menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

کارگاه طنز اکبر کتابدار در یزد

کارگاه طنز مکتوب با حضور اکبر کتابدار در یزد برگزار گردید

کارگاه ادبی طنز با حضور اکبر کتابدار و جمعی از شاعران و طنزپردازان در حوزه هنری یزد برگزار شد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان یزد: کارگاه ادبی طنز مکتوب با حضور اکبر کتابدار و جمعی از شاعران، طنزپردازان و علاقه‌مندان در سالن اجتماعات حوزه هنری یزد برگزار شد.

اکبر کتابدار در این کارگاه با اشاره به تاریخچه طنز و مقاطع تاریخی که طنز در آن رخ داده، به تشریح مبانی طنز پرداخت و در خصوص اهمیت و جایگاه آن در ادبیات فارسی و زندگی اجتماعی مطالبی را بیان کرد.

این نویسنده و پژوهشگر به ظرایف، ویژگی‌ها و تأثیرگذاری یک اثر طنز اشاره کرد و با برشمردن برخی نمونه‌های تاریخی قبل و بعد از مشروطیت، از طنز آن دوران و تأثیرش بر روحیه مردم آن روزگار سخن گفت.

استاد کتابدار اظهار داشت: در آن دوران با توجه به نبود وسایل ارتباط جمعی و رسانه‌های تصویری و مکتوب، تنها وسیله‌ای که مردم می‌توانستند از آن استفاده کنند زبان شعر بود هرچند روزنامه‌های اندکی نیز وجود داشت.

وی ادامه داد: از این رو خیلی از بزرگان شعر و ادب از جمله مرحوم دهخدا و سیداشرف‌الدین حسینی(نسیم شمال) که جزو پیش قراولان طنز روزگارما هستند، سعی می‌کردند با شعر بسیاری از موضوعات اجتماعی، مسائل، مشکلات و دغدغه‌های مردم را به گوش مسئولان حکومتی برسانند.

این نویسنده و پژوهشگر، نوشتن شعر طنز را به مراتب دشوارتر از شعر معمولی دانست و افزود: شاعر طنزپرداز ابتدا باید دانش و شناخت قبلی درباره ادبیات و شعر داشته باشد و سپس با رعایت یک سری نکات و قواعد، شعر طنز بسراید.

کتابدار، خواندن و تمرین را از مهمترین عوامل ارتقای توانمندی طنزپردازان جوان دانست و گفت: معتقدم استان یزد ظرفیت‌های بسیار خوبی در عرصه شعر و ادبیات به ویژه طنز دارد که امیدوارم با برگزاری محافل ماهانه طنز در حوزه هنری استان، طنزپردازان نامی از این محفل به حوزه طنز کشور معرفی شوند.

این طنزپرداز به لطافت طبع یزدی‌ها و آثار قوی و غنی طنزپردازان این دیار اشاره و اظهار کرد: برپایی محفل طنز استان زمینه مناسبی را برای شناسایی استعدادهای کمتر شناخته شده و معرفی و درخشش آنان در جشنواره‌ها و محافل ادبی کشور فراهم می‌کند.

وی با اشاره به تأکید پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار (علیهم السلام) مبنی بر شاد کردن دل مؤمن گفت: این محفل می‌تواند به این جریان نیز کمک نموده و با خلق آثار ارزشمند، شادی و نشاط به جامعه تزریق کند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر