menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

استاد احمد در خنداخند

واکنش هوشمندانه طنزپردازان در زمان بروز حوادثی مانند پلاسکو

مهدی استاد‌ احمد معتقد است که جامعه نیاز به واکنش هوشمندانه طنزپردازان و هنرمندان در زمان بروز حادثه دارد.

به گزارش شیرین طنز، مهدی استاد‌احمد، شاعر، روزنامه‌نگار و گوینده رادیو، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان اینکه رسالت طنز و هر گونه هنری بیان مشکلات است، اظهار کرد: البته ارائه راه حل برای مشکلات، وظیفه طنزپرداز نیست. مثال این موضوع، این است که اگر در خانه، کولر خراب باشد، به تعمیرکار می‌گوییم کولر خراب است و باید درست شود. اما اگر کولرساز بگوید روش درست شدن کولر را هم بگویید، قاعدتا پاسخ می‌دهم که کارشناس این مسئله نیستم، اما به عنوان کسی که در این خانه زندگی می‌کند، می‌دانم که کولر خراب است.

وی ادامه داد: هنرمندان هم وقتی مشکلی را می‌بینند، باید آن را بیان کنند. حال اگر طنزپرداز و هنرمندان، در آن زمینه، تخصصی هم داشت، می‌تواند راه حلی هم ارائه دهد، اما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که هنرمندان و طنزپردازان درباره مشکلات راه حل ارائه دهند.

این شاعر کشور همچنین با اشاره به اینکه سرگرمی و ایجاد آرامش در افکار عمومی از دیگر وظایف طنزپردازان است، گفت: البته این ایجاد سرگرمی به معنی این نیست که در چند روز نخست وقوع یک بحران مانند حادثه پلاسکو توقع داشته باشیم طنزپرداز با آن اتفاق شوخی کند. اما می‌تواند واقعه را کمی تلطیف کند تا بخش غصه و غمی که با راهکاری نمی‌توان تغییر داد، کاهش بدهد. اما اگر طنزپرداز بخواهد با اثرش ذهن‌ها را از مسئله منحرف کند، خوب نیست. اما اثر طنز، برای ایجاد آرامش خوب است؛ چرا که جامعه به آرامش نیاز دارد.

استاد‌ احمد گفت: در چند روز حادثه پلاسکو، شوخی‌هایی که صورت گرفت بسیار کم بود و طبیعتا طنزپردازان با خود حادثه شوخی نکردند و روی طنزهایشان به ضد و نقیض بودن اخبار، یا کسانی که می خواستند مسئولیت را از روی دوش خود بردارند، بود. طنزپردازان در این گونه حوادث، کارشان سخت می‌شود. اگر بخواهند هم‌زمان طنز کار کنند، حتی اگر طنز تلخ و گروتسک باشد و در عین حال به کسی برنخورد، کار بسیار دشواری پیش رو دارند و به همین دلیل هم برخی طنزپردازان در این شرایط، به طور کلی طنز را کنار می‌گذارند و آثار جدی ارائه می‌دهند. من در روزهای نخست حادثه پلاسکو، شعری نوشتم که ناخودآگاه جدی شد. به دلیل همین سختی است که به قدری مسئله سخت می‌شود که طنزپرداز، طنز را کنار می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: سعی کردم در آثار بعدی که درباره تکذیبیه ها نوشته ام، اثرم هم طنز باشد و هم خانواده های داغدار احساس توهین نکنند و احساس کنند حرف دلش‌شان زده شده است.

این شاعر و طنزپرداز افزود: برخی بزرگان توصیه می‌کنند که در زمان بحران و حادثه، چیزی ننویسید و صبر کنید تا با جمع آوری اطلاعات کافی و داشتن تحلیل‌های مختلف، اثری ارائه کنید. البته معتقدم جامعه نیاز به واکنش هوشمندانه طنزپردازان و هنرمندان در زمان بروز حادثه دارد. چرا که مردم در این اتفاقات، به ویژه وقایعی که مانند انقلاب یا جنگ تحمیلی، طولانی و ادامه دار هستند، ممکن است خسته و افسرده شوند و لازم است که آثار هنری ارائه شود و البته این کار بسیار صورت گرفته است.

شعر مهدی استاداحمد که برای حادثه آتش‌سوزی پلاسکو و شهادت آتش‌نشانان کشورمان سروده، به شرح زیر است:

زیر آوار مانده است آتش
خورد سیلی، به گل نشست آتش

ای صفاتان زلال تر از آب
خورده است از شما شکست آتش

مثل یک رود می رسید از راه
سوی هر منزلی که هست آتش

بی محابا، قوی، دلیر: شما
ناجوانمرد، زشت، پست: آتش

با شجاعت، بدون تجهیزات
راهتان را ولی نبست آتش

مثل پروانه از جهان رستید
از زبونی ولی نرست آتش

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر