menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

نادر ختایی : طنزپردازان نیز می‌توانند برای عاشورا مرثیه بگویند

نادر ختایی معتقد است: در گذشته كسانی كه به طنزپردازی در شعر معروف بودند، صورت خوشی نداشت كه شعرهای آیینی و عاشورایشان را ارائه كنند و این تابو را ابوالفضل زرویی نصرآباد شكست.

به گزارش شیرین طنز، نادر ختایی شاعر و طنزپرداز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان اینكه طنزپردازان پیش از طنزپرداز شدن، شاعر بوده‌اند، اظهار كرد: بخشی از طنزپردازان كه روحیات مذهبی و دینی نیز دارند، حتما درباره موضوعی كه به آن علاقه دارند آثاری خلق می‌كنند و من هم در رابطه با حضرت اباالفضل العباس، حضرت رسول(ص) و این بزرگان شعرهایی سروده ام و آقای زرویی، ناصر فیض و سعید بیابانكی نیز شعرهای مذهبی گفته‌اند.

وی ادامه داد: سال 62 كه شعر را شروع كردم با غزل های منزوی و … رشد كردم و از آنجا كه شاخه‌ای از غزل هم آیینی سرایی برای بزرگان و ائمه (ع) بوده است، من هم به این موضوعات علاقه‌مند شدم. برخی مانند من سال ها بعد از آغاز فعالیت های شعری به طنز نیز روی آوردند و برخی هم از ابتدا به طنز به صورت تخصصی توجه نشان دادند و هر دو گروه نیز در رابطه با عاشورا و ائمه كار كرده اند و علاقه خود را به اهل بیت(ع) نشان داده‌اند.

رندان تشنه لب

این شاعر كشورمان خاطرنشان كرد: برنامه‌هایی مانند «رندان تشنه لب» نشان می‌دهد كه طنزپردازان نیز از دیگر مردم مستثنا نیستند و می‌توانند برای عاشورا و مصیبت اباعبدالله الحسین (ع) مرثیه بگویند. سال‌ها پیش كه ابوالفضل زرویی‌نصرآباد مدیریت دفتر طنز حوزه هنری را بر عهده داشت، با توجه به محبوبیتی كه در آن دوران جلسات شعرخوانی «در حلقه رندان» داشت تصمیم گرفت تا در ایام محرم شب شعرهای عاشورایی «رندان تشنه لب» را با حضور و مرثیه خوانی های شاعران طنزپرداز برگزار كند.

ختایی درباره مرثیه سرایی شاعرانی كه به طنزپردازی شهره هستند، عنوان كرد: نه تنها مرثیه سرایی شاعران طنزپرداز نباید نیست، بلكه باید است. هنرمند باید تمام احساس خود را بروز دهد. اینكه من غزل می سرایم و طنز می گویم دلیل نمی شود كه به علاقه هایم نپردازم و شعر آیینی نگویم.

وی با بیان اینكه غزل‌سرایان و طنزپردازان قدیم كشورمان شعر آیینی داشته‌اند، گفت: در حوزه طنز نیز ایرج میرزا اثر بسیار خوبی با موضوع عاشورا سروده است. مرحوم كیومرث صابری فومنی نیز برای عاشورا شعری دارد.

این شاعر تاكید كرد: در گذشته كسانی كه به طنزپردازی در شعر معروف بودند، صورت خوشی نداشت كه شعرهای آیینی و عاشورایشان را بروز بدهند و ارائه كنند. این تابو را ابوالفضل زرویی نصرآباد شكست و در خیلی زمینه ها مدیون ایشان و كیومرث صابری هستیم. مدیون صابری هستیم كه طنز را كشوری كرد و مدیون زرویی هستیم كه طنز را ریشه دار كرد و به طنزپرداز بها داد.

وی افزود: زرویی نصرآباد با برنامه «رندان تشنه لب» كار بزرگ و ماندگاری انجام داد. ناصر فیض هم با نگاه مذهبی كه دارد این برنامه را ادامه داد و این یادگار زرویی هنوز ادامه پیدا می كند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر