menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

نشست خبری “غزه تنها نیست” در حوزه هنری

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ نشست رسانه‌ای “غزه تنها نیست” با حضور محسن مومنی شریف، ریاست حوزه هنری، علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی، رحمت امینی مدیر مرکز هنرهای نمایشی، مرتضی گودرزی دیباج مدیر مرکز هنرهای تجسمی، رسول اولیاء زاده مدیر خانه عکاسان ایران و اصحاب رسانه در حوزه هنری سالن تماشاخانه مهر برگزار شد.

همایش غزه تنها نیست حوزه هنری

پس از تلاوت آیاتی روحبخش از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی، یک کلیپ در مورد مبارزات مردم غزه برای حضار پخش شد سپس علیرضا قزوه برای اجرای برنامه به جایگاه خود رفت. وی پس از عرض سلام و خوش‌آمدگویی به اصحاب رسانه بیان کرد: این روزها اوضاع غزه اصلا خوب نیست و تصاویری که پخش می‌شود نشان دهنده عمق فاجعه است.

هنرمندان عزیزمان وظیفه دینی و ایمانی خود می‌دانند که عکس‌العمل نشان دهند،‌جای شکر دارد که اصحاب رسانه در وظیفه انقلابی خود پیشقدم هستند و این فجایع را انعکاس می‌دهند. این کنفرانس مطبوعاتی در واقع در راستای گردهمایی بزرگ هنرمندان است که قرار است فردا برگزار شود . وی افزود: این برنامه را هادی مولوی دوست، مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل تنظیم کرده است.

وی سپس از مومنی شریف دعوت کرد تا به جایگاه بیاید. مومنی شریف در آغاز گفت: اقدام برای گردهمایی هنرمندان حامی غزه، اقدام خیری است و در این ایام مبارک ماه رمضان ثواب کار خیر دو برابر می‌شود. وی افزود: آنچه در غزه اتفاق می‌افتد میدان بزرگی برای تمام کسانی‌است که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند.

مدعیان دروغین صلح که خود را نسبت به بشر و مسائل مربوط به آن مسئول می‌دانند، رسوا شدند و دروغ بودن ادعاهایشان ثابت شد. وی عنوان کرد: رهبران لیبرال دمکراسی سعی کردند ابتدا چشم‌های خود را بر این فاجعه ببندند و سپس جنایات رژیم صهیونیستی را توجیه کردند. رئیس حوزه هنری اظهار داشت: آنها در این چند سال اخیر قصد تصرف سوریه را داشتند و حالا غزه را به خاک و خون کشیدند، آنها اعلام کرده‌ بودند می‌خواهند “شجاعیه” را بمباران کنند.مردم که هیچ راهی برای نجات نداشتند در خانه‌های خود کشته شدند دنیا در حال تغییر و تحول است، در گذشته اسرائیل هر گاه اراده می‌کرد به لبنان و بیروت لشکر کشی می‌کرد و هر کار دلش می‌خواست انجام می‌داد و سپس به مرزهای خود بازمی‌گشت.

مومنی شریف عنوان کرد: طبق وعده قرآن کریم، ظلم و ستم نابود شدنی است و جهان تنها از انسانها صالح پرمی‌شود. هنرمندان عزیز ما همیشه مدافع ستمدیدگان و مظلومان بوده‌اند، هر کجا که مظلومی تحت ستم قرار می‌گیرد، هنرمندان ما برای حمایت از آنها با خلق اثری، نداشتن آسایش و راحتی خیال خود را نشان داده‌اند.

ما از هنرمندان عزیزمان در تمام عرصه‌ها دعوت می‌کنیم فردا برای این گردهمایی جمع شوند. پس از سخنرانی مومنی شریف، قزوه بیان کرد: بسیاری از خبرنگاران در این کشتار و جنایات خونین در غزه به شهادت رسیده‌اند و باید گفت: تلاش اصحاب رسانه برای انعکاس جنایات رژیم صهیونیستی بسیار قابل تقدیر است.

وی افزود: در کنار شعر و ادبیات و متن، یکی از هنرهای پیشگام در صحنه، هنرهای تجسمی است و من از مرتضی گودرزی دیباج دعوت می‌کنم در این باره توضیحاتی بدهند. مرتضی گودرزی دیباج مدیر مرکز هنرهای تجسمی گفت: من فکر می‌کنم همان طور که مومنی شریف گفت: رسالت انعکاس وقایع و اتفاقات در جهان بر دوش هنرمندان و اصحاب رسانه است. هنرمندان ایرانی به عنوان هنرمندان در صحنه یکبار دیگر باید حضور خود را اثبات کنند.

وی در ادامه افزود: در این جنگ رسانه‌ای که جریان دارد، اصحاب رسانه کشورمان نیز در واقع، در جبهه این جنگ،‌ مقابل آنها قرار گرفته است، این آزمایش جدی و مهم برای هنرمندان و اصحاب رسانه ماست. وی با دعوت از اساتید دانشگاه‌ها به ترویج روحیه دفاع از مظلومان گفت: اساتید باید بیدارباش جدی بدهند و پا به صحنه بگذارند.

گودرزی دیباج عنوان کرد: در عرصه هنر و بخش تجسمی وقایع غزه همیشه موضوع مهمی بوده و اقداماتی نیز در این زمینه انجام شده که نمونه آن طراحی میدان فلسطین است. وی با اعلام افتتاح نمایشگاه هنرهای تجسمی در روز آینده گفت: فردا همزمان با گردهمایی هنرمندان، افتتاح نمایشگاه را در برنامه داریم، تبیین دوباره هنر متعهد و جایگاه آن را در جهان خواهیم داشت.

هنرهای نمایشی یکی دیگر از هنرهایی است که برای دفاع از ظلم در حق مردم مظلوم فلسطین وغزه اجرا می‌شود. یکی از این هنرها تظاهرات و راهپیمایی روز قدس است که از هنرهای نمایشی زیبای مردم ماست. رحمت امینی پس از خوشامدگویی به اصحاب رسانه گفت: شما با درک درست از شرایط و موقعیت گردهم آمده‌اید و امیدوارم بتوانیم به نحو احسن پیام خود را به جهان برسانیم.

وی ادامه داد: هنرهای نمایشی و تئاتر همیشه در اسرع وقت تأثیر خود را از زمانه خود گرفته‌اند.در این جا باید به تلاشهای ارزشمند امیرحسین شفیعی در عرصه فیلمهای خیابانی اشاره کنم. امینی همچنین عنوان کرد: هنرمندان در مورد وقایع جهانی و بین‌المللی به دو گونه باید اقدام کنند. در مرحله اول هنرمندان مشهور و مطرح که اعتماد جامعه را به همراه دارند، می‌توانند صدای اعتراض هنرمندان را به گوش جهان برسانند و همچنین اینکه هنرمندان مربوط به یک دوره و یک زمان نیست هنرمندان با الهام گرفتن از شرایط یک دوره، در دراز مدت آثار هنری تأثیرگذاری ارائه دهند که بتواند خاطرات آن دوره را زنده کند مثل هشت سال دفاع مقدس ما.

وی اظهار داشت: هنرمندان از قشرهای مختلف و عرصه‌های گوناگون به این موضوع مهم پرداخته‌اند، نمونه آن نمایش صبرا وشتیلا ساخته قطب‌الدین صادقی است. قزوه پس از سخنان امینی عنوان کرد: ما در برنامه فردا بیانیه‌ای داریم که به صورت پارچه نوشته است که در معرض دید اصحاب رسانه و هنرمندان قرار می‌گیرد و هنرمندان آن را امضا می‌کنند.این بیانیه قرار است به زبانهای مختلف ترجمه شود و در دسترس جوامع بین‌الملل قرار بگیرد.

قزوه با ابراز تأسف از ناکارآمدی سازمان ملل گفت: برخی از سازمانهای صلح اسلامی کارکرد بسیار بهتری از سازمان ملل دارند. ما از تمام هنرمندان آزاده کشورمان دعوت می‌کنیم تا بیانیه را به امضا برسانند. وی سپس از مدیرخانه عکاسان ایران درخواست کرد تا از برنامه‌ی این انجمن برای مراسم فردا بگوید.

رسول اولیاء زاده مدیر خانه عکاسان ایران بیان کرد: این حملات و کشتار، شب بازی جام جهانی بین برزیل و آلمان رخ داد و در واقع صدای ناله مردم غزه در میان هیاهو و جنجال بازی جام جهانی خاموش و گم شد در واقع این جنایات وحشیانه که در راستای جنایات و کشتار مردم عراق اتفاق افتاد، با سکوت مدعیان بشر دوستی مواجه شده است و کشورهای عربی در مورد غزه،‌ نه تنها کمکی به این مردم بی گناه و ستمدیده نمی‌کنند بلکه آتش بیار معرکه شده‌اند.

اولیاء زاده تصریح کرد: بنا به فرمایش سالار شهیدان که فرمود:” اگر دین ندارید،‌ آزاده باشید” باید از تمام مردم آزاده جهان دعوت به همصدا شدن علیه ظلم و ستم کرد.آزادگی و حریت باید به گونه‌ای باشد که مثل جنگ ۲۲ روزه وضعیت را به جایی رساند که اسرائیل را معترف به عجز و ناتوانی خود کند.

وی اظهار داشت: ما باید از لحاظ دینی و اخلاقی و ایمانی به وظیفه انسانی خود عمل کنیم. اولیاء زاده با اعلام افتتاح نمایشگاه عکس گفت: تعداد زیادی عکس از فاجعه غزه با تلفیق عکسهایی از راهپیمایی روز قدس که توسط مردم ایران گرفته شده است، در نمایشگاه عکس خواهیم داشت. وی با ابراز امیدواری از ارتقاء سطح آگاهی مردم ایران و جهان با این اقدامات به سخنان خود پایان داد.

قزوه پس از سخنرانی اولیاء زاده گفت: فردا برنامه‌های گوناگون و متنوعی داریم که اجرای موسیقی و نمایش خیابانی از جمله آنهاست. وی ادامه داد: با توجه به نکاتی که در سخنان گودرزی دیباج دریافتیم این جنگ، جنگ رسانه‌ای است، هر کس قدرتی دارد به اندازه توانش باید در صحنه پیشقدم باشد. قزوه بیان کرد: خبرنگار باید منعکس کننده واقعیات باشد و با پیگیری‌‌های خود، تمام حقیقت را نشان دهد. وی با یادکردن از فجایع فلسطین به عنوان یک طنز تلخ از ناصر فیض شاعر طنزپرداز دعوت کرد تا برای حضار سخنرانی کند.

ناصر فیض مدیر اجرایی دفتر طنز گفت: در طول تاریخ ادب فارسی، شاعرانی که کرامت انسانی را ارج می‌نهند بسیار بودند.مهمترین شاعری که وضعیت حاکمان جور آن زمان را با زبان طنز و هنرمندانه بیان می‌کرد، حافظ شیرازی بود. وی بیان کرد: ما به اتفاق رئیس حوزه هنری در سوریه حضور داشتیم. ما به عینه اثبات دروغ‌های آن ها را دیدیم. آنها مدعی بودند تنها به مناطق نظامی حمله می‌شود، اما دیدم مدارس نیز تحت هجوم و بمباران قرار گرفتند؛ قدم به قدم شلیک و هجوم و کشتار بود.

وی با اشاره به ادعای تغییر خاورمیانه توسط غرب گفت: ما به دو جهت باید به غزه و مسائل آن واکنش نشان دهیم. یکی اینکه ما در طول تاریخ به جهت ایرانی بودن و تمدن و فرهنگ اصیل ایرانی خود، دفاع از مظلوم را همیشه در فرهنگ و سنتمان دانسته‌ایم. از جهت دیگر ما مسلمانیم و مسلمان وظیفه دارد نسبت به مظلومان و ظلم واکنش نشان دهد و علاوه بر این ما هنرمند هستیم. هنرمند متعهد است آزاده و آزادی طلب باشد.

وی هم چنین عنوان کرد: آزادی خواهان اغلب هنرمند و خصوصا شاعر بوده‌اند، هنرمندی که قلمش را برای پرداختن به موضوعات مهم مثل ظلم ستیزی و دفاع از مظلوم به کار نبرد، در واقع سرگرم تنفس است، من از تمام هنرمندان در خواست دارم شرکت در این مراسم را وظیفه خود بدانند. پس از سخنان فیضی، قزوه اظهار داشت: وقتی تاریخ غزه مرور می‌کنیم به وقایعی بر می‌خوریم که تا به حال سخنی از آن برده نشده است.

در زمان حمله اسکندر مقدونی حاکم غزه، یک ایرانی بوده است این حاکم آزاده، در برابر اسکندر تعظیم نمی‌کند و تسلیم وی نمی‌شود. حتی برای شکنجه پای وی را سوراخ می‌کنند و به اسب می‌بندند، این شهر از روزگاران قدیم نماد مقاومت است. وی افزود: مزار جد بزرگوار پیامبر اسلام (ص)، هاشم بن عبد مناف، در مسجد سید هاشم غزه واقع شده است.

مومنی شریف پس از سخنان قزوه خاطر نشان کرد: باید یادآور شوم که در این گونه اتفاقات، همواره هنرمندان را مورد نکوهش قرار می‌دهند که چرا کاری برای غزه نمی‌کنند. من باید در حمایت از هنرمندان بگویم که اقدامات هنرمندان ایرانی بسیار مورد تقدیر و توجه است. هنرمندان همیشه چه در عرصه ادبیات چه عرصه‌های دیگر بسیار به این موضوع پرداخته‌اند. ضمن اینکه تنها فلسطین نبوده که موضوع آثار هنری قرار گرفته، بسنی و هرزگوین که نیز، زمانی محور آثار هنری ما بوده است.

باید یادآور شوم ؛ که در سال ۸۷ که برای حج تمتع به مکه و مدینه رفته بودم، در شهر مدینه که یک شهر مذهبی و اسلامی است با وجود اینکه جنگ‌های ۲۲ روزه آغاز شده بود، هیچ خبری از اعتراض و کمک نبود و من حتی نتوانستم یک روزنامه محلی پیدا کنم که از این جنایات اطلاعات بدهد و آنها را محکوم کند.به واسطه فضل و لطف الهی ایران پرچمدار اعتراضی علیه ظلم و جنایت در جهان است.

وی با اعلام تأسف از وضعیت آزادی بیان گفت: یک خانم خبرنگار در بحرین که به بیان واقعیات پرداخته بود از سوی اعراب تکفیری به اعدام محکوم شده بود. وی خاطر نشان کرد: لازم به ذکر است که بگوییم پیشنهاد نشست هنرمندان از سوی اصحاب رسانه بوده است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر