menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

عباس ناصری در چلگی

ناصری : چلگی کاریکاتور زمینه‌ ساز معرفی استعدادهای جدید این هنر است

عباس ناصری با اشاره به انتشار فراخوان چهارمین جشنواره چلگی کارتون و کاریکاتور در خراسان شمالی، گفت: این جشنواره زمینه‌ساز معرفی استعدادهای جدید کارتون و کاریکاتور است.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری خراسان شمالی، سه‌شنبه‌شب آیین اختتامیه سومین جشنواره چلگی کارتون و کاریکاتور خراسان شمالی با موضوع چهره و تجلیل از هنرمند پیشکسوت استان قاسم، مهرنیا با حضور هنرمندان و هنردوستان و مسئولان استانی برگزار شد.

عباس ناصری، مسئول خانه کاریکاتور حوزه هنری خراسان شمالی در این مراسم، اظهار کرد: کاریکاتور پتانسیل ارزنده‌ای در استان است؛ به‌گونه‌ای که به مدد اعتبار و اعتماد هنرمندان کشور توانسته‌ایم فراخوانی به نام چلگی کارتون و کاریکاتور را در خراسان شمالی راه‌اندازی کنیم.
وی ادامه داد: در این فراخوان هر ۴۰ روز جشنواره کارتون و کاریکاتور داریم که در آن یکی از چهره‌های فرهنگی استان از شاعران و نویسندگان را به عنوان موضوع جشنواره مطرح می‌کنیم تا هنرمندان کشور به اجرای کاریکاتور از چهره آن هنرمند بپردازند، کارها داوری می‌شوند و درنهایت مراسم تجلیل از آن هنرمند و برگزیدگان جشنواره چلگی برگزار می‌شود.
ناصری با بیان اینکه چلگی کارتون سبب استعدادیابی در این زمینه می‌شود، خاطرنشان کرد: بیست و هفتم بهمن فراخوان چهارمین دوره چلگی کارتون و کاریکاتور با موضوع سیاوش مهرو، شاعر، فرهیخته و ادیب اهل آشخانه منتشر می‌شود.
تأثیر ماندگار مهرنیا بر فرهنگ و هنر خراسان شمالی
سید احسان سیدی‌زاده، از هنرمندان شاعر خراسان شمالی هم در این جشنواره، با قدردانی از برگزاری همایش نکوداشت قاسم مهرنیا، هنرمند پیشکسوت استان، اظهار کرد: خدا را شاکریم که شاهد برگزاری مراسم تجلیل از یک فرد زنده هستیم و باید از بزرگوارانی که این محفل را برپا کردند هم تشکر کنیم.
وی افزود: صحبت من در رابطه با حاج قاسم مهرنیا، توصیف شکوه و عظمت دریا توسط قطره است؛ چراکه این هنرمند «کپی»، «مشابه»، «المثنی» و…ندارد، ورزشکاری پیشکسوت و شاعری توانا است که بدیهه‌گویی‌های ایشان فوق‌العاده است.
سیدی‌زاده با اشاره به اینکه قاسم مهرنیا نقال و پرده‌خوانی مسلط است، ادامه داد: در چند مجلسی که شاهد پرده‌خوانی ایشان بودم متوجه شدم ظرافت‌های پرده‌خوانی را خوب رعایت می‌کند، اگر از اولیا به کسی اشاره دارد دست بر چهره مبارک تمثال کشیده و اگر قصد دارد از اشقیا داستانی تعریف کند می‌شود خشم و بغض را در چهره آقای مهرنیا دید و با ته عصا بر تصویر چهره آن فرد می‌کوبند که حالت چهره و شکست حس ایشان دیدنی و نشان از تسلط ایشان دارد.
وی اضافه کرد: صدا و نوای وی در خانقاه آتش به دل عاشقان مولا علی (ع) می‌اندازد و درعین‌حال طنزپردازی است که این وجه وی آن‌گونه که باید و شاید معرفی نشده است.
سیدی‌زاده خاطرنشان کرد: به‌جرئت می‌توان گفت اگر قاسم مهرنیا در عرصه‌های فرهنگی حضور نداشت به شهادت عزیزان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی در این استان اجرایی نبود.
وی تصریح کرد: ارزش یک پدیده به «شدت» آن نیست بلکه به «مدت» آن است و این مرد بزرگ بر فرهنگ این استان حق بزرگی دارد که تأثیرش برای همیشه باقی خواهد ماند.
قاسم مهرنیا؛ دائره‌المعارف زنده فرهنگ عامه خراسان شمالی
منیژه درتومیان، شاعر برجسته استان هم در این مراسم، اظهار کرد: مردان و زنان بزرگ در جامعه ما نیازی به بزرگداشت ندارند؛ زیرا بزرگی در وجود آنها است و این مراسم بهانه‌ای برای گرد هم آمدن هنرمندان است.
وی افزود: استاد مهرنیا و امثال ایشان نیازی به این بزرگداشت‌ها ندارند؛ بلکه ما به آنها نیازمند هستیم تا از تجربیات آنها استفاده کنیم.
درتومیان اضافه کرد: وقتی نام مهرنیا می‌آید نخستین موضوعی که به ذهن می‌رسد این است که ایشان یکی از مخالفان شعر سپید است؛ اما بعدها اتفاقی افتاد که نظرم عوض شد.
وی ادامه داد: زبان شعر ایشان در طول سال‌ها بسیار متفاوت شده است و تغییر زبان و دیدگاه‌ها در شعر ایشان کاملاً مشخص است که این از مشخصه‌های بارز شعر ایشان است.
درتومیان با بیان اینکه استاد مهرنیا در جریان شعری خراسان شمالی تأثیر فراوانی داشته است، افزود: این هنرمند درزمینهٔ فرهنگ عامه هم فعالیت‌های زیادی داشته و به نوعی دایره المعارف زنده فرهنگ عامه استان است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر