menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

پرونده محافل داخلی و بین‌المللی دهمین جشنواره شعر فجر بسته شد

پرونده محافل داخلی و بین‌المللی دهمین جشنواره شعر فجر با پایان سفر تعدادی از شاعران به تاجیکستان و همچنین برگزاری دهمین محفل داخلی در شیراز، بسته شد.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، همزمان با پایان سفر دکتر اسماعیل امینی و مهدی قزلی (دبیران علمی و اجرایی جشنواره شعر فجر)، عبدالجبار کاکایی، فریبا یوسفی، علیرضا بدیع و پونه نکوی به تاجیسکتان، دهمین محفل از سلسله محافل دهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر نیز شامگاه روز ۲۴ بهمن ۹۴ در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد.
بر اساس این گزارش، در این محفل که با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد، جواد محقق، معاون شعر در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و جمعی از شاعران پیشکسوت و جوان از هشت استان کشور برگزار می‌شد، شاعران با خوانش آثار و اشعار خود، پرونده محافل شعرخوانی در دهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر را بستند.
در این نشست، دکتر سیدعباس صالحی با اشاره به فعالیت هشت استان در برگزاری جشنواره شعر فجر اظهار داشت: در این دوره دست کم هشت استان درگیر برگزاری این رویداد مهم ادبی شدند؛ چرا که این اندیشه وجود دارد که شعر در فراخنای ایران جاری است و شعر فقط در تهران متمرکز نیست.
دکتر صالحی با تاکید بر این نکته که جشنواره شعر فجر در این دوره توجه به موضوعات و فضاهای خاص را در اولویت برگزاری محافل قرار داده است، گفت: در این دوره جشنواره شعر فجر به مساله طنز توجه ویژه‌ای کرده و با برگزاری محفل طنز در ارومیه شعر طنز و شاعران طنزسرا را مورد توجه خود قرار داده است. همچنین برگزاری محفل شعر کودک و نوجوان در استان همدان از دیگر نکاتی است که مورد توجه جشنواره شعر فجر قرار گرفته است.
معاون فرهنگی وزارت ارشاد افزود: در این دوره جشنواره شعر فجر همه گروه‌ها، از جوانان تا نسل‌های دیرپا حضوری جدی داشتند. بخشی از محافل شعر فجر در خارج از ایران برگزار شد و شاعران ایرانی با حضور در افغانستان و تاجیکستان، در منطقه پارسی، بخشی از جشنواره شعر فجر را رقم زدند. همچنین برگزاری محفل شعرخوانی در لبنان و برگزاری بخش عربی در جشنواره شعر فجر از دیگر دستاوردهای این دوره است.

دهمین جشنواره شعر فجر

وی شعر را بخشی از هویت ایرانی دانست و خاطرنشان کرد: در کشور ما در ایام فجر جشنواره‌های فیلم، تئاتر و موسیقی نیز برگزار می‌شود، اما از آنجا که شعر مهم‌ترین سرمایه فرهنگ ایرانی است، فجر ایران را باید با شعر ایران شناخت و معرفی کرد. امسال بروز و ظهر شعر پارسی با نگاهی به سرمایه‌های اجتماعی و ملیِ ایرانی شکل گرفت.
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مرحله پیش از اختتامیه را در شیراز برگزار می کند، شیراز را پایتخت فرهنگ و ادب در ایران خواند و افزود: اگر امروز به حافظ می بالیم به این خاطر است که گوته، نیچه و بسیاری دیگر از اندیشمندان جهان خود را وامدار سفره حافظ می دانند. این کاروان شعر که امروز به شیراز رسیده در واقع در مامن خود پناه گرفته است. شعر آیینه هویت ایرانی است و ایران و ایرانی را با شعر باید شناخت. در واقع تاریخ ایران در ناب ترین روایت خود در زبان شعر روایت می شود.
صالحی ادامه داد: فرهنگ ایرانی در عرفان، فلسفه، حکمت عملی، اخلاق زندگی و … در بیش از ۲ هزار سال و به ویژه در هزار سال اخیر تاریخ ایران در شعر به شکلی صادقانه روایت شده است. مورخان بسیار از تاریخ نوشته‌ند، اما تاریخ را هم مورخان تحریف کرده اند؛ اما شاعران برای ما تاریخ فرهنگ ایرانی را صادقانه روایت کرده اند. از این رو ایران را نمی توان بی شعر و شعر را بدون ایران شناخت. این دو همزادی هستند که بالیده اند و اینک ماندگاری ایران به شعر است.
صالحی با ذکر این نکته که در سال ۱۳۹۳ بیش از سه هزار مجموعه شعر در کشور به انتشار رسیده است، تصریح کرد: در دهه های گذشته شاهد بودیم در حوزه های گوناگون جریان شعر ایرانی چون حیات فرهنگ ایرانی همچنان در حرکت است. کتاب های شعر همچنان در کشور تولید می شوند و شاعران مجموعه های شعر تولید می کنند. پس از انقلاب بیش از ۴۲ هزار مجموعه شعر به چاپ رسیده است.
صالحی تاکید کرد: پیش از انقلاب بیش از هشت هزار شاعر مرد و حدودا چهارصد شاعر زن فعالیت می‌کردند، اما بعد از انقلاب شاعران زن هم‌دوش شاعران مرد در عرصه ادبیات فعالند. جوانان نیز در حوزه شعر جریان امیدبخشی را به راه انداخته‌اند. در این چند سال و در دهه‌های اخیر شعر کودک و نوجوان نزدیک به یک سوم مجموعه‌های شعر را به خود اختصاص داده است؛ چه در سال ۹۳ و چه در سال‌های پس از انقلاب.
محافل داخلی دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به ترتیب در شهرهای قم، ری، ایلام، تهران، ارومیه، بجنورد، همدان، اصفهان، بم و شیراز و محافل خارجی آن در سه کشور لبنان، افغانستان و تاجیکستان برگزار شد.
این جشنواره روز شنبه، یکم اسفندماه در تهران به کار خود پایان خواهد داد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر