menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

سید علی میرفتاح

میر فتاح : طنزپردازان نمی‌دانند برای چه در حال طنز نوشتن هستند

سیدعلی میرفتاح، طنزپرداز و روزنامه‌نگار گفت:در شرایط فعلی قالب‌های مختلف طنز با هم قاطی شده‌اند و طنزپردازان نمی‌داند که اثرشان در کدام شاخه طنز قرار می‌گیرد. در نتیجه بهترین راهکار این است که طنزپردازان تکلیف‌شان را با خودشان مشخص کنند.

به گزارش شیرین طنز، سید‌علی میرفتاح در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: در سنت ادبی ما طنز برای اصلاح امور بوده است تا به واسطه آن بین صاحبان قدرت و مردم رابطه برقرار و فضا برای بیان مشکلات مردم آسان‌تر شود؛ اما متاسفانه این روزها طنز ما به سمت طعنه زدن، مسخره کردن و حرص درآوردن رفته است.

وی ادامه داد: وضعیت طنز بلاتکلیف است و خیلی از طنزپردازان ما نمی‌دانند که برای چه در حال طنز نوشتن هستند. من در بررسی برخی آثار متوجه شدم که خیلی از دوستان نمی‌دانند که هدف از نوشتن یک مطلب طنز چیست؛ یعنی از خودشان سوال نمی‌کنند که هدف از نوشته سرگرم کردن مردم است، یا اصلاح امور، یا اینکه مانند سینمای کمدی قصد دارند از این حرفه پول دربیاورند. در مجموع، چنین وضعیتی به ما می‌فهماند که باید شرایط را تغییر داد.

این طنزپرداز با گلایه از ورود افراد غیرمتخصص به حوزه طنز گفت: در شرایط فعلی قالب‌های مختلف طنز با هم قاطی شده‌اند و طنزپردازان نمی‌داند که اثرشان در کدام شاخه طنز قرار می‌گیرد. در نتیجه بهترین راهکار این است که طنزپردازان تکلیف‌شان را با خودشان مشخص کنند. در این راستا به طنزپردازان جوان توصیه می‌کنم که کتاب بخوانند و بررسی کنند که طنزپردازان قبل از ما چه کاری انجام می‌دادند.

وی افزود: اگر فردی اهل مطالعه باشد، متوجه می‌شود که ما گنجینه‌های ادبی بسیار زیادی داریم و حتی در همین ۱۰۰ سال اخیر و در دوره مشروطه آثار طنز شاخصی منتشر شده است. مشکل نویسندگان امروز این است که طنز را نمی‌شناسند و فقط علاقه‌مند هستند که بنویسد و به دنبال این نیستند که ببینند سعدی در چند صد سال پیش چه کاری انجام داده است.

میرفتاح، مطالعه و الگوبرداری از طنزپردازان بزرگ را یکی از راهکارهای رسیدن به شرایط مطلوب دانست و در این باره اظهار کرد: باید بررسی کرد که آثار سعدی چطور امروز، نُقل هر مجلس است اما طنز امروز ما فردا فراموش می‌شود. اگر بتوانیم راز این موضوع را کشف کنیم، بدون شک پیشرفت خواهیم کرد و تغییراتی محسوسی در این حوزه رخ خواهد داد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر