menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

همایون حسینیان

همایون حسینیان : طنز را همچون سوزن‌های کوچکی بدانیم که آگاهمان می‌کند

همایون حسینیان معتقد است که رسانه‌های مجازی را نباید شوخی گرفت. برنامه‌های تلویزیونی در حال حاضر برای تبلیغ و معرفی خود، از کانال‌های تلگرامی استفاده می‌کنند و این موضوع به این معنا است که این رسانه می‌تواند موفق و پرمخاطب باشد.

به گزارش شیرین طنز، همایون حسینیان، شاعر و روزنامه‌نگار طنزپرداز، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان اینکه طنز در طول تاریخ ادبیات ایران تا به امروز، حرکت رو به جلو داشته است، اظهار کرد: با وجود فضای مجازی و انتشار مطالب مختلف که اغلب تنها فکاهه هستند، اما طنز هنوز هم در حال پیشرفت و حرکت است و آثار خوبی در این سال‌ها تولید شده‌اند.

وی ادامه داد: ما از دوران‌های سختی همچون جنگ تحمیلی عبور کرده‌ایم و برای ساختن کشورمان، مردم تلاش بسیار کرده‌اند و سختی‌های بسیاری را متحمل شده‌اند. مردم امروز نیازمند فضای تلطیف شده برای تحمل راحت مسائل هستند و چنین فضایی در طنز امکان پذیر است.
حسینیان خاطرنشان کرد: اگر در طنز، نقد وجود نداشته باشد، دیگر به آن نمی‌توان طنز گفت. اگر هدف تنها خنداندن باشد، ما با فکاهه مواجه هستیم. طنز هدفی دارد و هدف آن انتقاد و بیان ناهنجاری‌ها به زبان لطیف و خوب است.

این شاعر طنزپرداز درباره نگاه مخاطبان به طنز نیز گفت: مردم در وحله اول دوست دارند بخندند و لحظاتی بتوانند مشکلات را فراموش کنند. البته اینکه مردم به کدام سمت می‌روند و از چه طنزی استقبال می‌کنند به تولید کنندگان طنز و کسانی که سیاست گذاری فرهنگی می‌کنند مربوط می‌شود. مردم گاهی طنز فاخر را پذیرفته‌اند و مقطعی هم از فکاهه استقبال کرده‌اند، اما در نهایت این تولید کنندگان آثار هستند که سلیقه عمومی را رقم می‌زنند.

همایون حسینیان

وی با تاکید بر اهمیت مخاطبان برای طنزنویسان، عنوان کرد: کسی که طنز می‌نویسد دنبال مخاطب می‌گردد و برای رسیدن به مخاطبان بیشتر سعی می‌کند خود را با چارچوب‌ها و نظام و سیستمی که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، همراه کند. رسانه‌های مجازی را نباید شوخی گرفت. برنامه‌های تلویزیونی در حال حاضر برای تبلیغ و معرفی خود، از کانال‌های تلگرامی استفاده می‌کنند و این موضوع به این معنا است که این رسانه می‌تواند موفق و پرمخاطب باشد و کارکردش از تلویزیون هم بیشتر است.

حسینیان افزود: طنزپردازان نیز باید با همین چارچوب و در مختصاتی که فضای مجازی برایشان تعیین می‌کند آثارشان را ارائه دهند؛ چرا که آنجا مخاطب بیشتری خواهند داشت.

وی اظهار داشت: فضای مجازی نیز در کنار نشریات، رادیو، تلویزیون، محافل و … یک رسانه است و در واقع یک بخش افزوده شده به رسانه‌های قبلی است و به تنهایی امکان دارد حجم عظیمی را به خود مشغول کند که آن هم معتقدم در مقطعی کوتاه رخ می‌دهد. اما در نهایت تنها یک شاخه محسوب می‌شود و اینکه بتواند کل را در بر بگیرد، فکر نمی کنم چنین چیزی رخ دهد.

حسینیان با اشاره به اینکه آثار منتشر شده در حوزه طنز باید حرف و انتقادی به همراه داشته باشند، گفت: قدرت تحمل مردم نسبت به طنز باید بالاتر برود. خط مرزی بین توهین و انتقاد وجود دارد. برای برخی آثار خیلی به راست و برخی هم خیلی به سمت چپ است. باید راحت تر بتوانیم انتقادها را تحمل کنیم و هر چیزی را توهین ندانیم و طنز را همچون سوزن‌های کوچکی بدانیم که آگاهمان می‌کند.

گفتنی‌ است نهمین جشنواره طنز سوره با هدف کشف، جذب و پرورش استعدادهای جوان، و ترویج و معرفی طنز فاخر در بخش‌های نثر، نظم، داستان کوتاه، مقالات پژوهشی، عکس، کاریکاتور و استندآپ کمدی (مکتوب یا تصویری) و با موضوع آزاد، ۲۵ و ۲۶ دی‌ماه ۹۵ برگزار می‌شود.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر