menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

بهمن عبدی

چرا کاریکاتوریست‌ ها محافظه‌ کار شده‌اند؟

یک کاریکاتوریست تصریح کرد: ظرفیت پایین افراد و مشخص نبودن مرزبندی‌ها و خطوط قرمز، کاریکاتوریست‌ها را برای کشیدن چهره‌ی افراد، محافظه‌کار کرده است.

به گزارش شیرین طنز، بهمن عبدی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، اظهار کرد: چهره‌ها و پرتره‌ها، نمک هنر کاریکاتور هستند و جای این‌گونه کاریکاتورها با سوژه‌ها و چهره‌هایی از مسوولان و افراد شناخته‌شده در مطبوعات است تا بیشتر در دید مردم و مخاطبان باشند. از گذشته تا امروز، این موضوع در همه‌ی کشورها مورد توجه و علاقه‌ی مردم و صاحبان جراید بوده است. این‌که در کشور ما انتشار این نوع کاریکاتورها شدت و ضعف پیدا می‌کند، به‌خاطر اوضاع و احوال سیاسی در دوره‌های مختلف است.

او ادامه داد: پرداختن به یک سوژه‌ی خاص از شخصی که چهره‌اش کشیده می‌شود، بخش مهم و بانمک کار است که فارغ از اغراق در چهره، به کاریکاتور ارزش و اعتبار می‌بخشد. به‌عنوان مثال، کاریکاتورهایی که از چهره سیاستمداران کشیده می‌شوند به خودی خود جذاب نیستند، بلکه سوژه‌ای که در حول و حوش آن‌ها در جریان است و مردم با آن آشنا هستند می‌تواند کاریکاتور را برای مخاطب جذاب کند. همه کسانی که سررشته‌ای از هنر طراحی داشته باشند، می‌توانند بروند و چهره و پرتره کار کنند؛ اما چیزی که کاریکاتورهای چهره را جذاب می‌کند، سوژه‌ای است که کاریکاتوریست به آن اضافه می‌کند.

بهمن عبدی

بهمن عبدی

این کاریکاتوریست درباره‌ی سخت شدن کار در این حوزه نیز گفت: این‌طور نبوده که دست کاریکاتوریست‌ها برای کشیدن کاریکاتور چهره باز باشد؛ خیلی وقت‌ها فشار می‌آورند و فضا و مطبوعات به‌گونه‌ای است که همواره در حال تذکر دادن به کاریکاتوریست هستند. فضا به‌گونه‌ای شده که کاریکاتوریست‌ها محافظه‌کار شده‌اند. بعضی مواقع به آن‌ها هشدارهای جدی داده می‌شود و به‌خاطر پایین بودن ظرفیت اشخاص و برداشت‌های اشتباه، برخی کارها توهین و مسخره کردن تلقی می‌شوند و شخصی که چهره‌اش کشیده شده است، از کاریکاتوریست شکایت می‌کند.

عبدی ادامه داد: یک زمانی یک کاریکاتوریست، چهره‌ی یک نماینده‌ی سابق مجلس را در لباس فوتبال در یکی از نشریه‌های استانی منتشر کرد و کار به جاهای باریک کشید. برخی دایره‌ای دورشان کشیده و قداستی برای خود ایجاد کرده‌اند. آن نماینده به جای این‌که از طریق دادگاه مطبوعات یا هیئت منصفه مطبوعات کارش را پیگیری کند، با رفتن به دادسرای عمومی از کاریکاتوریست شکایت کرد و در نهایت، کاریکاتوریست به تحمل 25 ضربه شلاق محکوم شد و اگر ریش‌سفیدی و صحبت و مذاکره نبود، شلاق می‌خورد. در این شرایط، آن کاریکاتوریست دیگر چطور می‌تواند چهره مسوولی بالاتر از آن نماینده را بکشد؟

این هنرمند درباره‌ی اصول مربوط به کشیدن کاریکاتور چهره‌ها، اظهار کرد: با این حساب، اربابان جراید به این‌گونه مسائل و بحث‌ها وارد نمی‌شوند. همین موضوع باعث می‌شود، خیلی از کاریکاتوریست‌ها با نام مستعار کار کنند. البته بشر جایزالخطاست و ممکن است گاهی هم اشتباه از طرف خود کاریکاتوریست باشد، اما متأسفانه امروز قوانین و خطوط قرمز در این بخش، خیلی گسترش یافته و دست کاریکاتوریست‌ها را بسته است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر