menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

ویرایش جدید کتاب فرهنگ واژگان و اصطلاحات طنز

محمدرضا اصلانی از انتشار ویراست تازه‌ای از کتاب فرهنگ واژگان و اصطلاحات طنز خود خبر داد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار مهر، ویرایش تازه ‌ای از کتاب فرهنگ واژگان و اصطلاحات طنز شامل ۳۰۰ مدخل و بیش از ۱۰۰ مدخل دایره المعارفی به کوشش محمدرضا اصلانی از سوی انتشارات مروارید منتشر شد.

اصلانی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این کتاب اظهار کرد: کتابی با عنوان فرهنگ لغت دارای کارکردهای متعددی است. عبارت فرهنگ لغت اما به طور کلی یعنی کتابی که به صورت جامع تمامی لغات را در بر بگیرد. این کتاب اما یک فرهنگ موضوعی است و نه واژگانی. من در این اثر تمامی مفاهیم و اصطلاحات به کار رفته در انواع طنزهای نوشتاری، نمایشی و… را گردآوری کرده و درباره آنها توضیح داده‌ام.

وی افزود: این کتاب مخاطبان خاص خودش را دارد که عمده آنها افرادی هستند که به شکلی حرفه‌ای در زمینه طنز فعالیت دارند؛ چه فعالان در حوزه نمایش و سینما و چه طنز‌پردازان نوشتاری. در کنار آنها برخی دانشجویان نیز هستند که برای فعالیت‌های پژوهشی و درسی خود نیاز به اطلاع درباره برخی عبارات و اصطلاحات دارند نیز می‌توانند مخاطب این کتاب باشند. این کتاب اثری است که به معنی دقیق به ترمینولوژی طنز پرداخته است و در حوزه‌های مختلف آن ورود کرده است.

فرهنگ واژگان و اصطلاحات طنز

اصلانی ادامه داد پیش از این، ویراست اول این کتاب که در ۲۲۰ صفحه منتشر شده بود در سه چاپ منتشر شد و این کتاب ویراست دوم آن به شمار می‌رود که در ۴۰۰ صفحه تنظیم شده و در آن جدای از رفع اشکالات در واژگان ویراست نخست، عبارت و اصطلاحات تازه‌ای نیز وارد شده و شرح داده شده‌اند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در ایران به دلیل ضعف عمده در زمینه نقد ادبی ما با نوعی ضعف در حوزه تئوری ادبیات مواجهیم. من با چنین پیش زمینه‌ای سعی کردم در این کتاب در زمینه تئوری طنز به جبران خلاء‌های موجود بپردازم.

وی تصریح کرد: اصطلاحات موجود در این کتاب در چهار بخش تقسیم می‌شوند: اصطلاحات مختص ادبیات غرب، اصطلاحات مخصوص ایران، اصطلاحات مختث ادبیات عرب و اصطلاحات مشترک در میان فرهنگ‌های مختلف.

یادآوری می‌شود محمدرضا اصلانی دکترای رشته زبان شناسی همگانی است. وی مولف دارای آثاری چون بازمانده‌های غریبی آشنا و استعاره و مجاز در داستان است.

این نویسنده در سال ۱۳۷۸ برنده جایزه قلم بلورین ششمین جشنواره مطبوعات و به عنوان بهترین منتقد ادبی سال برگزیده شد. وی همچنین در سال ۱۳۸۲ رتبه اول سومین جشنواره کتاب معلم را کسب کرد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر