menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

کاریکلماتور

چهار دهه حضور کاریکلماتور

محمد مهدی معارفی :
قریب به چهل سال از حضور کاریکلماتور در عرصه ی مطبوعات می گذرد. بیست و یک خرداد ماه سال هزار و سیصد و چهل و شش بود که نوشته های پرویز شاپور به اسم کاریکلماتور با نام گذاری احمد شاملو وارد مطبوعات و سپس ادبیات فارسی شد و توانست جایگاهی را در ادبیات نصیب خود کند. در این چهار دهه حضور، کاریکلماتور با فراز و فرودهایی همراه بوده است. هر چند حضور کاریکلماتور بسیار کمرنگ تر از سایر گونه های ادبی بوده ولی توانسته همچنان به زیست خود در این حوزه ادامه دهد تا بتواند امروزه روز در صفحات ادبی جایی داشته باشد.

پرویز شاپور

هر چند امروزه بعضی ها کاریکلماتور را به تکرار شدن متهم می کنند اما نسل جدید کاریکلماتورنویسان در تلاشند تا از تمام ظرفیت هایی که نوزایی زبان به آن ها اجازه می دهد استفاده کرده و از تمام صنایع ادبی بهره گیرند تا کاریکلماتورهایی با محتوا و طنزدار با توجه به موقعیت فعلی جامعه نوشته و بتوانند کاریکلماتور را از کرختی های بوجود آمده از بی توجهی جامعه ی ادبی، برهانند.
با توجه به ظرفیت هایی که شبکه های ارتباطی و اجتماعی به وجود آورده اند و زیست در عصر سرعت و نیاز به ایجاز و دوری از اطناب باعث شده که شاهد حضور بیشتر کاریکلماتور در نوشته های شبکه های مجازی باشیم و امید می رود که این گونه روز به روز با استقبال بیشتر مخاطبان همراه باشد.
امید است که در دهه ی پنجم از زندگی کاریکلماتور شاهد حضور کاریکلماتورنویس های جدید و کاریکلماتورهای ناب در صفحات اینترنتی و مطبوعات باشیم.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر