menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

علیرضا پاکدل

پاکدل : نمایشگاه «خلیج همیشه فارس» رویکرد تاثیرگذاری در جهان دارد

علی پاکدل، هنرمند کاریکاتوریست، برپایی نمایشگاه «خلیج همیشه فارس» را حرکتی بجا همراه با رویکردی مثبت و تاثیرگذار دانست و گفت: با توجه به اینکه کاریکاتور زبانی جهانی و بین‌المللی داشته و قابلیت‌های زیادی به همراه دارد، بنابراین انتقال پیامش به مخاطب خیلی سریع اتفاق می‌افتد.
به گزارش شیرین طنز، این کاریکاتوریست که خود نیز دو اثر در نمایشگاه کاریکاتور «خلیج همیشه فارس» به نمایش گذاشته است، در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری درباره اینکه برگزاری نمایشگاه‌هایی مثل نمایشگاه «خلیج همیشه فارس» را که دو روز بعد از سخنان رئیس جمهور امریکا برپا شد، چطور ارزیابی می‌کند، خاطرنشان کرد: برپایی نمایشگاهی با این موضوع، حرکتی بسیار خوب و بجاست، این اتفاق به نوعی شاید اطلاع‌رسانی درست به جوامع بین‌المللی و حتی جامعه خودمان و همچنین افشاگری سخنان ترامپ است؛ چراکه همان‌طور که تاکید کردم کاریکاتور یک زبان جهانی است و به دلیل اینکه قابلیت این را دارد که خیلی سریع مفهوم را به مخاطب برساند، همین ویژگی آن در مواقع حساس کمک‌کننده است. بنابراین در شرایطی که چنین سخنرانی‌ای از سوی ترامپ انجام می‌شود، فکر می‌کنم هنرمندان هم در قبال این اتفاق وظیفه دارند و آن ارائه راستی و درستی از هنر است.
وی گفت: جمع‌آوری آثار مربوط به نمایشگاه «خلیج همیشه فارس» از سوی آقای شجاعی انجام گرفت و به نظرم اتفاق خیلی خوبی است؛ چراکه همه اساتید کاریکاتور و کاریکاتوریست‌های برجسته کشور آثاری به این نمایشگاه ارائه کردند. در کل فکر می‌کنم هماهنگی این کارها چه در فضای نمایشگاهی و چه رسانه و فضای مجازی، می‌تواند پاسخ کوبنده‌ای در برابر یاوه‌گویی رئیس جمهور امریکا باشد که فکر می‌کنم از خیلی مسائل بی‌اطلاع باشد و جای تعجب هم ندارد؛ چون ایشان تاجر فرش بوده و برای خیلی‌ها هنوز رئیس جمهوری وی قابل قبول نیست. امیدوارم این‌گونه اتفاقات صرفا به برگزاری نمایشگاه‌ها محدود نشود و کارها در مراحل بعدی انتشار پیدا کنند.

این هنرمند سپس در پاسخ به اینکه در فضای رسانه‌ای امروز جهان، هنر کاریکاتور از چه منظر حائز اهمیت است، بیان کرد: این قضیه در رسانه‌های جهان خیلی پررنگ‌تر است؛ یعنی آن ها نسبت به رسانه‌های ما به نوعی بیشتر به کاریکاتور اهمیت می‌دهند. در بحث‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و همچنین سایر بخش‌های دیگر جوامع اروپایی و امریکایی، بحث کاریکاتور خیلی با دانش و علم و آگاهی پیش رفته رفته است و همواره سعی می‌کنند یک سری بخش‌ها که نمی‌شود در حوزه‌های دیگر ارائه بدهند، از طریق کاریکاتور بازگو کنند؛ چراکه با سرعت زیاد با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند و ضربه را آنی انتقال می‌دهد. این ویژگی کاریکاتور که همراه با نقدی منصفانه و چاشنی انتقاد همراه با طنز است، به بیان خیلی مسائل کمک می‌کند. مردم کشورهای دیگر با کاریکاتور خیلی ارتباط برقرار می‌کنند اما در کشور ما اینطور نیست. من اخیرا برای برگزاری جشنواره‌ای به کشور پرتغال سفر کردم و از نزدیک دیدم که چقدر رویکرد مردمانش در مواجهه با کاریکاتور با کشور ما متفاوت است و چقدر استقبال می‌کنند. بنابراین صددرصد کاریکاتور توانسته تاثیرش را بگذارد که مردم برای خریدش پول می‌دهند. در کشور ما خیلی از کاریکاتور استقبال نمی‌شود.
پاکدل در پایان درباره اینکه چه پیشنهادی برای گستردگی و تاثیرگذاری هرچه بیشتر این‌گونه نمایشگاه‌ها به ویژه در فضای بین‌المللی دارد، گفت: پیشنهادم این است که در آینده بتوانیم نمایشگاه‌های گروهی با کاریکاتوریست‌های دیگر کشورها برگزار کنیم؛ یعنی درواقع فراخوانی بین‌المللی به یک سری کشورها که در برخی مسائل باهم مشترک هستیم، بدهیم تا باهم کار کنیم. حتی ورک‌شاپ‌هایی مشترک با هم داشته باشیم تا از این طریق تبادل هنری میان هنرمندان کشورهایی که نقاط مشترک با ما دارند آن را در یک مجموعه بیاوریم؛ به نظرم این می‌تواند اتفاق ویژه‌ای باشد و اینکه آثار به شکل کتابچه‌های کوچک در اماکن عمومی در اختیار مردم قرار بگیرد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر