menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

محمود نظری

نظری : یکی از ویژگی‌ های اصلی کاریکاتور پویا بودن آن است

هنرهای تجسمی، ادبیات و سیاست همگی در هنر کاریکاتور نمود پیدا می‌کنند.
به گزارش شیرین طنز، محمود نظری کاریکاتوریست، در گفتگو با خبرنگار تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: هنر کاریکاتور هنری است که ریشه در هنرهای مختلف و بخش‌های متعدد دارد. یکی از ریشه‌های آن در هنرهای تجسمی است که کاریکاتوریست باید هنر طراحی و هنرهای منشعب از طراحی مثل نقاشی و رنگ‌شناسی را بشناسد و بلد باشد.

وی افزود: ریشه دیگر این هنر در ادبیات است، گاهی یک کاریکاتور را می‌توان به صورت شعر بیان کرد و ریشه دیگر در سیاست و اتفاقات روز است که به راستی کاریکاتور با سیاست در هم تنیده است.محمود نظری

وی خاطرنشان کرد: وقتی تاریخ کاریکاتور را نگاه می‌کنید، می‌بینید که در مقاطعی شکوفاتر است و دقیقا آن زمان‌ها مربوط به دوره‌هایی است که انقلاب‌هایی رخ داده است، مثل انقلاب کبیر فرانسه، بنابراین کاریکاتور توانایی خیلی زیادی در ارائه مطالب دارد.

همانطور که شاید در مورد یک اتفاق تلخ مثل «فاجعه منا» هنر کاریکاتور که ممکن است به نظر خیلی‌ها فقط یک هنر طنز‌آمیز باشد، نقش بازی می‌کند و چقدر هم موفق عمل می‌کند.

نظری خاطرنشان کرد: هر کاریکاتور خوبی به تنهایی می‌تواند جایگزین صفحات خیلی زیاد لهجه‌ها یا سخنرانی‌های طولانی شود. اینکه کاریکاتور در این سالها به خاطر توانایی‌هایش در مقاطع مختلف در مورد اتفاقات تلخ و شیرین نقش‌آفرینی کرده، به گمانم قابلیت‌هایش را به تمامی نشان داده است.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های اصلی کاریکاتور پویا بودن آن است. من وقتی که می‌خواهم کار تازه‌ای را آغاز کنم، حتما این مورد را در ذهن دارم که ممکن است یک استاد دانشگاه کار را ببینید و یا یک پیرزن بی‌سواد در روزنامه و یا حتی یک نفر در خارج از کشور. پس کار باید گویا باشد تا هر بیننده‌ای با آن ارتباط بگیرد. کاریکاتور یک زبان بین‌المللی دارد و در عین حال که موجز است، پیام‌رسان نیز هست که همین امر معیاری برای تشخیص کاریکاتور ضعیف و قوی است.

وی اظهار داشت: برای کاریکاتوریست شدن باید هدف مشخص باشد. من در کلاس‌هایم همیشه به هنرجویان توصیه می‌کنم که تمرین بسیار کنند و کاریکاتور زیاد ببینند تا نگاهشان به اتفاقات پیرامون کاریکاتوری باشد و دید بازی پیدا کنند.

بیوگرافی :

محمود نظری متولد 1360 همدان / فارغ التحصیل رشته گرافیک / کسب 90 جایزه ملی و بین المللی از جشنواره های کارتون و 4 جایزه انیمیشن / همکاری با نشریات ، مطبوعات و خبرگزاری های محلی و سراسری بعنوان کارتونیست / حضور در هیئت داوری بیش از 10 جشنواره ملی و بین المللی /

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر