menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

شعر طنز گرفتگی خانواده

نگاه طنز پرداز باید نگاهی عمیق و ریز بینانه باشد

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری فارس از گرگان، طنز علیرغم داشتن ظاهر ملایم و آراسته، دارای باطنی برنده و انتقادی است و نوعی آگاهی ‏بخشی و تنبیه خفیف نیز در دل آن نهفته است. ولی این تنبیه و برنده بودن منافاتی با بی‏ اخلاقی و عبور از خطوط قرمز اخلاقی جامعه ندارد و طنز تاثیرگذار اساسا همسو با اخلاقیات در جامعه است. طنزپرداز با بزرگ‌نمایی‌ عیوب یک ساختار نامناسب در جامعه، در صدد آگاهی دادن به جامعه و در درجه اول به برنامه‏ریزان این ساختار معیوب است.

موضوعاتی انتخابات، خصوصی‏ سازی، بی‏ مهری به محیط زیست، نظیر بوروکراسی اداری، پوشش نامناسب بانوان، ریخت و پاش‏های میلیاردی در ورزش، ضعف در مدیریت بحران، اجحاف در حقوق شهرستانی‏ها، گرانی و تورم، نقیصه‏ های موجود در آموزش کشور، ضعف در مدیرت بحران، بیکاری، اخلاق شهروندی، اخلاق ورزشی، مظاهر شهرنشینی، ترافیک و حمل و نقل شهری، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و تصویری، اخلاق آپارتمان‏نشینی، جغرافیای فرهنگی شهر، شایعه‏ پردازی و شایعه پذیری، اخلاق رانندگی، تعارفات افراطی، منازعات خیابانی، اعتیاد، جراحی زیبایی، بالا رفتن سن ازدواج، قاچاق کالا و بسیاری موارد دیگر از جمله موضوعاتی هستند که در سال‏های اخیر از طریق مقوله طنز به آنها پرداخته شده و نواقص و معضلات به گوش دست‏اندرکاران رسانده شده است.

نگاه طنز پرداز باید نگاهی عمیق و ریزبینانه باشد و موضوعات را زودتر از سایرین و از زاویه جدید به بحث و چالش بکشد شاید به دلیل وجود همین نگاه ریزبینانه، منتقدانه و زود تر از موعد طنزپرداز است که بسیاری آن را بر نمی‏ تابند و طنز را با هجو و تمسخر دیگران برابر می‏دانند. در صورتی که هدف از نگارش طنز انتقاد و هدف از نگارش هجو انتقام است. طنزنویس در صدد حل مشکلات است و هجونویس درصدد ایجاد مشکل است.

با این وجود با تلاش‏های گسترده‏ای که از سوی طنزنویسان بزرگ کشور در سال‏های اخیر به منظور اعتبار بخشیدن به جایگاه و رسالت طنز، صورت گرفته است، طنز هنوز به موقعیت حقیقی خود در جامعه – علی‏ الخصوص در بین نشریات – نرسیده است و هنوز به صورت یک ژانر مستقل جایگاه خود را تثبیت نکرده است.

جایگاه طنز در مطبوعات گلستان

جایگاه طنز در مطبوعات سراسری کشور جایگاه پررنگ و ثابتی نیست و تعداد نشریاتی که ستون طنز ثابت روزانه دارند، از تعداد انگشتان دو دست فراتر نمی‏رود.جام‏ جم، کیهان، جوان، خراسان، شرق، آرمان، سیاست روز، تهران امروز تنها نشریات سراسری هستند که ستون ثابت روزانه یا حداقل پنج طنز نوشته در طول یک هفته دارند.باقی نشریات سراسری نیز هر از گاهی به انتشار مطالب طنز می‏پردازند. مطبوعات استانی هم کم و بیش به مقوله طنز می‏پردازند و نوع نگاه به طنز در استان‏های مختلف، متفاوت است.

مطبوعات گلستان هم از این قاعده مستثنی نیستند و هر از گاهی به صورت تک مضراب به مقوله طنز می‏پردازند. در بین هفته‏ نامه‏ های استان تنها نشریه ‏ای که در طول سال‏های اخیر توانسته است ستون طنز خود را به طور ثابت و مستمر به چاپ برساند، دو هفته‏ نامه آهنگ شهرستان علی‏ آباد‏ کتول است که ستون طنز «از عجایب» در این نشریه به چاپ می‏رسد.

جالب اینکه با وجود جذاب بودن و پرخواننده بودن طنز در نشریات، اکثر نشریات استانی تمایلی به چاپ مطالب طنزآمیز ندارند و حتی برخی از آنها با وجود داشتن پیشنهاد از سوی طنزنویسان، بعد از چاپ نخستین مطلب طنز، از چاپ مطالب بعدی در هفت‏ های بعد منصرف می‏شوند! هر چند دلایل عدم تمایل به چاپ مطالب طنز در نشریات استانی مشخص نیست و مدیران مسئول حتما دلایل خاص خود را دارند، ولی ذکر این مطلب ضروری است که زبان طنز مودبانه‏ ترین و ملایم ‏ترین زبان برای انتقاد است و علاوه بر این شاید به جرات بتوان طنز را تنها بخشی از روزنامه دانست که بیشترین مخاطب را دارد و اکثر خوانندگان نشریات خواندن ستون طنز را از دست نمی‏دهند.

از سوی دیگر طنز را می‏توان زبان گویا و نقد منصفانه نامید که اگر ادب و نزاکت در آن رعایت شود، بهترین راه انتقاد منطقی و سازنده از عملکرد نا مناسب برخی نهادها و ادارات و آشکار ساختن ساختارهای معیوب در جامعه است و اگر مسئولی نتوانند زبان طنز و انتقادات وارده از این مجرا را تحمل کند، بی‏شک می‏توان او را در زمره افرادی قرار داد که از نقد منصفانه و منطقی روی برگردان است.

سخن آخر

امید است سیاستگذاران فرهنگی و مدیران مسئول جراید استان نگاه جدی‏تری به مقوله طنز مکتوب و مطبوعاتی داشته باشند و با استفاده از این ابزار ظریف ولی تاثیرگذار علاوه بر جذب مخاطب و فرهنگ‏سازی در بالابردن میزان خوانندگان نشریات استان، راه نیز را برای نقد سازنده و مودبانه از این طریق هموار سازند. برگزاری جشنواره مطبوعات استانی و یا مسابقات فرهنگی با محوریت طنز، کاریکاتور، کمیک استریپ و … نیز می‏تواند در احیای طنز در نشریات استان موثر باشد.

وحید حاج سعیدی

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر