menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

نسیم عرب امیری طنزپرداز

نسیم عرب‌ امیری : طنزپردازی را مدیون معلمم هستم

نسیم عرب‌امیری، شاعر طنزپرداز، گفت: شعر طنز هر چقدر هم خنده‌دار و باب طبع عامه مردم باشد، زمانی ارزش ادبی پیدا می‌کند که قواعد نحوی و وزنی در آن به درستی رعایت شده باشد.

به گزارش شیرین طنز، نسیم عرب‌امیری، شاعر و طنزپرداز، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری درباره چگونگی ورودش به عالم طنزپردازی گفت: من در حقیقت آدم خوش‌شانسی بودم، چون در دوران راهنمایی معلم انشای خوبی داشتیم که موضوعات طنز را برای نگارش انشا به ما می‌داد. خوش شانس بودم که معلم انشای ما مانند معلم‌های دیگر موضوعات کلیشه‌ای مثل «علم بهتر است یا ثروت؟» یا «تعطیلات تابستان خود را چگونه گذراندید؟» به خوردمان نداد.

وی ادامه داد: یک بار این معلم انشا موضوعی برای نوشتن انشا داد که من نزدیک به ده صفحه انشا در مورد آن نوشتم. موضوع این بود: «چرا کچل‌ها خوش‌اقبال‌اند؟» راستش بعد از نوشتن آن انشا بود که متوجه شدم توانایی خنداندن دیگران را دارم، اتفاقا به انگیزه این خاطره و دینی که به این موضوع داشتم کتاب «کی گفته بخت کچلا بُلنده» خلق شد و آن را به همت انتشارات مروارید منتشر کردم.

کی گفته بخت کچلا بلنده

کی گفته بخت کچلا بلنده

عرب‌امیری درباره سرودن شعر طنز، اظهار کرد: سعدی درباره شعر خود می‌گوید «من دگر شعر نخواهم که نویسم که مگس/ زحمتم می‌دهد از بس که سخن شیرین است» کاش طنزپردازان ما هم نیم‌نگاهی به سخن سعدی می‌انداختند و در کنار شیرینی کلام‌شان به قواعد شعری هم توجه می‌کردند.

این شاعر با اشاره به برگزاری شب‌های شعر طنز، گفت: معمولا شب شعرهای طنز تبدیل به محل‌های عرضه شعر طنز شده است. خب، مسلما شاعر در شب شعرهای طنز با مخاطب رو در رو است و خنده مخاطب می‌تواند او را تا ناکجاآباد ببرد. زیرا در این محافل دیگر کسی ایرادات وزنی و نحوی شعر را نمی‌بیند و همه منتظرند که طنزی خوانده شود و قهقهه بزنند. شاعران جوان نیز با شرکت در این جلسات مقهور شیرینی اشعار طنز خود می‌شوند که خود را بی‌نیاز از آموختن عروض و قافیه می‌بینند و این یکی از معضلات در عرصه شعر طنز محسوب می‌شود.

به گفته عرب‌امیری، شعر طنز هر چقدر هم خنده‌دار و باب طبع عامه مردم باشد، زمانی ارزش ادبی پیدا می‌کند که قواعد نحوی و وزنی در آن به درستی رعایت شده باشد.

وی با بیان اینکه طنز مناسب باید در رسانه‌ملی، رادیو، تلویزیون و به صورت مکتوب در مطبوعات و مجلات عرضه شود، گفت: البته سایت‌ها و وبلاگ‌ها رایج‌ترین رسانه برای ارائه اشعار شاعر طنزپرداز هستند؛ به شرط اینکه تعارف‌های رایج در محیط مجازی شاعر طنزنویس را دچار غرور کاذب نکند.

عرب‌امیری در پایان گفت: در حوزه کتاب خوشبختانه شعر طنز و طنز منظوم به بازار کتاب عرضه شده است که این امر مدیون برگزاری شب شعرهای طنز و کشف تعداد بیشتری شاعر طنزپرداز در این محافل است. البته این تعداد چاپ کتاب طنز به نسبت تعداد کتاب‌های شعری در بازار بسیار کم است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر