menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

کامبیز درم بخش

کاریکاتورهای مطبوعاتی بی بو و بی خاصیت شده اند

کامبیز درمبخش هنرمند پیشکسوت کاریکاتوریست، قصد دارد بهار سال 94 برای نخستین بار مجموعه ای از عکس هایش را به نمایش بگذارد.

به گزارش شیرین طنز، کامبیز درمبخش چهره شناخته شده ملی و بین المللی در عرصه کاریکاتور ایران در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر تأکید کرد که جزییات مربوط به این خبر را در زمان نزدیک به برپایی نمایشگاه اعلام خواهد کرد.

کاریکاتورهای مطبوعاتی بی بو و بی خاصیت شده اند

درمبخش در بخش دیگری از سخنانش درباره وضعیت کاریکاتورهای مطبوعاتی در ایران توضیح داد: ما کاریکاتوریست خوب بسیار زیاد داریم اما متأسفانه جایی نیست که این هنرمندان بتوانند آثارشان را عرضه کنند. جای کاریکاتور در مطبوعات و در ارتباط با همه مردم است اما متأسفانه کاریکاتورهای مطبوعاتی بی بو و بی خاصیت شده اند، طوری که وقتی یک روزنامه یا نشریه حاوی کاریکاتور را ورق می زنید با چند کاریکاتور درباره زرد شدن برگ درخت و موضوعات شبیه به آن مواجه می شوید که هیچ تفکر و ذوقی را در مخاطب برنمی انگیزد. در حالی که کاریکاتور هنری با طنز گزنده است که همین گزندگی آن را جذاب می کند، اما وقتی مردم با روزنامه های بزرگ شهر شاهد کاریکاتورهای بی خاصیت هستند، این هنر به این شکل نمی تواند دردی را دوا کند و بیشتر به نظر می رسد که صفحه پر کن مطبوعات شده است.

او تأکید کرد: به هر حال بیننده کاریکاتور هم انتظاراتی برای طرح شدن مشکلاتش دارد که باید با استفاده از طنازی کاریکاتور به آنها پاسخ داده شود.

مرزهای هنر کاریکاتور مشخص نیست

این هنرمند کاریکاتوریست یکی دیگر از مشکلات کاریکاتوریست ها را مشخص نبودن مرزهای این هنر ذکر کرد و ادامه داد: بسیاری از کاریکاتوریست های حرفه ای با خط قرمزها آشنایی دارند و می دانند که چه مسائلی را نباید در آثارشان مطرح کنند اما این مسائل جایی به صورت مکتوب نوشته نشده است به همین دلیل در برداشت از این آثار گاهی به شکل حسی و سلیقه ای برخورد می
شود و محدوده کار حرفه ای کاریکاتوریست ها به لحاظ قانونی مشخص نیست.

او از کم درآمد بودن کاریکاتوریست ها هم گلایه کرد و یادآور شد: دستمزد کاریکاتورها آنقدر ناچیز است که هنرمند را حتی به انگیزه دیدن آثارش در مطبوعات و انجام کاری که دوست دارد نیز ترغیب نمی کند.

کامبیز درم

استانبول سه موزه فقط برای کاریکاتور دارد

درمبخش در ادامه از توجه و اهمیت دادن دیگر کشورهای دنیا نسبت به هنر کاریکاتور سخن گفت و ادامه داد: در استانبول فقط سه تا موزه مخصوص آثار کاریکاتور هست که مردم و جهانگردان بسیاری برای دیدن این آثار مراجعه می کنند.

عیدی درمبخش به مردم

این کاریکاتوریست که چندی پیش نمایشگاهی از آثارش را با عنوان «هنرهای تبسمی» در گالری سیحون برپا کرد و با فروش قابل توجهی نیز روبرو شده بود، از انتشار مجموعه ای از آثارش در قالب تقویم های سال 94 خبر داد و گفت: این تقویم ها شامل بهترین طرح هایم با موضوع موسیقی و هنر است که مردم می توانند در صورت تمایل مجموعه ای از آثارم را در قالب تقویم در خانه هایشان داشته باشند.

کامبیز درمبخش اکنون در 72 سالگی همچنان فعال است و به هنرش عشق می ورزد.

دریافت جوایز اول از بزرگ ترین و معتبرترین مسابقات بین المللی کاریکاتور ژاپن، آلمان، ایتالیا، سوئیس، بلژیک، ترکیه، برزیل، یوگسلاوی و … از جمله افتخارات این هنرمند ایرانی در سطح بین المللی است و آثارش علاوه بر موزه هنرهای معاصر تهران و مجموعه های خصوصی در ایران در موزه آوینیون پاریس، موزه کاریکاتور بازل سوئیس، موزه کاریکاتور گابروو در بلغارستان، موزه هیروشیما در ژاپن، موزه ضدجنگ یوگسلاوی، موزه کاریکاتور استامبول در ترکیه، موزه کاریکاتور ورشو در لهستان و مجموعه شهرداری شهر فرانکفورت آلمان نیز نگهداری می شود.

درمبخش کتاب های متعددی نیز در زمینه تصویرسازی و کاریکاتور منتشر کرده است که بدون شرح، دفتر خاطرات فرشته ها، کتاب کامبیز (ایتالیا)، کتاب های مشترک طنزاندیشان امروز ایران، طنزاندیشان امروز ایران در خارج از کشور، میازار موری که دانه کش است، المپیک خنده، سمفونی خطوط، اگر داوینجی مرا دیده بود و … از آن جمله است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر