menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

حوزه هنری

بررسی فاكتورهای یك طنز ایده آل در آخرین محفل طنز حوزه هنری سال 93

محفل طنز از سلسله محفل های حوزه هنری عصر پنج شنبه 14 اسفند 93 با حضور ابوالفضل زرویی نصر آباد و جمعی از هنرمندان طنزپرداز كشور درخصوص بررسی فاكتورهای یك طنز ایده آل و شرایط طنزنویسان برای نوشتن یك مطلب طنز برگزار شد.

رضا ساکی

رضا ساکی

به گزارش شیرین طنز، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، رضا ساكی مجری برنامه محفل طنز، با اشاره به این كه این برنامه آخرین محفل طنز در سال جاری است، گفت: انتشار وقایع تهرانیه كه با همكاری شهرداری تهران و به مناسبت جشنواره شعر فجر منتشر شده است و همچنین انتشار كتاب طنزی كه توسط خانم امیری چاپ شده است را تبریك می گوییم.

شعر طنز ابوالفضل زرویی در حضور رهبر

در ادامه برنامه ابوالفضل زرویی نصرآباد ایهام و كنایه نوشتن در مطالب طنزنویسان كشور را آفتی بزرگ به شمار آورد و گفت: برای این كه بخواهیم بی پرده حرف خود را نزنیم باید حداقل یك بار آن را برای كسی بخوانیم تا ببینیم منظور خود را به درستی بیان كرده ایم یا خیر. وی افزود: طنزنویسان باید خیلی در نوشتن مطالب خود مراقبت كنند و نوشته آن ها خیلی صریح و آشكار نباشد و همواره این نكته را مدنظر داشته باشند. همان طور كه ما بدمان می آید مورد خطابه و نقد قرار گیریم دیگران نیز دوست ندارند آن ها را به صراحت و آشكار نقد كنیم.
طنز مورد توجه مردم مثل دستمال كاغذی تاریخ انقضا دارد
وی با اشاره به این كه میان سلیقه و حقایق موجود تفاوتی وجود دارد و طنزنویسان باید آن ها را رعایت كنند، گفت: گاهی طنزنویس نسبت به فردی بدش می آید و در نوشته های خود نیز این نظر را اعمال می كند و ممكن است عده ای از مخاطبان نیز با آن موافق و مخالف باشند ولی این دلیل نمی شود كه از نظر این طنزنویس بخواهیم حكم بر بد بودن آن فرد بدهیم.
زرویی طنزی كه مورد توجه عوام قرار می گیرد را به دستمال كاغذی تشبیه كرد و گفت: همان طور كه دستمال كاغذی با یك بار استفاده منقضی می شود و باید آن را دور بریزیم در مورد طنز نیز همین قاعده حكم فرماست و طنزهایی كه مورد توجه مردم است مربوط به همان دوره می شود و اگر آن را در دوره دیگر به كار ببریم، مورد اقبال و توجه قرار نمی گیرد.
طنز دوره فوق تخصصی شاعری است
این طنزپرداز كشور در اشاره به این كه شعر طنز دوره فوق تخصصی شاعری است، عنوان كرد: برای سرودن شعر طنز باید شاعر به ذوق و قریحه ای دست پیدا كند تا بتواند پرده دری هایی كند. خیلی ها فكر می كنند فعالیت در عرصه طنز كار راحتی است و اگر به رك گویی رسیدند می توانند انتظار فعالیت در عرصه طنز را داشته باشند؛ در صورتی كه این موضوع هیچ توجیه منطقی ندارد.
وی متذكر شد: همان طور كه در ادبیات كودك باید با 350 كلمه برای این گروه سنی داستان و شعر نوشت و از به كار بردن كلمات ثقیل پرهیز كرد در طنز نیز استفاده از زبان خاصی كه بتواند با مردم در هر جایگاهی ارتباط برقرار كند نیز مورد توجه طنزنویس باید باشد.

3اسماعیل امینی

صراحت لهجه طنزپرداز باید با منطق همراه باشد
در ادامه برنامه، اسماعیل امینی استاد دانشگاه و شاعر كشورمان درخصوص استفاده از صراحت لهجه در بیان طنزپردازان كشور گفت: به كار بردن رك گویی و صراحت اگر با فكر و منطق و ظرافت خاصی باشد، می تواند نوشته طنزپرداز را در نظر مردم گیرا كند ولی اگر سخن او آن چیزی باشد كه در وهله اول به ذهن او رسیده است، دیگر چه تفاوتی میان او با افرادی كه در خیابان دعوا می كنند و به همدیگر ناسزا می گویند وجود دارد.
وی بخشی از مطالب طنزنویسان را نشئت گرفته از درد و مشكلات مردم دانست و خاطرنشان كرد: طنزنویس نباید دنبال حماقت های مردم برود بلكه او باید حماقت های انسان را از دور نگاه كند و با نشان دادن كارهای تكراری مردم با استفاده از زبان طنز آن ها را به رشته تحریر درآورد.
استفاده از اشارات زود گذر زیبنده مطلب طنز نیست
امینی استفاده از تلمیحات بین متنی در طنزهای موجود در جامعه را گذرا خواند و گفت: استفاده از این اشارات گذرا به دلیل این كه زود از بین می روند خیلی زیبنده نیست در مطالب طنزنویسان به كار رود و آن ها باید به نكته های ثابت و ماندگار در بیان خود تكیه كنند.
دبیر جشنواره شعر فجر در پاسخ به سؤال یكی از اعضای محفل درخصوص این كه برای طنز معیار و خط كشی خاصی وجود دارد یا خیر، گفت: معیارها در شرایط مختلف فرق می كند. طنز بسته به كاركردهای خود باید با معیار هنری و ادبی بررسی شود و باید سفارش كارفرما را نیز لحاظ كرد و تفاوت های مخاطبان نوع نشریه و مكانی كه طنز در آن جا بیان می شود نیز از دیگر مواردی است كه باید مورد توجه قرار گیرد.

خلیل جوادی

خلیل جوادی از حاضران در این محفل با اشاره این كه برای اندازه گیری موفق بودن یك اثر هنری باید پارامترهای بسیاری را مورد توجه قرار داد، اظهار داشت: یكی از مواردی كه باعث می شود طنزنویس مطالبش مورد اقبال مردم قرار گیرد حركت او در خلاف مسیر جامعه است. او آن گونه كه مردم فكر می كنند نمی اندیشد و در ذهن خود تفكرات روزمره ای كه مردم در زندگی دارند را وارد ذهن خود نمی كند.
وی ادامه داد: طنزنویس با وارد شدن به موضوعاتی كه مردم عادی علم آن را نداشتند و فكر می كردند همین طور صحیح است به نوعی اقدام به سنت شكنی می كند و باعث می شود تا مطالب او در میان جامعه خواهان داشته باشد.

شایان ذكر است، در این محفل سید عباس سجادی مدیر عامل بنیاد فرهنگی و هنری نیاوران، خلیل جوادی شاعر و ترانه سرای ایران، ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری، اسماعیل امینی دبیر جشنواره شعر فجر و جمعی از طنزپردازان كشور حضور داشتند.
گفتنی است، پیش از این نگاه ویژه به طنز در مطبوعات، طنز در صدا و سیما، بررسی ویژه جشنواره طنز مكتوب، طنز در آثار صوتی، نگاه جدی به طنز در محافل گوناگون، حضور طنز در شبكه های مجازی و بسیاری موضوعات دیگر تاكنون در سلسله نشست های محفل طنز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر