menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

محفل طنز قمپز

کارگاه های طنز قم، زمینه ای برای پرورش استعدادهای طنزنویسان

در قم طنز نویس کم است و بسیاری استعداد دارند ولی نمی‌دانند از کجا شروع کنند که برگزاری کارگاه‌ها و جلسات «قمپز» می‌تواند زمینه‌ای برای آنها شود.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری فارس – سمانه روشنایی: با توجه به مشکلات موجود در دنیای امروز و زندگی ماشینی که انسان را وادار می‌کند تا درگیر زندگی روزمره شود و مدام در پی رفع دغدغه‌ها باشد یک چاشنی شیرین می‌تواند به تغییر ذائقه کمک کند.

خلق لحظه‌های شیرین می‌تواند توسط هنرمندان صورت بگیرد و مسئولین نیز امکاناتی را مهیا کرده‌اند تا آنها با ابزاری نظیر فیلم، شعر و هر شاخه دیگری لبخند را میهمان لب‌های خسته مردمی کنند که دچار روزمرگی شده‌اند. برای بررسی و جایگاه طنز راهی حوزه هنری قم شدم از پله‌های زیرزمین که به سمت پایین می‌رفتم صدای لبخند شیرینی توجهم را جلب کرد که مربوط به کارگاه طنز در حال برگزاری بود.

استاد عباس احمدی عهده‌دار مدیریت این کلاس بود و گویا دقایقی قبل از حضورم موضوعی را به حاضرین داده بود تا درباره آن طنازی کنند و در قالب‌های مختلف بنویسند و هریک از طنزپردازان مطلبی را که نوشته بودند ارائه می‌کردند و به نسبت قدرت طنز هر متن لبخندی بر روی لب‌ها می نشست.

کارگاه‌های طنز عباس احمدی هر چهارشنبه عصر برگزار شده و با استقبال بسیار خوبی نیز مواجه می‌شود و همچنین به همت حوزه هنری این استان جشنواره ماهیانه‌ای با عنوان قمپز نیز برگزار می‌شود که با اقبال خوبی از سوی اقشار مختلف مردم روبه‌رو شده است.

احمدی، شاعر طنز پردازی که همواره شاهد حضور فعال او در رسانه‌‌های مختلف بودیم در گفت‌وگو با فارس معتقد است که شعر طنز قم مدتی است که فرصت ظهور و بروز پیدا کرده است و در همین مدت خوشبختانه استعداد‌های بسیار خوبی شناسایی شده‌اند. وی با اشاره به اینکه اقبال خوبی در قم از طنز صورت گرفته عنوان می‌کند: در چند سال اخیر شاعران از طنز استقبال خوبی داشتند و نگاهشان صرفا فکاهی نبوده و از این رو توانستند آثار فاخری را ارائه دهند.

این شاعر طنزپرداز با بیان اینکه شاعران قمی در اشعار خود به بیان مسائل و مشکلات اجتماعی می‌پردازند، خاطرنشان می‌کند: طنزپردازان با حضور در کارگاه‌هایی که هر هفته برگزار می‌شود اشعار با محتوایی را می‌سرایند و موضوعات اجتماعی و گاهی سیاسی را هم مد نظر قرار می‌دهند.

احمدی از مسئولین فرهنگی گلایه می‌کند و می‌افزاید: حوزه هنری تا آنجایی که توانایی و ظرفیت داشته، با همه محدودیت‌ها به پیشرفت طنز کمک کرده‌ است ولی نهاد‌های فرهنگی دیگر به جز شهرداری که گاها در برگزاری جلسه ماهیانه قمپز همراهی می‌کند، آنگونه که انتظار بوده کار نکرده‌اند.

وی لهجه و گویش قمی را ظرفیتی برای طنزپردازی می‌داند و عنوان می‌کند: از طریق طنز می‌توان به معرفی گویش قمی پرداخت چون بسیاری از مردم دیگر شهر‌ها با این لهجه آشنایی ندارند و با پخش سریال “در حاشیه” با هنرمندی جواد رضویان مردم با این گویش آشنا شده‌اند و دانشگاه‌ها هم می‌توانند ظرفیت خوبی برای طنز باشند در حالی که فقط جسته و گریخته در این بخش کارهایی شده است.

طنز نوعی امر به معروف به صورت غیر مستقیم و با زبان هنر است

این شاعر طنز پرداز با اشاره به مشکلات موجود در شعر طنز قم اظهار می‌کند: متاسفانه نشریات طنز تخصصی در سطح ملی به حد کافی وجود ندارد و رسانه‌های استانی هم آن طور که باید در این راستا فعالیت نمی‌کنند در حالی که ظرفیت خوبی برای طنز معرفی طنزپردازان هستند.

وی طنز را نوعی امر به معروف می‌داند و عقیده دارد با زبان طنز می‌توان مسایل و چالش‌های اجتماعی را متذکر شد، به گونه‌ای که بر روی مخاطب تاثیر بیشتری هم خواهد گذاشت. احمدی می‌افزاید: طنز نیازمند فکاهه است تا تاثیر‌گذاری خود را داشته باشد و طنز فاخر می‌تواند به بیان مشکلات با زبانی منصفانه و تکنیک هنری در قالب‌های مختلف بپردازد.

این شاعر طنزپرداز هم اکنون دایه‌دار طنز قم هست و برای رشد و تقویت طنز در این استان گام‌های موثری را برداشته که هیچگاه قابل چشم‌پوشی و اغماض نیست و استعدادهای بسیاری زیر سایه کارگاه‌های طنز در قم شناخته شده‌اند.

سید جواد شرافت یکی دیگر از شاعران طنزپرداز نیز قم را ظرفیت خوبی برای طنز می‌داند و می‌گوید: بعد از تشکیل دفتر طنز در حوزه هنری تهران با ریاست ناصر فیض توجه بیشتری به شعر طنز شد و در پی آن دفتر قم نیز فعال شده و با مدیریت استاد احمدی اداره می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های شعر طنز در این استان عنوان می‌کند: جشنواره سوهان روح و جلسات قمپز از جمله برنامه‌هایی هستند که زمینه‌ای را فراهم کردند تا شاعران طنز پرداز به ارائه آثار خود بپردازند و مورد استقبال بی‌نظیر مردم قرار گرفته‌اند.

این شاعر قمی دلیل بی‌نظمی جلسات ماهانه قمپز را مناسبت‌های تقویمی می‌داند و خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه گاهی جلسات برگزاری جلسات قمپز با ایام شهادت و مناسبت‌های دیگر همزمانی پیدا می‌کند بنا بر این برای حفظ حرمت از برگزاری جلسات صرف نظر می‌شود.

حسن رحمانی از شاعران طنز پرداز قمی نیز که مدتی است به جمع طنازان اضافه شده درباره اهمیت برگزاری کارگاه ‌های طنز می‌گوید: در این کارگاه‌ها استعداد یابی صورت می‌گیرد و بسیاری از افراد که استعداد طنزنویسی داشتند، در این کلاس‌ها دست به قلم شدند.

وی با بیان اینکه در کارگاه‌های طنز نویسندگان با مسائل روز آشنا می‌شوند خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه بیشتر سوژه‌ها برای نوشتن طنز مسائل روز هستند موجب می‌شود حاضرین در جریان اخبار داغ قرار بگیرند و مطالب خوبی بنویسند.

این شاعر قمی ادامه می‌دهد: با برگزاری این کارگاه‌ها طنز نویسان دور هم جمع می‌شوند و بعد از مدتی می‌توانند آثار خود را به انتشار برسانند و علاوه بر این با تکنیک‌های طنز نویسی، قالب‌ها و سبک‌ها آشنا می‌شوند. رحمانی می‌افزاید: تا کنون کلاس‌ها مفید بوده و فقط زمانش کم است چون نیاز است یک جلسه کارگاهی و در جلسه‌ای هم آثار خوانده و نقد شود تا بتوان مطلبی جامع و کامل ارائه داد.

وی عقیده دارد طنز نباید صرفا برای خنداندن باشد بلکه از دردهای جامعه حرف بزند و از بار طنزی خوب برخوردار باشد. این شاعر می‌گوید: در قم طنز نویس کم است و بسیاری استعداد دارند ولی نمی‌دانند از کجا شروع کنند که این کارگاه‌ها می‌تواند زمینه‌ای برای آنها شود.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر