menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

سید جواد میرصفی

میر صفی : مهم ترین عنصر گم‌ شده ادبیات امروز جهان‌بینی‌ است

سید محمدجواد میرصفی عضو فعال محافل ادبی قم گفت: فضای مجازی مهم‌ترین آفت حوزه تالیف است و راه برون رفت از این مسئله این است که هر کس جهان شخصی خودش را پیدا کند.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، سید محمدجواد میرصفی متولد ۱۳۶۹ خورشیدی است و مدتی‌ است که در محافل ادبی قم حضوری فعال دارد. علی‌رغم مدت نه چندان طولانی که از ورودش به مجامع ادبی می‌گذرد، موفقیت‌های وی چشمگیر بوده‌است. آثار او برگزیده‌ جشنواره‌های هنر و ادبیات محتشم، طنز مکتوب سوره، آفتاب خراسان، طلیعه‌ ظهور، همسران اشک، دو دوره جشنواره طنز سوهان روح و جشنواره بین المللی غدیر بوده و در برنامه تلویزیونی «قندپهلو» حاضر بوده‌است. میرصفی همچنین از جمله راه‌یافتگان به مرحله‌ نهایی چهاردهمین جشنواره جوان سوره است. به همین مناسبت گفت‌وگویی با او درباره این جشنواره و فضای ادبی کشور و قم داشته‌ایم:

سید جواد میرصفی

• چندمین بار است که در جشنواره شعر و داستان جوان سوره شرکت می‌کنید؟
برای بار دوم است که در این جشنواره شرکت می‌کنم و هر دو مرتبه در بخش کلاسیک این جشنواره جزو پذیرفته‌شدگان نهایی و دعوت‌شدگان به این جشنواره بودم.

• شیوه‌ برگزار جشنواره شعر و داستان جوان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
خب طبیعتا جشنواره‌های این‌چنینی می‌توانند به بروز استعدادهای نو و تازه و همچنین به دلگرمی و تشویق شاعران جوان کمک کنند؛ ضمن اینکه قرار گرفتن در جو چنین جشنواره‌هایی و آشنا شدن با پیش‌کسوتان و اساتید و شاعران جوان شهرهای دیگر می‌تواند دید جامع‌تر و کامل‌تری را به شاعران جوان بدهد.

• آیا جلسات شعر و داستان حوزه هنری تاثیری در فضای ادبی استان داشته‌است؟
خب الحمدلله بخش ادبی و دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری قم خیلی فعال و جدی دارد کار می‌کند و واقعا برنامه‌های مفید و کارگشایی را برگزار کرده‌است. شاید شاهد مثال من هم تعداد دعوت‌شدگان به جشنواره جوان سوره است که بعد از استان تهران با آن حجم جمعیت استان قم بیشترین مدعو را دارد.

• چه مسیری را برای رشد نوجوانان و علاقه‌مندان به شعر پیشنهاد می‌کنید؟
شرکت در جلسات و محافل مفید، مشورت گرفتن و کمک گرفتن از شاعران قدیمی‌تر و اساتید امر و داشتن روحیه‌ نقدپذیری می‌تواند در پیشرفت سریع، کمک شایانی کند. صرفا اگر ما دو بیت شعر گفتیم و دو داستان نوشتیم و چهارتا به‌به شنیدیم توقع نداشته باشیم که جهان به ما تعظیم کند.

• چرا ادبیات امروز ادبیاتی کلیشه‌ای شده‌؟ راه‌ برون رفت از این مسئله چیست؟
جهان‌بینی نداشتن شاعر و مولف و تقلید کردن و از روی دست هم نوشتن باعث این افتضاح شده‌است. شاعر خودش را نمی‌نویسد، شاعر آنچه که باب دل دیگران است را می‌نویسد و دل‌خوش شده به آفرین‌ها و به‌به‌های مخاطب. به‌نظرم فضای مجازی مهم‌ترین آفت حوزه تالیف است و راه برون رفت از این مسئله این است که هر کس جهان شخصی خودش را پیدا کند. مهم ترین عنصر گم‌شده ادبیات امروز جهان‌بینی‌ است.

• آیا مجموعه‌ای آماده چاپ دارید؟
نه. هنوز در ابتدای راهم و به نظرم خیلی راه دارم تا چاپ مجموعه‌ای که به محیط زیست آسیب نرساند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر