menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

عباس احمدی

وظیفه طنزپردازان در ایام ماه محرم و صفر

یك شاعر معتقد است كه شعر در سوگواری ها و عزاداری های ایام عاشورا خیلی موثر بوده و بخش جدانشدنی از ذكر اباعبدالحسین (ع) است.

به گزارش شیرین طنز، عباس احمدی، شاعر و طنزپرداز كشورمان، در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با اشاره به این كه واقعه عاشورا نگاهی سیاسی و مانیفست تشیع به حساب می آید، گفت: خیلی جاها جریان ساز و پویا است و حضرت امام (ره) هم فرمودند محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشته است.
وی ادبیات عاشورایی را یكی از مهم ترین گونه های ادبی در كشورمان دانست و افزود: این گونه ادبی به ویژه پس از صفویه و همچنین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به شكوفایی رسید و توانست جایگاه خود را در بین مردم و مخاطبان ادبیات پیدا كند.
احمدی با بیان این كه سوگواری ها و عزاداری های امروز كشورمان در صدر اسلام به شكلی متفاوت برگزار می شد، عنوان كرد: فرهنگ كشورها مختلف است و عزاداری در كشور ما نیز با فرهنگ خودمان شكل گرفته است، شكل عزاداری ها متفاوت است اما ماهیت این عزاداری ها تفاوتی نمی كند و یكی است. این شاعر كشورمان خاطرنشان كرد: البته ادبیات و به ویژه شعر در سوگواری ها و عزاداری های اباعبدالحسین (ع) خیلی موثر است. اكثر نوحه ها، غزل مرثیه ها و سوگواری ها با شعر ارتباط دارند و می توان گفت شعر بخش جدانشدنی از ذكر اباعبدالحسین (ع) است.
وی همچنین درباره رجوع شاعران آیینی به منابع موجود درباره واقعه عاشورا، گفت: شاعران ما باید مطالعه شان را بیشتر كنند. كتاب های پژوهشی و تحقیقی بسیاری در زمینه واقعه عاشورا وجود دارد و حتی ابوالفضل زرویی نصرآباد كه شاعری طنزپرداز است اثری با عنوان «ماه به روایت آه» دارد.
احمدی در بخش دیگری از سخنانش درباره وظیفه طنزپردازان در ایام ماه محرم و صفر، گفت: اگر قائل به تعریف طنز باشیم كه امر به معروف و نهی از منكر است، امام حسین (ع) هم در واقعه عاشورا می فرمایند كه برای امر به معروف و نهی از منكر آمده اند و طنزپرداز نیز با نگاه انتقادی خود می تواند نقش امر به معروف و نهی از منكر را ایفا كند و جامعه را از كجی ها دور سازد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر