menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

هدف تشکیل جشنواره طنز سوره از زبان دبیر جشنواره

دبیر نهمین جشنواره طنز سوره معتقد است که هدف تشکیل جشنواره طنز سوره از ابتدا شناسایی، جذب و معرفی استعدادهای جوان بود و باید مدیران رسانه‌های دیداری و شنیداری اختتامیه جشنواره را آغازی برای صید استعدادهای طنز در نظر بگیرند.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، ابوالفضل زرویی نصرآباد دبیر نهمین جشنواره طنز سوره که بنای این جشنواره مربوط به دوران مدیریتی خود او در دفتر طنز حوزه هنری است، گفت: ابتدا در سال ۱۳۷۹جشنواره طنز دانشجویان سراسر کشور راه اندازی شد و بعد جشنواره بین المللی طنز در سال ۱۳۸۲ طراحی و برگزار شد تا با رویکردی متفاوت در میان جشواره‌های دیگر فعالیت داشته باشد. علاوه بر آن دو جشنواره، امسال نهمین دوره جشنواره طنز سوره در حال شکل گیری و برگزاری است.

وی هدف تشکیل جشنواره طنز سوره را در ابتدا شناسایی، جذب و معرفی استعدادهای جوان به جامعه عنوان کرد و در این رابطه بیان داشت: واقعیت امر این است که این هدف اولیه، در حد شعار باقی مانده و آن طور که باید برای آن کاری نکرده ایم. وقتی افراد را شناسایی می کنیم باید توسط جراید، رسانه ها و دستگاه های فرهنگی و هنری که بهره‌مندان اصلی این استعدادها هستند، برای آن‌ها برنامه ریزی شود و با تشکیل کلاس‌های آموزشی، مقدمات پیشرفت آن ها فراهم آید ولی عملاً در این زمینه هیچ کار مفیدی صورت نمی گیرد.

زرویی نصرآباد خاطرنشان کرد: طنزنویسان مستعد، نیاز به فضایی برای رشد دارند. علاوه بر فراهم آوردن امکان عرضه آثار طنزآوران مستعد، باید به بحث آموزش آن‌ها هم توجه شود تا پخته تر در بازار کار حاضر شوند. اختتامیه جشنواره، آغاز فصل صید استعدادهای طنز توسط مدیران جراید و رسانه های دیداری و شنیداری کشور است. ما در این جشنواره نهایت تلاش خود را به کار می بریم تا این هنرمندان جوان را به رسانه ها و مدیران فرهنگی و هنری کشور معرفی کنیم.

شاعر کتاب مجموعه شعر طنز «رفوزه ها» خلاقیت را یکی مهم ترین عوامل کسب امتیاز در این جشنواره دانست و گفت: یکی از مهم ترین ملاک های انتخاب آثار برتر در این جشنواره، نوع نگرش هنرمندان به موضوعات است. نوآوری، خلاقیت و پرهیز از مضامین تکراری از نکاتی است که از داوران خواهیم خواست تا نسبت بدان ها توجه و التفات ویژه داشته باشند.

زرویی در شابک

زرویی نصرآباد برگزاری برنامه ها و محافلی با رویکرد آموزشی را در حوزه هنری مفید خواند و گفت: این برنامه ها می تواند در پخته تر شدن آثار و نشان دادن نقطه ضعف های هنرمندان جوان بسیار کارآمد باشد. برگزاری شب شعرها و جلساتی با محوریت آموزشی می تواند هنرمند را به سمت هر چه بهتر شدن سوق دهد و باید با فراهم کردن مشوق هایی مقدمات پیشرفت این جوان ها را فراهم آورد.

دبیر هنری نهمین دوره جشنواره طنز سوره معتقد است تصور شرکت کردن در جشنواره ها برای کسب مقام یا جایزه، باید جای خود را به اینده نگری و پیشرفت دهد.

زرویی نصرآباد گفت: کسانی در عرصه فرهنگ و هنر موفق ترند که حرفی برای گفتن داشته باشند. باید با مطالعه بیشتر و اندیشه و نگاه نو آثار موفقی تولید کرد.

وی ادامه داد: نشان دادن نمونه های موفقی از آثار به هنرمندان توسط مسئولان جشنواره و برگزاری کارگاه‌های آموزشی می تواند الگو و چراغ راهی برای طی کردن مراتب پیشرفت باشد. نکته ای که بیش از پیش باید به آن توجه کرد این است که بعد از جشنواره ها هم باید برگزیدگان را حمایت کرد و نباید آن ها را به حال خود واگذاشت.

زرویی نصرآباد تفکیک میان جشنواره و مسابقه به معنای واقعی کلمه را یکی از راه های شناخت و تبیین هدف دانست و گفت: در کشور سالانه جشنواره های بسیاری برگزار می شود که بیشتر مسابقه اند. در جشنواره باید اهداف درازمدت داشت و با توجه به نقشه راه برنامه ریزی کرد.

وی رویکرد جدید انتشار مطالب طنز در رسانه های اجتماعی را خوب ارزیابی کرد و در این زمینه اظهار داشت: مردم ما هنوز با مفهوم رسانه به معنای واقعی آشنا نیستند و نمی دانند که غالب رسانه ها اعم از واقعی و مجازی، محل طرح و مرجع مطالب جدی و علمی نیستند و این بیشتر به خاطر ماهیت رسانه و ابزار انتقال دهنده است.

نویسنده کتاب «خاطرات پروفسور حسنعلی خان مستوفی» احساس بی نیازی از مطالعه و بسنده کردن به اطلاعات فضاها و شبکه های مجازی را که در میان بعضی از هنرمندان باب شده است، آفتی خواند که باید کنار گذاشته شود و تصریح کرد: احساس بی نیازی از مطالعه، باعث می شود تا از دانش معاصران و تجارب گذشتگان بی نصیب بمانیم. بهتر است با افزایش مطالعه مفید یا دست کم با شرکت در کلاس هایی که به همت بسیاری از نهادهای فرهنگی و هنری برگزار می شود، خود را به روز نگاه داریم. یکی از بزرگ ترین آفاتی که استعدادهای درخشان طنز امروز ما را تهدید می کند، میان مایگی و کم سوادی است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر