menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

ناصر فیض در چشم شب روشن

مهمترین دستاوردهای شب‌ های شعر طنز در گفتگو با ناصر فیض

ناصر فیض مهمترین دستاورد شب‌های شعر طنز را آشنایی خانواده‌ها و فرزندان آن‌ها با شیوه شوخی سالم دانست.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان یزد: مدیر دفتر طنز حوزه هنری کشور که برای حضور در دومین شب شعر «یه حبه طنز» به یزد سفر کرده بود، برگزاری شب‌های شعر طنز در استان‌ها و شهرهایی که از پایتخت فاصله دارند را از برنامه‌های این دفتر عنوان کرد و برگزاری آن را موجب ارتقای طنز در مناطق مختلف کشور دانست.

ناصر فیض استقبال مردم یزد از این شب شعر را بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: در ایام عید سعید غدیر خم که مردم برنامه‌های متعددی را برنامه‌ریزی کرده‌اند، حضور سه ساعته این همه علاقه‌مند به طنز در میدان امیر چخماق، هم احترام به برنامه و هم احترام به خود مردم است و چقدر خوب است که به خاطر احترامی که مردم به این برنامه گذاشتند باز هم این شب شعر در یزد تکرار شود و اتفاقات بهتری بیفتد.

وی با تبیین و تشریح اهمیت این گونه برنامه‌ها، مهمترین دستاورد آن را آشنایی خانواده‌ها و فرزندان با شیوه شوخی صحیح، سالم و بی‌عیب دانست و افزود: طنز زبان پاکیزه‌ای دارد و هدف این نشست‌ها هم این است که کاملا این موضوع را تبیین کند تا مخاطب یاد بگیرد اگر می‌خواهد شوخی کند، چگونه شوخی کند که هم تأثیر بگذارد، هم انتقاد کند و هم باعث اصلاح رفتارهای فردی و اجتماعی در جامعه شود. گاهی لازم است برای اصلاح این رفتارها تذکر داده شود و طنز این تذکر را می‌دهد و علاوه بر آن باعث می‌شود فرزندان در خانه یاد بگیرند چگونه با هم صحبت کنند.

مدیر دفتر طنز حوزه هنری در همین رابطه ادامه داد: از طرف دیگر مردم به جای تماشای برنامه‌های بی‌محتوا، لودگی، تمسخر و وقت تلف کردن، می‌توانند با حضور در شب‌های شعر طنز، وقت خود را در کنار ادبیات بگذرانند و اگر قرار است لبخند بزنند در کنارش ادبیات و شعر بشنوند و اگر شوخی هم می‌شنوند شوخی زننده، زشت و ناپسند نیست بلکه شوخی مناسب و حساب شده است.

خالق مجموعه‌ شعر طنز «فیض بوک» یکی دیگر از نتایج این گونه محافل را حفظ و ارائه اصطلاحات بومی توسط طنزپردازان محلی دانست و افزود: برگزاری شب‌های شعر باعث می‌شود طنزپردازان بومی با گویش و لهجه محلی خودشان ظهور و بروز پیدا کنند و آثارشان را ارائه دهند که همین اقدام موجب حفظ و احیای اصطلاحاتی که رو به فراموشی است، می‌شود و نسل‌های آینده می‌توانند با آن‌ها آشنا شوند. در این محافل ادبی اصطلاحات در حال فراموشی تکرار، یادآوری و تذکر داده می‌شود و چه بسا در آینده راه گشا باشد.

مدیر دفتر طنز حوزه هنری به حضور طنزپردازانی که از طرف دفتر طنز در شب‌های شعر شرکت می‌کنند اشاره کرد و گفت: آن‌ها افراد زبده، دارای جایگاه و صاحب آثار متعددی در عرصه طنز هستند و وقتی در این برنامه‌ها حضور می‌یابند قطعا نوعی از طنز را ارائه می‌دهند که در آن توهین، تمسخر و حرف رکیک و زشتی وجود ندارد. حالا ممکن است در مورد دشمن حرف‌ها و اشعاری بیان شود ولی هیچ کدام از این‌ها قرار نیست الگو شود، حتی چیزی که برای دشمنان هم می‌گوییم برای همیشه ادامه نخواهد داشت.

ناصر فیض با اشاره به برنامه‌های دفتر طنز حوزه هنری برای ارتقای طنز استان‌ها گفت: بخشی از این امر به استقبال علاقه‌مندان به طنز در مراکز استانی بر می‌گردد که برحسب ظاهر تاکنون از هشت محفل گذشته طنز «قند شکن» یزد استقبال خوبی شده است.

وی با بیان این که آماده انتقال تجارب دو دهه دفتر طنز به استان‌ها هستیم، اظهار کرد: این حرکت با اعزام استادان و کارشناسان حوزه طنز و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در شهرستان‌ها در حال انجام است و در مقابل هم از طنزپردازان شهرستانی به عنوان مهمان در برنامه‌های دفتر طنز در تهران دعوت به عمل خواهد آمد.

خالق اثر «املت دسته‌دار» حمایت از برخی برنامه‌ها از جمله جشنواره‌های طنز در مراکز استانی را از جمله وظایف این دفتر عنوان کرد و افزود: دفتر طنز ضمن حمایت مالی از جشنواره‌های استانی در زمینه اعزام داوران و هنرمندان مطرح طنز کشور به استان‌ها نیز مشارکت دارد.

مدیر دفتر طنز حوزه هنری تصریح کرد: ما مطابق با گستردگی فعالیت مراکز استانی با آنها همکاری خواهیم داشت و این از وظایف این دفتر است که از جریان طنز در استان‌ها حمایت کند.

گفتنی است: به مناسبت عید غدیر خم دومین شب شعر «یه حبه طنز» با حضور ناصر فیض، مهدی فرج‌اللهی، صابر قدیمی، روح‌الله احمدی، تعدادی از شاعران و طنزپردازان یزدی و جمع کثیری از مردم دارالعباده در میدان امیرچخماق برگزار ‌شد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر