menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

کیانی : امیدوارم کمدی ایرانی دو مرتبه زنده شود

حسین کیانی نویسنده و کارگردان نمایش «مضحکه شبیه قتل» یادداشتی درباره اجرای دوباره اثرش را در اختیار رسانه ها قرار داد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی نمایش «مضحکه شبیه قتل» حسین کیانی نوشت: دوباره اجرا کردن نمایشنامه «مضحکه شبیه قتل» که در پاییز و زمستان 81 نوشته و در تابستان 82 به صحنه تالار سایه آمد، چند سالی بود امری ضروری برایم می نمود، به خصوص در این وانفسای قحطی و کمیابی کمدی ایرانی که از اجرای آخرین ها و بهترین هایش بیش از یک دهه می گذرد.

مضحکه ی شبیه قتل

کمدی های ناب و کمیاب و طربناکی چون «مجلس نامه» «محمد رحمانیان»، «شب سیزدهم» «حمید امجد» و «شب های آوینیون» «کوروش نریمانی» که ادامه نگرش خلاقانه تماشایی شان و تکمیل این نگرش در آثار دیگر هنرمندان می توانست تئاتر ما را صاحب گونه ای از کمدی خاص و خالص ایرانی کند و خشتی بر دیوار هنوز بالا نرفته و نیمه کاره تئاتر ایرانی بگذارد. اما بسیار جای افسوس است بر جامعه تئاتری، هنرمند و مسئول و تصمیم گیرنده و هر که می توانست و نکرد کاری را که مسیر این هنرمندان هموار شود و کم سنگلاخ باشد و صورت خندان تئاتر کمدی ایران گشاده تر از این شود، صورتی که اکنون به انواع بزک های نامربوط و جراحی های نابخردانه و ناشیانه از بی هویتی زار نجات می زند و التماس می کند که شبیه صورت مردم خودش شود، نه صورت مردم فرنگستان.

اگر این التماس و فریاد کمک خواهی شنیده شود، من هم با هزار بیم و تنها یک امید، همچنان امیدوارم کمدی ایرانی که از جاودان یاد؛ «میرزا آقا تبریزی» شروع می شود، به نم بارانی که نمی دانم کی خواهد بارید، دو مرتبه زنده شود و سربرآورد. نمایشنامه «مضحکه شبیه قتل» را با امتنان تقدیم می کنم به کمدی ورزان ایرانی بلند جایگاه؛ محمد رحمانیان، حمید امجد و کوروش نریمانی.

و اما باز اجرای «مضحکه شبیه قتل» حاصل شرایط بسیار سخت و تمرینی هفده روزه است که زحمت بسیاری را بر دوش گروه ما نشاند، گروهی که نمایشی دیگر را با هم شروع به تمرین کردیم اما در نیمه پایانی راه به مضحکه رسیدیم، «مضحکه شبیه قتل» به نوعی بازتاب شرایط دشوار و پیچیده تمرین خودش نیز هست و شاید اصلا دلیل انتخابش برای اجرای جایگزین هم همین بود. پس کارگردانی اجرای این اثر را به دور از هر تعارف و کلیشه بازی های خنک و مرسوم تقدیم می کنم به بازیگران و گروه اجرایی نمایش که کاری کارستان را ممکن کردند و با همه توان کوشیدند صورت خندان تئاتر ایرانی را پاس بدارند.

به گزارش روابط عمومی این نمایش، «مضحکه شبیه قتل» از 18 شهریورماه تا 21 مهرماه، ساعت 19:30، در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه می رود. نخستین اجرای نمایش «مضحکه شبیه قتل»، سال 81 در جشنواره فجر و دومین اجرای بسیار موفق آن شهریورماه و مهرماه سال 82 در سالن سایه تئاتر شهر بوده است.

در این نمایش کاراکتری مجبور می شود خواست های متضاد دو بیوه ناصرالدین شاه را که یکی برگزاری مراسم سوگ یا شبیه خوانی برای شاه و دیگری برگزاری مضحکه ای برای او است، با برپا کردن مجلسی به نام مضحکه ای شبیه قتل ناصرالدین شاه، عملی کند.

عوامل نمایش «مضحکه شبیه قتل» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: حسین کیانی، بازیگران به ترتیب ورود به صحنه: شهرام حقیقت دوست، نگار عابدی، حبیب دهقان نسب، علیرضا آرا، الهام پاوه نژاد، مسعود میرطاهری، رویا میرعلمی و ویدا جوان، طراح صحنه و نور: فریبرز قربان زاده، طراح لباس: پریندخت عابدین نژاد، طراح گریم: ماریا حاجیها، آهنگساز: حیدر ساجدی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: محمد گودرزیانی، دستیار دوم کارگردان و منشی صحنه: سروناز نانکلی، دستیار ویژه کارگردان: کارن کیانی، عکاس و تصویربردار: موسی هاشم زاده، طراح پوستر و بروشور: محمدصادق زرجویان، مدیر روابط عمومی: معصومه کیانی، مسئول تبلیغات مجازی: سهیل ملکی، مدیر صحنه: حمیدرضا صفوی برنا.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر