menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

نمایش و تئاتر طنز

نمایش طنز “بحث داغ فرهنگی”

کارگردان نمایش بحث داغ فرهنگی گفت که این اثر تئاتر تک صحنه ای تک پرده ای است که با نگاه طنز به مقوله فرهنگ و بر پاره ای قواعد کلامی استوار است.

به گزارش شیرین طنز، امیر لشکری که اثر او در خانه نمایش آو به روی صحنه می رود، روز چهارشنبه در گفت وگو خبرنگار حوزه تئاتر ایرنا اظهار کرد: بحث داغ فرهنگی یک نمایش طنز با موضوع فرهنگ است و از ۶ بازیگر بهره می برد.

به گفته لشکری، متن نمایش بحث داغ فرهنگی برگرفته از یک نگاه طنزآمیز که تا یک هفته دیگر روی صحنه است ، از نمایشنامه ای به نام الکی خوش به قلم خودش است که خرداد امسال انتشارات نیستان اقدام به انتشار آن کرد و در واقع الکی خوش از پنج نمایشنامه کوتاه تشکیل شده است. وی با بیان اینکه ما بحث داغ فرهنگی را پیش از این در خانه تئاتر نمایشنامه خوانی کرده ایم ، افزود: حسین پارسایی از منتقدان مطرح تئاتر نقد مفصلی براین نمایشنامه نوشته و مورد تمجید ایشان قرار گرفت.

ˈ پس از این ما به فکر اجرای این نمایش افتاده و تمرین ها را آغاز کردیم، دوست داشتیم بحث داغ فرهنگی را در تئاتر شهر به روی صحنه ببریم ولی میسر نشد و از آنجا که بازیگران را نمی شود همیشه کنار هم نگه داشت بچه های گروه نمایش آو هم همکاری خوبی با ما داشتند و در این سالن کار را اجرا کردیم ضمن اینکه زمان نمایش ما زیاد خوب نیست و تبلیغات مناسبی هم نداشتیم ولی استقبال خوبی از نمایش شد.ˈ

اجرا در جشنواره امسال تئاتر فجر

کارگردان بحث داغ فرهنگی می گوید: نمایش از سبک رئال فانتزی برخوردار است و ما قصد داریم این نمایش را امسال در جشنواره فجر هم نمایش بدهیم، احتمالا مجبوریم تغییراتی در بازیگران داشته باشیم ضمن اینکه مکاتباتی با تالار محراب هم داشتیم تا نمایش را در این سالن هم به روی صحنه ببریم. وی گفت : دوستان منتقدی آمدند و نمایش را دیدند برایشان جای تعجب داشت که چرا کار ما در تئاتر شهر اجرا نمی شود چون همه کار را دوست داشتند ضمن اینکه این نمایش در جشنواره تئاتر شهر هم برگزیده شده و قرار است در آنجا نمایشنامه خوانی شود.

 لشکری در نمایشنامه های خود به سراغ ادبیات رئالیستی طنزآمیز برای ترسیم موقعیت ها و بیان کلام رفته است؛ کلامی که پیش از هر چیز نمایش دهنده موقعیت های اجتماعی ناشی از تفکر زندگی انسان امروز دارد و برخلاف بستر و موقعیت رخداد طنز آمیز خود، بسیار قابل اعتماد و اعتناست. لشکری در نمایشنامه های خود بیش از هر چیز سعی کرده تا با کاهش پرسوناژهای نمایش و تمرکز بر روی دیالوگ به عنوان واحد کلام و ترسیم رخدادها در پلاتوهای کوچک و ساده، بر درون انسان های حاضر در نمایش نامه هایش، تفکر آنها و نیز نوع نگاه و اندیشه شان و تصمیم گیری های ناشی از آنها، تمرکز کند.

انسان های نمایشنامه های لشکری همگی بسیار ساده و قابل ترسیم در مختصات ذهنی مخاطبشان هستند. هیچ نوع پیچیدگی ساختاری و ظاهری برای خلق آنها در نظر گرفته نشده؛ اما بدون اغراق باید اذعان داشت که هیچ کدام از آنها بر خلاف این ظاهر ساده، انسان هایی قابل پیش بینی نیستند و این مسئله به زیباترین شکل در پایان بندی های لشکری در این چهار اثر قابل رویت است. در نمایش بحث داغ فرهنگی مجید علم بیگی، حسن حسینیان،میترا تبریزی، مریم عسگری، سایه کبیری، علی حسین زاده ایفای نقش می کنند و شیدا عقبایی دستیار کارگردان، حمید ورد مدیر صحنه و رستا رضوی منشی صحنه این نمایش هستند.

گالری تصاویر نمایش” بحث داغ فرهنگی”

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر