menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

دکتر اسماعیل امینی

نشست خبری کتاب فستیوال خنجر

اسماعیل امینی گفت: زنده‌یاد حسینی همانند انسانی که اهل اندیشه است به وضعیت مردم جامعه انتقاد می‌کند. او دوست دارد انسان به عنوان اشرف مخلوقات در همان شرایطی که باید باشد قرار بگیرد.
نشست خبری کتاب فستیوال خنجر شامل سروده‌های منتشر نشده از سیدحسن حسینی با حضور اسماعیل امینی، گردآورنده کتاب و جمعی از اهالی رسانه در غرفه انتشارات سوره مهر صبح ۱۵ اردیبهشت ماه، برگزار شد.

فستیوال خنجر

امینی در ابتدای این نشست با اشاره به جزئیات کتاب گفت: فستیوال خنجر شامل اشعار منتشر نشده از زنده‌یاد حسینی که توسط خانواده وی در اختیار من قرار گرفته است. این کتاب دربردارنده تعدادی از سروده‌های طنز شاعر به همراه مقالاتی که شیوه شاعری حسینی در حوزه طنز را تشریح می‌کند. هدف از درج این مقالات کمک به مخاطب برای شناختن راحت سروده‌هاست.

وی با بیان اینکه نوع نگاه زنده‌یاد حسینی برای کسانی که طنز را می‌شناسند بیگانه نیست، افزود: پیش از این نیز از حسینی مجموعه‌های طنزی منتشر شده بود. به عنوان نمونه طرح ژنریک یکی از این آثار است که شامل سروده‌های کوتاه و موضوع نیز که به تیپ‌سازی شخصیت‌هایی مانند زاهد، عارف، شاعر و تاجر نیز می‌پردازند. شاعر در این مجموعه ویژگی‌های هر شخصیت را بیان می‌کند که در این میان تنها شاعر است که شخصیت ثابتی ندارد و میان مادیات و معنویات گرفتار است.

اسماعیل امینی1

امینی ادامه داد: سروده‌های دیگری هم از حسینی باقی است که به طنز مشهور نیستند اما نگاهی تلخ‌تر و گزنده‌تری به اوضاع جامعه دارند. در مجموع خلاصه اندیشه حسینی در این اشعار این است که درونمان پر از اندوه و لبانمان خندان است.

گردآورنده فسیتوال خنجر یادآور شد: در این کتاب به طور خاص اشعاری وجود دارد که به قصد انتقاد از رویه جامعه گفته شده است. طنزهای حسینی این توقع را ندارد که به آنها لبخند بزنیم بلکه بیشتر در پی آن است تا انسان را به تامل وادارد تا به رفتار خود بیشتر بیندیشد. در این مجموعه اشعار با قالب‌های مختلفی از جمله سپید وجود دارد که در هر یک از آنها شاعر همانند انسانی که اهل اندیشه است به وضعیت مردم جامعه انتقاد می‌کند. او دوست دارد انسان به عنوان اشرف مخلوقات در همان شرایطی که باید باشد قرار بگیرد.

امینی در بخش دیگرصحبت‌هایش به مفاهم وسیع‌تری از سروده‌های زنده‌یاد حسینی پرداخت و گفت: همه ما ویژگی‌های اخلاقی را قبول داریم اما با اوضاع روزگار و وسوسه‌های شیطان نمی‌گذارد که به آن عمل کنیم. در نتیجه تظاهر می‌کنیم که این ویژگی‌های اخلاقی را داریم. حسینی در این اشعار به ما یادآوری می‌کند که ما در حال تظاهر هستیم اما او با گزندگی این مطلب را متذکر نمی‌شود بلکه با شیرینی بیان این را می‌گوید و خودش را نیز از جامعه جدا نمی‌کند. این تفاوت یک طنز اصلی با هزل است. شاعر در هزلیات فقط دیگران را نصیحت می‌کند و از موضع استعلاک سخن می‌گوید اما طنزنویس خودش را هم در میان دیگران می‌بیند و گاه پایین‌تر می‌کشاند. رویه طنز با رویه خطابه‌ها و تبلیغات متفاوت است. شاعر در این میان فقط یادآوری می‌کند. حسینی نیز اینچنین است. او نگران وضعیت انسان در جامعه فعلی است.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر مصادیق این اثر در جامعه گفت: مصادیق این موارد را غالبا می‌توان در میان اهالی قدرت پیدا کرد چون این افراد بیشتر دستخوش شیطان می‌شوند. حسینی در این اشعار به نقد انسانی می‌پردازد که احساس قدرت می‌کند و فکر می‌کند که دیگر لازم نیست به خدا توکل کند. بعضی از اشعار هم در این میان به وقایع خاصی اشاره می‌کند اما در مجموع برای سروده‌های او می‌توان مصداقی امروزی یافت. این ویژگی آثار فاخر و خوب است که حتی با گذشت زمان نیز می‌توان مصادیق دیگری را به آن تعمیم دهیم.

گردآورنده کتاب فستیوال خنجر ادامه داد: به نظر می‌رسد حسینی در اشعار طنزش بیشتر از سعدی تاثیرپذیرفته که این مولفه‌ها را می‌توان در ویژگی‌های زبانی و خلاقیت‌های شاعر در این حوزه بیشتر ببینیم از این جهت اگر مخاطبی بر بلاغت‌های ادبی و هنری آشنا نباشد نمی‌تواند از اشعار لذت ببرد.

وی افزود: در مجموع حسینی یکی از پیشقدمهای شعر طنز انقلاب بود او همانند کوهنوردی که راه‌های ناشناخته را کشف می‌کند و بعدا به دیگران معرفی می‌کند. در حوزه طنز نیز او همین کارگرد را دارد. بسیاری از جوانان فکر می‌کنند که شعر طنز شعری است که می‌توان در آن جوان را با نظم کمتری استفاده کرد اما رویه شاعران طنزپرداز خلاف این بود از این نظر فسیتوال خنجر می‌تواند به شاعران جوان کمک موثری کند.

خرید فستیوال خنجر از شیرین طنز

تسنیم

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر