ کمدین مقلد نیست، گفت: این هنرمندان به ویژگی های رفتاری که در بخش عمده ای از آدم ها یکسان است ورود می کنند. استندآپ کمدین الزاما لطیفه گو نیست، اما بر روی مسائلی تاکید می کند و سوژه کار خود قرار می دهد که برای همه مخاطبانش تعاریف کلی و در عین حال متفاوت دارد. به طور مثال، وقتی از «آقای ایکس» سخن می گوید، این عنوان در ذهن هرکدام از مخاطبان شکل به خصوصی دارد.
هیچ کدام از فیلم های کمدی جشنواره فجر موفق نبودند
این استاد دانشگاه خنداندن مردم را کار بسیار سختی دانست و افزود: در سینما و تئاتر کشور اتفاقات بسیاری در طول سال و در زمینه کمدی رخ می دهد و قصد تهیه کنندگان و کارگردانان خنداندن مخاطبان است، اما بسیاری از تولیدات با موفقیت رو به رو نمی شوند. امسال در جشنواره فیلم فجر تنها ۳ فیلم دیدم که قصد خنداندن مخاطب را داشتند اما هیچ کدام موفق نبودند.
استندآپ کمدی مسیر اول نیست
وی با اشاره به این که با تک نفره شدن اجرا در استندآپ کمدی، کار برای هنرمند آسان تر نمی شود، عنوان کرد: استندآپ کمدی برای آن هایی که می خواهند وارد هنر نمایش شوند مسیر اول نیست، بلکه باید به توانایی در بازیگری و اجرا در تئاتر و بداهه سازی و … برسید تا بتوانید یک استندآپ کمدین باشید.
وی در پایان سخنانش گفت: مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تصمیم دارد تا به همراه دفتر طنز حوزه هنری دوره های استندآپ کمدی را طراحی کند و این شیوه را آموزش دهد؛ چرا که معتقدیم جامعه ما به خنده و شادی سالم نیاز دارد.
کربلایی زاده: خاستگاه استندآپ کمدی کافه است
امیر کربلایی زاده، هنرمند تئاتر و استندآپ کمدین کشور، نیز در سخنانی با بیان این که خاستگاه استندآپ کمدی در کافه هاست، عنوان کرد: شخصیت هایی همچون وودی آلن، رابین ویلیامز و جیم کری اجرای استندآپ کمدی را جزو تالار افتخارات خودشان دارند. من نیز پس از اجرای نمایش «چی شد که من مار خوردم؟» در سال ۹۱ تصمیم گرفتم بیشتر بر روی هنر استندآپ کمدی متمرکز شوم.
به دنبال مسخره کردن اقوام ایرانی نیستیم
وی ادامه داد: استندآپ کمدی به دنبال مسخره کردن افراد و اقوام نیست و در این هنر تقلید صدای آدم ها و اشیاء نیز مطرح نیست. این هنر به دنبال هنجارها، رفتارها و عادت های روزمره مردم است و هنرمند این موضوعات را با تکنیک بازیگری در می آمیزد و اجرا می کند. البته در کشورهای دیگر استندآپ کمدی پشت میکروفن اجرا می شود اما من آن را با تغییراتی اجرا می کنم.
این بازیگر تئاتر همچنین گفت: متاسفانه تحریم، گرانی و تورم فشار زیادی به مردم کشورمان آورده است و خنداندن ذهنی که درگیر است و آوردنش به سمت فضای شوخی و سرگرمی بسیار سخت است. در اروپا و آمریکا وقتی استندآپ کمدین ها یک لطیفه ساده می گویند همه مردم می خندند؛ چرا که دغدغه های ذهنی کمتری دارند.
هدفم ثبت استندآپ کمدی در ایران است
وی خاطرنشان کرد: هدفم این است که استندآپ کمدی در ایران به ثبت برسد و در همین پایتخت شبی ۲۰۰ استندآپ کمدین جوان مردم را بخندانند. این راه هنوز مانند جوانه است و باید جلسات، کارگاه ها و نقدهای بسیاری برایش برگزار شود تا به پختگی و بلوغ برسد. ما بسیار پیش تر از جهان، فرهنگ سرگرمی مردم را در قهوه خانه ها و روستاهای کشورمان داشتیم.
در بخشی از این مراسم نیز امیر کربلایی زاده به اجرای استندآپ کمدی پرداخت که مورد استقبال حضار قرار گرفت.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر