menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

برندگان قند شکن

گزارش اختتامیه نخستین جشنواره استانی طنز مکتوب «قندشکن» + اسامی برگزیدگان

برگزیدگان اولین جشنواره طنز مکتوب «قندشکن» یزد معرفی شدند.

اولین جشنواره استانی طنز مکتوب «قندشکن» نهم مهرماه با معرفی برگزیدگان در یزد به کار خود پایان داد.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان یزد: آئین اختتامیه نخستین جشنواره استانی طنز مکتوب «قندشکن» شامگاه جمعه (۹ مهرماه) با حضور دکتر طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد، سیدحسینی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری کشور و جمعی از هنرمندان، شاعران، نویسندگان و علاقه‌مندان به طنز با تجلیل از برگزیدگان بخش‌های شعر و نثر در سالن شهدای امدادگر هلال احمر یزد برگزار شد.

اختتامیه قند شکن
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در این مراسم ضمن قدردانی از برگزارکنندگان جشنواره گفت: این جشنواره زمینه‌ای فراهم کرده تا طنزپردازان چراغ جدیدی را فرا روی طنز کشور قرار دهند.
دکتر محمدعلی طالبی با بیان این که امیدواریم طنز فراتر از یک سرگرمی نقش مؤثر خود را در ابعاد مختلف زندگی امروزی ایفا کند، ابراز امیدواری کرد برگزاری این‌گونه برنامه‌ها و جشنواره‌ها به ارتقای کارآمدی طنز در فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور کمک کند.
وی افزود: امروز به واسطه زندگی پیچیده صنعتی و مدرن، به طنز به عنوان وسیله‌ای برای ایجاد آرامش روحی و جسمی نیازمندیم، اما در کنار آن طنز می‌تواند ضمن لطیف‌تر کردن فضای سیاسی جامعه، ابزاری برای نقادی فعالیت‌های سیاسی در ابعاد مختلف باشد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، طنز را وسیله‌ای برای ارتقای رفتارهای اجتماعی با بیان نقدهایی که در نوع این رفتارها وجود دارد، دانست و اظهار کرد: بپذیریم که بسیاری از مشکلات امروز جامعه ما در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ناشی از رفتارهایی است که در طول تاریخ به آن عادت کرده‌ایم و زبان طنز خیلی خوب و شایسته می‌تواند از راه نقد، مشکلات چنین رفتارهایی را بیان و به اصلاح جامعه کند.
دکتر طالبی در ادامه افزود: دست همه طنزپردازان کشور و به خصوص طنزپردازان استان را به گرمی می‌فشاریم و امیدواریم تلاش و فعالیت آن‌ها فراتر از بیان یک طنز به اصلاح جامعه در ابعاد مختلف کمک کند.
مدیر دفتر طنز حوزه هنری کشور هم ضمن ابراز خرسندی از حضور در بین طنزپردازان یزدی گفت: هر جای شهر یزد که قدم می‌گذاری هنر و فرهنگ را مشاهده می‌کنی و حضور این همه گردشگر، مؤید همین مطلب بوده و نشانگر جاذبه بسیار بالای این شهر تاریخی است.
ناصر فیض با اشاره به سابقه دفتر طنز حوزه هنری گفت: این دفتر حدود ۱۲ سال پیش به پیشنهاد آقای ابوالفضل زرویی نصرآباد یکی از همشهریان شما و به همت آقای زم رئیس وقت حوزه هنری با اهداف بزرگی تأسیس شد.
وی با بیان این که پیش از راه اندازی دفتر طنز هم طنز وجود داشت، افزود: پیش از آن هیچ جایگاه و مکانی برای ارائه اثر و شناسایی طنز پردازان وجود نداشت.
فیض، شب شعر «در حلقه رندان» را معروف‌ترین و پر مخاطب‌ترین برنامه دفتر طنز عنوان کرد و اظهار داشت: این دفتر برنامه‌های متعددی داشت ولی به واقع می‌توان گفت «حلقه رندان» اولین شب شعر طنز در کشور بود. هیچ وقت در تاریخ ادبیات ایران جایی وجود نداشته که در یک شب شعر طنز همه شاعرانی که گردهم می‌آیند طنزپرداز باشند و این حرکت که تا الان هم ادامه دارد، باعث شده اتفاق‌های بزرگ‌تری در جاهای دیگر بیفتد و بعضی از ارگان‌ها برنامه‌های مشابه اجرا کنند.
مدیر دفتر طنز حوزه هنری با بیان این‌که زیاد شدن قضیه طنز، هم آفت و هم امتیاز دارد، گفت: آفتش این است که چون به اصطلاح دست زیاد می‌شود هر کسی به خودش اجازه می‌دهد که طنز بگوید و هرچه بگوید اسم طنز روی آن بگذارد ولی با وجود این همه اشکال، همین که همدیگر را می‌شناسند و طنز گسترش پیدا می‌کند از محاسن آن است.
فیض برگزاری نشست‌ها و جشنواره‌هایی مانند «قندشکن» را زمینه‌ای برای مقابله با آفت‌های حوزه طنز دانست و افزود: با تعریف درست از طنز و حمایت از فعالان این عرصه در استان‌ها به ویژه کسانی که آثار برتر خلق می‌کنند و با استفاده مناسب از دانش و تجربه آن‌ها برای هدایت علاقه‌مندان می‌توان شاهد یک اتفاق خوب در این حوزه بود.
وی با تبریک به حوزه هنری یزد که باعث شده برای چندمین بار چنین افتخاراتی در این شهر رقم بخورد، اظهار کرد: قطعاً طنز جامعه را سالم‌تر می‌کند، در واقع طنز کاری می‌کند که اوضاع جهان رو به بهبود برود زیرا قرار است با زبان خوشایند‌تر و قابل قبول معضلات فردی و اجتماعی را گوشزد کند.
داور جشنواره طنز «قندشکن» خطاب به کسانی که برگزیده نشده‌اند، گفت: طنز به دلیل بیان اعتراض و ایراد، کار بسیار دشواری است و فعالیت در این عرصه دل و جرأت می‌خواهد و واقعاً همین که جرأت داشته‌اید طنز بگویید کار بزرگی را انجام داده‌اید.
خالق مجموعه‌ شعر طنز «فیض بوک» با بیان این که طنزپرداز همیشه با اعتراضات احتمالی بعضی افراد که آن طنز برایشان خوشایند نیست روبرو است، خاطر نشان کرد: با توجه به سختی و دشواری فعالیت در عرصه طنز انتظار می‌رود مسئولین از جریان طنز حمایت کنند و هر حرف طنزپرداز را توهین تلقی نکنند. جامعه‌ای که در آن انتقاد باشد به یقین جامعه سالمی است. کمک کنیم که طنز در جامعه گسترش پیدا کند.
دبیر جشنواره طنز مکتوب «قندشکن» هم با اشاره به توصیه دین مبین اسلام بر خوشرویی و شادی گفت: بعد از نماز برترین اعمال شاد کردن دل مؤمن است و در این راستا چه وسیله و روشی بهتر از قالب طنز و شوخی و مزاح است البته در مورد مزاح هم دین اسلام مشخص کرده با چه کسی، چگونه و کجا شوخی کنیم.
حجت الاسلام مهدی پرنیان هدف طنز را بیان حرف حق و نشاندن لبخند بر لب‌ مخاطبان دانست و ابراز امیدواری کرد برپایی این جشنواره که باعث شناسایی و معرفی بسیاری از طنزپردازان گمنام و ناشناخته شد، با مساعدت و همکاری مسئولان ادامه یابد و نقطه شروعی برای پویایی جریان طنز در استان یزد باشد.
وی ادامه داد: آثار ارائه شده از لحاظ کمی و کیفی قابل توجه بود و نشان داد که استعدادهای بسیار خوبی در زمینه طنز در استان وجود دارد.
به گفته وی ۱۵۷ اثر از ۸۰ طنزپرداز استان، شامل ۷۶ شعر کلاسیک، نیمایی و آزاد و ۸۱ متن در قالب‌های داستان کوتاه، داستانک و کاریکلماتور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود که توسط هیأت داوران متشکل از ناصر فیض، امید مهدی‌نژاد و دکتر عباس احمدی مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت. «فضای مجازی» (مزایا و معایب، فرصت‌ها و تهدیدها، تأثیرات فردی و اجتماعی فضای مجازی و …) ، «گویش محلی» و «موضوع آزاد» از محورها و موضوعات این رویداد طنز بود.
مسئول دفتر طنز حوزه هنری یزد اظهار داشت: این جشنواره با رویکرد نوآوری، خلاقیت، ترویج طنز عفیف و پرهیز از سطحی‌نگری در عرصه طنز مکتوب و با هدف کشف، پرورش و حمایت از طنزپردازان جوان و مستعد استان، تولید طنز ارزشمند و اخلاقی، ایجاد روحیه امید و نشاط در جامعه و ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی برگزار ‌شد.

برندگان قند شکن
در ادامه اسامی برگزیدگان و تقدیری‌های جشنواره به این شرح اعلام شد؛
در بخش «شعر»؛ حسن حاتمی رتبه اول، محمدجواد حیدری رتبه دوم و حسین مهمان‌پرست رتبه سوم را کسب کردند که به ترتیب با اهدای تندیس طلایی، نقره‌ای و برنزی و همچنین لوح سپاس و جایزه نقدی از آنان تجلیل شد.
هیأت داوران جشنواره در این بخش حجت الاسلام قاسم اردکانی، مصطفی صادقی، سیدمحمد صادق آتشی، مجید فرمان‌رضایی، مصطفی عابدی‌اردکانی و محمد جواد عسکری را شایسته تقدیر معرفی و با اهدای لوح و جایزه نقدی از آنان قدردانی کرد.
در بخش «نثر»؛ وحید حُسنی، عباس هاشمی‌نژاد و محمد زارع به ترتیب حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند که تندیس طلایی، نقره‌ای و برنزی، لوح سپاس و جایزه نقدی جشنواره به آنان اهدا شد.
در این بخش هیأت داوران با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از محمد کشاورز، محمد اسدی، محمدرضا درون‌پرور، ریحانه ابوترابی و محمدمهدی غفوری تقدیر کرد.
در این مراسم همچنین از علی‌اصغر باروتکوب‌زاده از هنرمندان استان برای اجرای استند آپ کمدی با موضوع فضای مجازی و محمدرضا درون‌پرور به عنوان برگزیده مسابقه‌ی شعر طنز بداهه، با اهدای لوح و جایزه نقدی قدردانی شد.
شعرخوانی ناصر فیض، امید مهدی نژاد و دکتر عباس احمدی طنزپردازان مطرح کشور و شاعران برگزیده جشنواره، اجرای استندآپ کمدی و مسابقه شعر طنز بداهه در زمینه فضای مجازی از جمله برنامه‌های این مراسم بود.
در آئین اختتامیه جشنواره، دکتر پهلوانیان مدیر کل صدا و سیمای مرکز یزد، مهندس عظیمی‌زاده شهردار یزد، ملازینلی مشاور اطلاع‌رسانی و روابط عمومی استاندار، دهقان مشاور هنری استاندار، کوچک‌زاده رئیس حوزه هنری یزد، دانافر مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دوست فاطمی‌ها مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان و جمعی از هنرمندان و اهالی فرهنگ و ادب حضور داشتند.
اولین جشنواره طنز مکتوب «قندشکن» با همکاری حوزه هنری استان، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد، صدا و سیمای مرکز یزد و جمعیت هلال احمر استان برگزار ‌شد.

chatنظرات شما

یک دیدگاه

  1. عباس خوش عمل کاشانی:

    باسلام و تحیت….یک بار نشد این آقایان دست اندرکار طنز در مراکز مختلف ، در یکی از این جشنواره ها از یک یا چندتن از پیشکسوتان عرصه ی طنز بعنوان مهمان ویژه تجلیل و تبجیل کنند.گویی آقایان دیروزشان را فراموش کرده اندکه این پیشکسوتان چه زحمتها برایشان کشیدند تا بتوانند مدارج ترقی را بپیمایند.تو گویی پیشکسوتان به انزوا گراییده ی این عرصه :
    پسرانند از پی پدران
    نردبان ترقی دگران….
    و تو گویی در عرصه ی طنز هم با مولود زشت و پلشتی به نام «مافیا» مواجهیم.در دهه های ۶۰ و ۷۰ که ارادتمند متصدی صفحات شعر -اعم از طنز و غیر طنز-در مطبوعات مختلف بودم و خبری از دنیای مجازی و تلگرام و واتساپ ماتساپ نبود دست دهها تن از این آقایان را از قم و خمینی شهر گرفته تا تربت و اصفهان و تهران و …گرفتم و در تحریض و تشویقشان سنگ تمام گذاشتم.این عزیزان ، قبل از مرگ من و امثال من ، فاتحه مان را خواندند و ما را تاکسیدرمی شده به موزه ی تاریخ سپردند!امیدوارم آیندگان نکنند آنچه را اینان با ما کردند…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر