menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

کاریکاتور، رشته ای جوان پسند است

یک استاد دانشگاه و کاریکاتوریست پیشکسوت می‌گوید، در ایران مشکلات متعددی باعث می‌شود که کارتونیست‌ها کار خود را رها کنند.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از بهار نیوز، محمدعلی بنی‌اسدی اظهار کرد: از سال 58 تا سال 85 به طور مستمر کار مطبوعاتی انجام می‌دادم و در آن زمان کاریکاتور هم می‌کشیدم. او افزود: کاریکاتور همواره در دو بخش نمود پیدا می‌کند، یکی در بخش مطبوعات که وظیفه‌اش بیان طنزآمیز تصویرهایی است که بر اساس مطالب کار می‌شود و یا آثاری که طراح نگاه خود مستقل از نوشته دیگران را به تصویر می‌کشد و دیگری آثاری است که در نمایشگاه‌ها ارائه می‌شوند و چون در این مورد طراح، مخاطب تعریف شده‌ای را در ذهن ندارد آثار شخصی‌تری را می‌آفریند و کمتر از تبعات چاپ تاثیر می‌پذیرد. این موضوع هم به جهت الزام در درک مخاطب عام و هم به جهت الزامات چاپ مانند اجراهای رنگی در زمانه‌ای که این امکان در مطبوعات برای استفاده از این آثار امکان‌پذیر نبود صدق می‌کند.

محمد علی بنی اسدی کاریکاتوریست

این استاد دانشگاه گفت: زمانی که من کار مطبوعاتی می‌کردم به هر دو وجه کاریکاتور می‌پرداختم. طنز جزو لاینفک مطبوعات است که گاهی رقیق و گاهی غلیظ می‌شود. وقتی در کشورهای اروپایی روزنامه‌ای را ورق می‌زنیم، می‌بینیم که طراح در صفحه‌ طنز نظر خود را در حد یک نگاه دخالت داده است.

او درباره‌ کار حرفه‌ای خود توضیح داد: چند سالی است که کشیدن کاریکاتور را رها کرده‌ام و نقاشی می‌کشم و البته بیشتر تدریس می‌کنم و بر تدریس نیز تاکید بیشتری دارم چون در کشور ما تصویر کمتر شناخته شده است و بیان تصویر هم باید بیشتر آموزش داده شود تا مردم بتوانند زبان‌ بصری را بیشتر و بهتر بشناسند.

او در پاسخ به این سوال که چرا کارتونیست‌ها کار خود را رها کرده و به کارهای دیگری می‌پردازند، اظهار کرد: مهم‌ترین مساله‌ کاریکاتوریست‌هایی که کار خود را رها می‌کنند، مشکل تامین معاش است. دستمزد کشیدن کاریکاتور آنقدر نیست که بتوان با آن زندگی اداره کرد. و نکته‌ دیگر نبودن پشتیبان و حامی است که در صورت بروز مشکلاتی از هنرمندان حمایت کند و برای روشن‌ ساختن مسائلی که در این حوزه پیش می‌آید اقدام کند.

بنی‌اسدی اضافه کرد: باید در این حوزه کسانی باشند که توانایی آن را داشته باشند که بر کاری که یک طراح آن را انجام داده ولی به دلایل متفاوتی دچار مشکل شده است، میانجی باشند و بتوانند با سعه صدر و دوراندیشی دیگران را قانع کرده و بر صداقت طراح صحه گذاشته از مشکلات احتمالی که ممکن است برای او پیش بیاید جلوگیری کنند.

بنی‌اسدی با بیان اینکه کاریکاتور رشته‌ای جوان پسندی است چون همواره جنبه‌ای ازانتقاد و اعتراض را در خود دارد گفت: در هر کشور وقتی تعداد جوانان بیشتر می‌شود علاقه به کار کاریکاتور هم در آن کشور فزونی می‌یابد. ولی از آن میان فقط تعدادی در این کار ماندگار هستند و کار حرفه‌ای می‌کنند.

او ادامه داد: مقصود من از کاریکاتوریست حرفه‌ای کسی است که از راه این رشته زندگی کند. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که کاریکاتور رشته‌ای خاص است که در آن موضع و جهت‌گیری‌های سیاسی هنرمند مشخص می‌شود و به کارش جهت می‌دهد. در این میان هنرمندانی که می‌خواهند با این حرفه زندگی کنند باید بپذیرند که باید با تبعات موضع‌گیری‌های خود زندگی کنند و همواره آماده باشند که از طرف کسانی که عقیده‌اش را بر نمی‌تابند مورد پرسش قرار گیرند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر