menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

کتاب شعر طنز قزل‌ آلا در پیاده‌رو

اکبر اکسیر از به چاپ سپردن مجموعه شعر جدیدش با عنوان «قزل‌آلا در پیاده‌رو» خبر داد و یکی از شعرهای این مجموعه را به مخاطبان ایسنا تقدیم کرد.

این شاعر درباره مجموعه شعر «قزل‌آلا در پیاده‌رو» گفت: مجموعه شعر «قزل‌آلا در پیاده‌رو» ششمین مجموعه شعر طنز فرانو من است که از 62 شعر کوتاه و یک مصاحبه در مورد طنز تشکیل شده است. طرح روی جلد کتاب هم کاری از یاشار صلاحی، فرزند مرحوم عمران صلاحی، است.

او اظهار کرد: همه شعرهای این کتاب شعرهایی کوتاه،‌ طنزآمیز و به زبان ساده هستند‌ که در ادامه مجموعه شعرهای قبلی‌ام سروده شده‌اند. در این شعرها به محیط زیست، معضلات شهرنشینی و انسان معاصر با دیدی طنزآمیز توجه شده است. یکی از شعرهای این مجموعه شعر «18 چرخ» است که به سیزده‌به‌در اشاره دارد؛ بعضی از مردم در این روز با «18چرخ» بیرون می‌روند! این شعر را به عنوان عیدانه به خوانندگان عزیز ایسنا تقدیم می‌کنم:

«کنار رود نشستیم

هرچه شاخه بود شکستیم

هرچه بوته بود درآوردیم

هرچه سبزه بود له کردیم

هرچه درخت بود سوزاندیم

عصر کیسه سبز را برداشتیم

جلو دوربین از زباله پر کردیم

از طبیعت و محیط زیست گفتیم

تلویزیون که رفت زباله‌ها را به آب انداختیم

و به سلامتی به خانه برگشتیم»

اکسیر در ادامه درباره طنز در شعرهایش گفت: طنز‌های مورد نظر این کتاب با آغاز و پایانی غیرمترقبه به شیوه غافل‌گیری توجه دارد. این شعرها از دو لایه پوسته و هسته برای عوام و خواص ساخته شده است و از زبان یک راوی ساده‌دل، یک کودک درون‌، حرف‌های گنده گنده درباره مسائل شهری و انسانی را به یک موقعیت طنز می‌رساند که از فرط جدیتِ موضوع طنزآمیز می‌شود.

او افزود: این شعرها برای خنده‌گیری از مخاطب به هر روش و هر وسیله اقدام نکرده است و اصلا برای اندیشیدن در مورد مسائل مطروحه نوشته می‌شود. زبان شعرها ساده و صمیمی است و فقط به اشیا و پدیده‌های عینی توجه دارد و از پرداختن به ذهنیات، رویا و مالیخولیا پرهیز می‌کند. شاعر این شعرها سعی می‌کند با صداقت، بدون نقاب و بدون پیرایه ما را با اخلاقیات معاصر و ریاکاری‌ها و کوته‌فکری‌های خودمان آشنا کند.

اکسیر سپس گفت: طنزی که در شعرهای فرانو به کار رفته‌، یک طنز گزنده اما مؤدبانه است و شاعر به جای تمسخر دیگران به تحقیر خود می‌پردازد تا به این وسیله حماقت ما را علنی کند. در این شعرها هر مشکلی را به خود و خانواده خود نسبت می‌دهد و شعرها را با مشارکت ملیحه (همسر شاعر) به سرانجام می‌رساند. صداقتی که در پس این شعرها نهفته است آن را برای مخاطب فهیم و نکته‌سنج امروز قابل قبول می‌سازد.

کتاب طنز قزل آلا در پیاده رو

او افزود: شعرهای شاعر از یک جرقه شکل می‌گیرد و با نخ نامریی مراعات نظیر به انتها می‌رسد. آغاز و پایان غافلگیرانه، کلمات و اصطلاحات روزمره و ارجاعات تاریخی و اسطوره‌یی به تقویت این نوع شعر کمک می‌کند و بدون این‌که شاعر حرف‌های ذهنی و دور از دست بزند، با ساده‌ترین کلمات به نتیجه‌های دل‌پسند می‌رسد. او در آستانه 61 سالگی حدود 61 شعر را در این مجموعه گرد آورده است.

اکسیر در ادامه اظهار کرد: شاعر در سرودن این شعرها به هیچ وجه مرخصی نمی‌گیرد و برای شعر وقت تعیین نمی‌کند و به جای مناظر پردرخت و خوش‌نقش و نگار و خلوت به شلوغی و ازدحام جمعیت علاقه دارد. او اکثر شعرهایش را در بازارچه ساحلی و در شلوغی خیابان یادداشت می‌کند و بعد از تکمیل شعر اولین مخاطب شاعر ملیحه است که به عنوان یک مخاطب خاص نظر می‌دهد و این بر صمیمت شعرها می‌افزاید. طبق معمول این کتاب از سوی انتشارات مروارید منتشر می‌شود و طبق معمول به ملیحه تقدیم شده است.

پشت جلد این کتاب شعر کوتاهی با نام «قندپهلو» درج می‌شود:

«می‌گویم چای بیاورم؟

ملیحه سکوت می‌کند

و من نمی‌دانم

سکوت علامت رضاست

یا

جواب ابلهان خاموشی است!»

ایسنا

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر