menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

معرفی کتابهای طنز سوره مهر

نشست بررسی کتابهای طنز سوره مهر

نشست بررسی کتاب های طنز سوره مهر با حضور ناصر فیض، شهرام شکیبا، رضا رفیع و اسماعیل امینی در غرفه این انتشارات برگزار شد.

ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری اظهار داشت: دفتر طنز حوزه هنری اتفاقی بود که از حدود ۱۰ سال پیش به پیشنهاد ابوالفضل زرویی نصرآباد و مدیر وقت حوزه هنری شکل گرفت. یکی از اهداف تشکیل این دفتر پیدا کردن جایگاه طنز در کشور بود.

وی با بیان اینکه طنز تعریف های مختلفی برای طنز وجود دارد، گفت: دفتر طنز حوزه هنری که با سازوکاری جدی، علمی، قانونمند و هدفمند تاسیس شد تا طنزپردازان مکانی را برای ظهور آثارشان پیدا کنند؛ البته طنز سختی های خودش را دارد و دیدگاه های متفاوتی راجع به طنز وجود دارد. کسی که طنز می نویسد باید جوری صحبت کند که به کسی بر نخورد و یا توهین نشود این باعث می شود که احتیاط و محافظه کاری برای خلق طنز به وجود بیاید.

فیض افزود: با تمام مشکلاتی که وجود داشت سعی کردیم با همه کسانی که اهل طنز هستند ارتباط برقرار کنیم تا بتوانیم استعدادهای جونان را پرورش دهیم. تعداد کسانی که در طنز پژوهش می کنند بسیار کم است جا دارد که حوزه هنری پیش قدم شود تا کارهایی را در این زمینه انجام دهد. حوزه هنری باید قدم جلو نهاده و گل آقا را احیا کند چرا که در جامعه ای که انتقاد نباشد بیمار است باید با دیدن نارسایی ها موارد را منتقل کردچرا که ما مردمی هستیم که پیش از تفنگ قلم به دست می گیریم.

در ادامه اسماعیل امینی، نویسنده گفت: بنده تمام کتاب هایی که سوره مهر در حوزه طنز چاپ کرده است خوانده ام و بقیه کتابهایی را نیز که ناشران دیگر در حوزه طنز منتشر کرده اند هم مطالعه کرده ام. اما وقتی مکان هایی مثل دفتر طنز باشند باعث می شود که طنز به دست کسانی نیفتند که حرفه ای این کار نیستند مانند سیاستمداران که در هر حوزه ای که وارد می شوند، آن حوزه را تحت تاثیر قرار می دهند. هر حوزه ای که وابسته به اهالی قدرت می شود، تحت تاثیر قرار می گیرد.

اسماعیل امینی1

این محقق و نویسنده و شاعر در ادامه تصریح کرد: گاهی این تصور به وجود می آید که کسانی که وارد حوزه طنز می شوند لازم نیست سواد ادبی داشته باشند، کتاب هایی که دفتر طنز چاپ می کند می تواند الگو باشد. پس از تشکیل دفتر طنز حوزه هنری کسانی که طنز کار می کردند باعث شد تا ادعا کنند که شاعران به صورت تخصصی به کار طنز می پردازند.

امینی در ادامه گفت: به نظر بنده طنز تا حدی که بتواند از سیطره اهل قدرت بیرون بیاید و ناظر به کار آنها باشد، قابل قبول است.

در ادامه رضا رفیع، طنزپرداز گفت: بنده از ابتدا در روند فعالیت های دفتر طنز بودم اما به نظر بنده طنز آنقدر گسترده است که به یک مکان محدود نمی شود.

وی با اشاره به مجلات توفیق و گل آقا که در عرصه طنز فعالیت می کردند، گفت: در حال حاضر مقداری در این زمینه نقصان داریم اما محافل ادبی و شب شعرها کمی این نقیصه را جبران کردند.

رضا رفیع

رفیع افزود: اگر کتاب هایی را که دفتر طنز حوزه هنری چاپ کرده است ورق بزنیم حساسیت ها و وسواسی که در گزینش آثارشان وجود دارد، کاملا مشخص است و این اثبات می کند که شعرهایشان از هفت خوان دفتر طنز گذشته است.

وی تاکید کرد: بعضی از دوستان اصرار داشتند که در حوزه طنز کمی سمبل کاری اتفاق می افتد و ما نیاز داشتیم مکانی داشته باشیم که این برداشت تصحیح شود. حساسیت به خرج دادن در انتخاب کارها در حوزه هنری این را اثبات کرده است.

همچنین شهرام شکیبا، نویسنده و طنزپرداز در ابتدای صحبت هایش با انتقاد از سوره مهر گفت: دوستان در این انتشارات ساده ترین و مطمئن ترین کتابی را که بنده داشتم، چاپ نکردند و باید بگویم که با دید بسته ای به کتاب نگاه می کنند. همان اثری را که این دوستان چاپ نکردند سیدمهدی شجاعی در انتشاراتش چاپ کرد.

وی افزود: ایرادی که به کتاب بنده گرفتند ایراد اخلاقی بود و گفتند که شما در کتاب تان عبارتی را آورده اید که از اخلاق به دور است در حالی که آن عبارت نام یک فیلم بود.

شهرام شکیبا

وی در ادامه افزود: جا دارد که بگویم دفتر طنز در اعتلای طنز روزگار ما نقش داشته است شاید کسی که از بیرون نگاه کند فکر کند که دوستان ویژه خواری انجام داده اند، اما آثاری که در دفتر طنز چاپ شده است آثار درخور و خوبی بوده است.

وی همچنین با اشاره به آثار خوب حوزه دفاع مقدس در انتشارات سوره مهر گفت: ما باید کتابی برای آموزش شعرایی که با شعر آشنایی دارند و تصمیم به رفتن به سمت شعر طنز دارند، داشته باشیم که البته آقای امینی در حال تدوین این کتاب هستند.

شکیبا گفت: یک عرصه دیگری در حوزه طنز جایش خالی است و مطمئنا فقط حوزه هنری می تواند این عرصه را پر کند آن هم شوخی هایی است که اهل دین و تبلیغ با همدیگر داشتند و باید حوزه هنری پیش قدم شود و این کتاب را گردآوری کند.
فارس

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر